Full version: Nu hände det
CillaM
Ca tio minuter efter tolvslaget, med hysteriska katter under någon sorts blitzen, så small det till i verandataket. Gick ut och kollade. Jo då, väl sönderskjutet av grannarnas hänsynslösa raketskjutande. Stort hål och säkert flera andra då jag hörde hur det small i taket senare. Fy faen vad jag är less på detta. ranting.gif Varje j***a nyår ska man behöva utsättas för denna terror av grannar som står och fylleskjuter. I ett bostadsområde där det nu för tiden inte är mer än max 15 meter mellan husen så skjuts det fullständigt hänsynslöst, utan en tanke på att hus blir skadade och/eller kan brinna upp pga av dom. Vad i h-e ska man göra? Jag har flera gånger sagt till grannarna att inte skjuta här överhuvudtaget men de bryr sig inte. Och fortfarande, nu, kl 01.05 skjuter en granne. Som om han vore lobotomerad! I morgon lär han få det hett om öronen från min sida, det ska gudarna veta! ranting.gif Positiv start på 2009? Knappast.
DragonLady
Nästa åt tar du o köper ett gäng raketer o skickar in i hans fönster så får vi se om han tycker det är lika roligt efter det.. ninja.gif
Hoppas du ringer polisen och anmäler denna skadegörelse och försök till mordbrand.. rtfm.gif det hade jag gjort, filmat dem hade jag också gjort o sänt in till polisen devil.gif någon gång får det fanimej vara nog på idioters terrorism... som sagt tycker jag inte det minsta synd om dem om de mister fingrar händer eller hjärna som de ändå inte använder............... nono.gif
Piccante
Egentligen får man inte skjuta i tätbebyggt område men den krassa verkligheten är väl att det efterlevs lika mycket som att inte gå mot rött eller ladda ned film på nätet. Men vet du vilka det är så polisanmäl!
mogge92
CITAT (DragonLady @ 01-01-2009, 01:11) *
Nästa åt tar du o köper ett gäng raketer o skickar in i hans fönster så får vi se om han tycker det är lika roligt efter det.. ninja.gif
Hoppas du ringer polisen och anmäler denna skadegörelse och försök till mordbrand.. rtfm.gif det hade jag gjort, filmat dem hade jag också gjort o sänt in till polisen devil.gif någon gång får det fanimej vara nog på idioters terrorism... som sagt tycker jag inte det minsta synd om dem om de mister fingrar händer eller hjärna som de ändå inte använder............... nono.gif


Förbjud alkohol, inte fyrverkerier tummenupp.gif Som vanligt är det när alkohol blandas in som en massa skit börjar hända... thumbdown.gif I mitt område har det varit väldigt lungt iallafall. Det började runt 21.00 lite smått, sedan kl24.00 blev det en hel del. Men det tog slut efter cirka 40 minuter. Ang min katt så verkar den inte ha märkt av detta något speciellt, och det är jag glad för (kattens första nyår)

EDIT: Har det blivit skador på ditt hus så är det solklart att du ska anmäla idioterna!
Gott nytt år också, på er allihop wub.gif
Biggan_
Förstår att du är förbannad, så j***a onödigt!
Jag vet inte om det är lönt att polisanmäla, du kan väl inte bevisa vem som sköt sönder taket.
Det är ett ofog med detta skjutande så nära husen. Här var det rena bombardemanget runt mitt hus och mina bägge katter kröp ihop under databordet där jag satt. Stackare, dom fattar ju inte vad det är som händer och är rent skräckslagna.

DragonLady
Var lite väl upprörd förut........................... men jag blir så in i h...te förbannad på idioter. ranting.gif ranting.gif ranting.gif
har 2 katter och en hund som inte förstår varför helvetet bryter löst... inte jag heller faktiskt.

Eftersom folk inte kan handskas med fyrverkerier så finns det ju inte mycket annat att göra än att förbjuda skiten...... hade inte gråtit blod om de hade förbjudit spriten heller men det är ju en annan historia..
mogge92
Förstår verkligen inte vart i detta avlånga land ni bor?! blink.gif Är det bara här i sundsvall som folk är skötsamma? När jag hör hur ni har det kan jag ju förstå erat hat mot fyrverkerier.....
Verkar vara jag som är lyckligt lottad.

Iallafall, försök att vara glada nu när det är ett nytt år! smile.gif
Sussie F-Flower
Ojojoj.... jag vet inte riktigt vad jag ska säga... tycker väl inte att man ska förbjuda varken det ena eller det andra...

Men vid 12-slaget inatt så fick jag en raket , eller kanske rättare sagt "raket-splitter" i nacken, från mina grannar på ovansidan lägden... Trodde först att det tog eld i min hals... Tyngden var så stor så det kändes som att jag fick ett apelsin bak i halsen/nacken.

Har aldrig varit med om detta tidigare... Blev mycket rädd på en gång men mina grannar i samma hus sa att det inte "glödde" i min nacke....

Att få sin fastighet "sönderskjuten" av sina grannar måste väl gå på försäkringen...?
Är det inte så att var och en som skjuter, skjuter med "sin" egen ansvarsförsäkring...?
Varje person som skjuter är ansvarig för att inte sitt "skott" ska skada någon annