Sussie F-Flower
Med tanke på de sista trådarna som skapats så känner jag att det är några/många som känner sig lite ensamma just nu...

Jag gör det själv.... Gör du det också...?

Kan gissa att många har firat både jul och nyår ensamma... Det känns inte så kul att veta, tycker jag...
Jag har själv varit helt ensammen ikväll på nyårsaftonen...
Ja... i och för sig så fick jag en inbjudan från min dotter, men dom var sjuka allihopa så jag kände inte att jag ville åka till dom och riskera att bli sjuk själv...

Är du själv just nu, och i så fall, känner du dig ensam och utelämnad???
smiley_small_hug.gif
Piccante
Är inte själv men min familj är bortrest så det blev inte några större tillställningar i år. Fint att du tänker på de som är ensamma idag. Såg när jag var ute på stan att det var öppet både i kyrkan och församlingshemmet, tror de har något gemensamt firande för de som är ensamma. Tycker det är jättefint att de ställer upp ideellt. Sen var det massa folk i en samlingslokal med, vet inte om det var privat tillställning eller någon förening som stod bakom.
DragonLady
Inte ensam men vi är sjuka hela familjen o sitter i varsitt hörn o ugglar..
Jag har ju en valp på 7 månader nu som jag försöker med alla medel att inte paniken ska slå sina klor i henne nu.. för då är det kört för resten av hennes liv, det är svårt att låtsas som det regnar o inte bry sig om henne när det smäller o tjuter runt husknutarna crying.gif
Den ena katten har gömt sig i klädförådet så han lär jag ju inte få fram under det närmaste taget, den andre har gömt sig på okänd plats men han är liiite colare men det är ändå mycket lågprofil på honom.. Känner mig som en bålgeting just nu..... ninja.gif
Biggan_
Jag är ju inte van att vara ensam, men jag har varit ensam ikväll. Tack vare att så många har varit inne på odla ikväll så tycker jag att det har gått rätt bra. Mina barn har varit bortbjudna på festligheter annars hade jag nog varit hos någon av dem. Jag fick iof två inbjudningar av goda vänner till deras fester men jag kände inte för att partaja. Jag har dessutom jobbat till rätt sent i kväll så kvällen har inte blivit så lång....och barnen har ringt och önskat gott nytt år också och undrat hur jag hade det. wub.gif Visst är dom guld värda Sussie, barnen! wub.gif
Sussie F-Flower
Jaaa, Markus... Det sista jag vill är att andra människor ska må dåligt.... -cry-.gif Hellre mår jag dåligt själv....
Fast det knepiga är, att desto mer jag kan hjälpa ANDRA, desto bättre mår jag själv... ..i och med det kan jag ge ännu mer av mig själv.... smiley_small_hug.gif

Såg en annons i tidningen från en kommun som sökte tillfälliga stödfamiljer för enskilda barn...
Kände.. att hade jag haft plats, så hade jag tagit hand om alla 35... (funderar om jag ska ta hand om 2-3 stycken i alla fall....)
Sussie F-Flower
CITAT (DragonLady @ 01-01-2009, 02:00) *
Inte ensam men vi är sjuka hela familjen o sitter i varsitt hörn o ugglar..
Jag har ju en valp på 7 månader nu som jag försöker med alla medel att inte paniken ska slå sina klor i henne nu.. för då är det kört för resten av hennes liv, det är svårt att låtsas som det regnar o inte bry sig om henne när det smäller o tjuter runt husknutarna crying.gif
Den ena katten har gömt sig i klädförådet så han lär jag ju inte få fram under det närmaste taget, den andre har gömt sig på okänd plats men han är liiite colare men det är ändå mycket lågprofil på honom.. Känner mig som en bålgeting just nu..... ninja.gif



Älskade vän... wub.gif Om du har en unghund på 7 månader så litar hon på DIG! Visa inte henne svagheter som gör att du blir mindre för henne, än vad du är...! Det förstärker hennes rädsla...
Stärk henne när det "pangar och smäller" i omgivningen.... Ge henne styrka, så klarar hon allt, för resten av sitt liv...
DragonLady
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-01-2009, 02:14) *
Älskade vän... wub.gif Om du har en unghund på 7 månader så litar hon på DIG! Visa inte henne svagheter som gör att du blir mindre för henne, än vad du är...! Det förstärker hennes rädsla...
Stärk henne när det "pangar och smäller" i omgivningen.... Ge henne styrka, så klarar hon allt, för resten av sitt liv...



Japp jag håller om henne när vi ligger här i soffan och pratar och beter mig precis som vanligt, försöker inte trösta henne utan bara är som vanligt..
Tror det gick ganska så bra.. nu har vi varit ute i trädgården en liten stund på kissepaus och hon verkar som vanligt igen som tur är.
Verkar som hon lever upp till sitt namn Hera wub.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Biggan_ @ 01-01-2009, 02:00) *
Jag är ju inte van att vara ensam, men jag har varit ensam ikväll. Tack vare att så många har varit inne på odla ikväll så tycker jag att det har gått rätt bra. Mina barn har varit bortbjudna på festligheter annars hade jag nog varit hos någon av dem. Jag fick iof två inbjudningar av goda vänner till deras fester men jag kände inte för att partaja. Jag har dessutom jobbat till rätt sent i kväll så kvällen har inte blivit så lång....och barnen har ringt och önskat gott nytt år också och undrat hur jag hade det. wub.gif Visst är dom guld värda Sussie, barnen! wub.gif



Ja, visst är det så, Biggan!
Jag har också Odla att Tacka för ikväll....!!! Med facit i hand...-Vad vore livet utan Odla...?
Man glädjs över sina barn och man gädjs över det lilla man får uppleva tillsammans med dom...
Man tänker ju på de ljuva stunder som man har haft själv.... och undrar: -Hur kunde det bli så här...?

Åh... gode Gud.... vad jag önskar att jag hade haft den här tankeförmågan för 15 år sedan... Då skulle jag inte sitta i den situation som jag gör idag...
DragonLady
Ja jag tror de flesta skulle vilja ha den tankeförmågan när de var yngre, jag hade velat det iaf. kompiskram.gif
Har inga egna barn så det är väl därför jag binder mig så tight med mina pälsbebbar wub.gif
Monaxe
Vad livet vore tomt utan våra underbara djur.
Dom hjälper oss igenom både ensamhet och sorg och ger tillbaka mer än vi ger till dem...
Sussie F-Flower
CITAT (Monaxe @ 01-01-2009, 02:53) *
Vad livet vore tomt utan våra underbara djur.
Dom hjälper oss igenom både ensamhet och sorg och ger tillbaka mer än vi ger till dem...



Så sant... så sant... wub.gif
Wilmer
Vad bra att Odla finns eller hur tummenupp.gif Jag var inte ensam just igår, men nyår kan jag både ha och mista. Men visst är det en trevlig anledning att umgås och äta gott. Kunde inte somna i natt, skulle tydligen ha loggat in här giggle.gif
vanjalarsa
[color="#FF00FF"][/color]

Ensam kan man vara för att man vill vara det men det är ju en helt annan sak.
LIte uttråkad kan jag nog känna mig ibland....... unsure.gif
Gör ni också det ibland ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Meriona
ENSAM är ett så konstigt ord. Det är ödesmättat och sorgset om man inte valt det själv. Men är så skönt och vackert om det är precis det man önskat...... flirting.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 01-01-2009, 21:49) *
ENSAM är ett så konstigt ord. Det är ödesmättat och sorgset om man inte valt det själv. Men är så skönt och vackert om det är precis det man önskat...... flirting.gif

Synd att det inte finns två ord som i tyskan: einsam/allein
Meriona
CITAT (Myosotis @ 01-01-2009, 22:04) *
Synd att det inte finns två ord som i tyskan: einsam/allein


Eller så gör det det? Ensam/själv? unsure.gif Fast jag är inte säker på att det är samma innebörd....
Myosotis
CITAT (Meriona @ 01-01-2009, 22:10) *
Eller så gör det det? Ensam/själv? unsure.gif Fast jag är inte säker på att det är samma innebörd....

"Själv" är nog ganska nytt i det sammanhanget, det är samma innebörd som allein och det behövdes för den positiva ensamheten, men nackdelen är att det ju redan betyder "själv". Jag var där själv = jag var där personligen, inte genom ombud. Så det kan bli missförstånd.
Meriona
CITAT (Myosotis @ 01-01-2009, 22:16) *
"Själv" är nog ganska nytt i det sammanhanget, det är samma innebörd som allein och det behövdes för den positiva ensamheten, men nackdelen är att det ju redan betyder "själv". Jag var där själv = jag var där personligen, inte genom ombud. Så det kan bli missförstånd.
Den där finjusteringen fattar jag inte, men själv har jag inte ont av att vara ensam. Tvärtom kan det vara en ljuvlig lyx ibland. yes.gif
Farbror Blå
Här kanske det är på sin plats att tala om begreppen ensam och själv?
Där ensam är ett adjektiv, medan själv står som en slags reflexiv bestämning till ett pronomen i objektsform?
Det heter ju ensam om man är solokvisten, men i dialektala uttryck är man inte lika noga.

i Dalarna finns ett uttryck:

Ensam går hä väl å va
ba'nt en ä själv


wink.gif
Cathis
Ensam, ja man behöver ju inte vara själv för att känna sig ensam heller unsure.gif
*Stintan*
Jag älskar min självvalda ensamhet tummenupp.gif även om jag ibland väljer att vara social och umgås med nära och kära.
Betty
Mm... man måste vara ensam, åtminstone för tillfället, för att få vara för sig själv, åtminstone för en stund...


g.gif Det finns så många olika sätt att tolka orden ensam och själv.
Meriona
CITAT (Cathis @ 01-01-2009, 22:46) *
Ensam, ja man behöver ju inte vara själv för att känna sig ensam heller unsure.gif

nej sån intelligent iakttagelse! smiley_small_hug.gif Oftast känner man sig som mest ensam i de största sällskap!
Netha
Självvald ensamhet kan vara en lisa för själen smile.gif ..
ensamhet i en tvåsamhet är plågsamt och förintande ... tror jag
Farbror Blå
´Visst kan vi känna oss ensamma även bland folk, om man vet att de andra på en fest därefter kommar att åka tillsammans hem, för att borsta tänderna tillsammans, gå och lägga sej tillsammans, är det ofta nästan mer markerande med ens egen ensamhet. Jag vet ju att jag efter sammankomsten åker hem ensam, för att i ensamhet borsta gaddarna, somna ensam, vakna ensam. Dag efter dag efter dag

Ta kontakt med andra innan det är försent!
Chamomille
CITAT (Meriona @ 01-01-2009, 22:55) *
nej sån intelligent iakttagelse! smiley_small_hug.gif Oftast känner man sig som mest ensam i de största sällskap!

tummenupp.gif
Rosmarin
Jag trivs fint i mitt eget sällskap. Numera är jag dock sällan fysiskt ensam.
Men visst känner jag mig ensam ibland.
De gånger det händer är det oftast i påtvingat sällskap med folk som jag inte har mycket gemensamt med och som det är svårt att få igång ett samtal/utbyte med. Eller som absolut inte förstår mig och som inte anstränger sig det minsta för att göra det heller. När man är på samma våglängd kan man ju spendera kvalitetstid tillsammans utan att prata hela tiden. Jag föredrar kvalitet framför kvantitet när det gäller vänskap eller bekantskap med andra.
Jag är hellre ensam tillsammans med mig själv än tillsammans med folk som bara får mig att känna det som om jag slösar bort min tid som jag hade kunnat använda på bättre sätt.
Kajsa i Arvika
Skulle gärna vara solo mer ofta, gillar att få knata runt och vara för mej själv..
HelenJ
CITAT (Netha @ 01-01-2009, 23:01) *
Självvald ensamhet kan vara en lisa för själen smile.gif ..
ensamhet i en tvåsamhet är plågsamt och förintande ... tror jag

Precis! tummenupp.gif

Jag trivs bra med att vara ensam - om inte ensamheten beror på att ingen vill umgås med mig. sad.gif
Det ensammaste som finns är att vara omgiven av folk och ändå känna sig som på en öde ö.

Det finns några rader av Susanne Alfvengren som är så bra:
"Bättre med ensam ensamhet än ensamhet när man är två...."
Motti
Just på Nyårsafton ville jag inget hellre än att vara ensam !jag låg nämligen i magsjuka,men det kom vänner och grannar framåt tolv då det skulle bli fyrverkerier så jag masade mig ut fast jag mådde hemskt.
Ensamhet kan vara positivt om den är självald men inte om den är påtvingad.Själv trivs jag med att få vara ensam ibland ,har väl vant mig eftersom gubben är ute och reser mycket, han ska i väg två veckor från och med nästa helg,men jag ser fram emot att få rå mig själv ett tag efter alla vänner släkt och grannmöten i julhelgen och nyår.Men påtvingad ensamhet är hemsk för man känner sig övergiven och bortglömd och det är ingen bra kännsla ,alla människor behöver träffa andra och umgås och få upplevelser som man kan le åt i efterhand !eller hur ?

Kram till alla er som känner sig ensamma och bortglömda !det finns alltid någon som bryr sig kompiskram.gif

Motti
skogstroll
jag tycker också om att vara ensam, på en promenad i skogen eller annat. Fast innerst inne vill jag ju ha sällskap av i alla fall en hund eller i bästa fall nån jag tycker om, tyvärr sammanfaller det ju inte så ofta med arbetstider
blomkronan
Påtvingad ensamhet är svår att ta sig ur... och det finns nog många som lever så och som inte riktigt vet om att dom själva en gång "valde" sig in i det från början!

En jag känner (eller kännde) är så där otroligt ensam... hon separerade från sin sambo, och sluta jobba nästa samtidigt. Det sosiala nät hon kände ihop med sitt ex. valde hon själv att inte underhålla... för han fanns där!! eller så "dög" dom inte. Arbetskamraterna "fösvann" med tiden... då dom inte längre hade något gemensamt. Med åren har den gått upp och ner...mäst ner, lite nya vänner, men inga "riktiga" vänner, det är svårt att träffa i den åldern.
Hennes barn hör sällan av sig längre... pga att hon själv valt det, utan att veta om det, då hon var gång dom bjudit hem henne har hon sagt... nä jag kan inte komma, jag mår så dåligt... (av ensamheten) detta har pågått i 15 år.

Den ensamheten vill man inte ha... men efter så här många år i ensamhet, kan man inte bli så mycke mera bitter och ledsen, och att alltid vara negativ! gör att det är svårt att få vänner.

Lära av detta... tappa inte kontakten med dina vänner det finns alltid något man kan göra tillsamans smile.gif
Om man nu inte tycker om samma saker... som att åka skidor... eller vad det kan vara, så finns det ALLTID något man kan göra tillsamans, promenera, åka till stan och fika, prata i telefon, ta en tv kväll ihop, gå på bio... eller kanske odla wub.gif
zaaritha
Trots man, djur; känner jag mej ofta ensam!
Han gör sitt, jag gör mitt!
Han är ofta argsint o irriterad på grund av panikångest..........
Farbror Blå
Fast jag vill minsann inte vara ensam jämt, vill ha nån att krypa ihop i soffhörnet med, att vakna bredvid och att komma hem till...kisse är den mysigaste katt man kan tänka sej, men hon är ändå bara katt..
zaaritha
Nej, jag förstår att du vill ha nå´n att dela helg o vardag med!
En katt; ger lite värme o ömhet--men man kan inte diskutera m den,
eller dela måltider, eller hålla om!
Jag önskar dej allt gott o att du hittar någon att dela ditt liv med!
Kram
Farbror Blå
Jo det är klart, men misse är duktig på att trösta, diskutera och lyssna=)
upptäckte just det märkligaste med henne, hon gillade ett stycke musik jag spelade.. finns förresten i tråden musik för tårar. När jag spelade det i natt jamade hon och kom och lyssnade. samma nyss, hon satt breve mej å tvättade sej, när stycket startade, lutade hon sej bakåt å såg på mej å la sej..

fast hon sjunger inget vidare, det skulle jag vilja göra med någon ,sjunga och spela
Ralf
Fördelen med att vara ensam är att det inte är nån som säger emot en. Ja nackdelen är att man har inte någon att prata med mer än sig själv, men man brukar ju inte säga emot sig själv. Eller hur?
skogstroll
tycker det är för mycket med allt gottande i form av reklam, mm julprat på tv inför jul och nyår när många måste sitta ensamma. En ytligt bekant blev inte inbjuden av sin familj för att han har haft alkoholproblem så han satt hemma i ensam i sin stuga istället. Hans familj borde hjälpa istället tycker jag sad.gif Tycker synd om honom.
Rosmarin
CITAT (skogstroll @ 04-01-2009, 11:02) *
tycker det är för mycket med allt gottande i form av reklam, mm julprat på tv inför jul och nyår när många måste sitta ensamma. En kille ute där jag bor blev inte inbjuden av sin familj för att han har haft alkoholproblem så han satt hemma i ensam i sin stuga istället. Hans familj borde hjälpa istället tycker jag sad.gif Tycker synd om honom.


Ja verkligen! Stackare. För mig handlar julen till stor del just om gemenskap och jag hade nog bjudit hem honom om jag kunnat och om det varit en bekant till mig.
skogstroll
ja samma här, tyvärr så träffade jag honom efter jul och jag kände mig riktigt "hemsk" som har så mycket bra och firar jul med en stor familj. Nyår skulle han i alla fall fira med några kompisar. Tyvärr lär han ju knappast må bättre för att familjen gör så...
Rosmarin
Nej, det är ofta svårt så'nt här. Familjen borde ju verkligen försöka göra någonting för att hjälpa honom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon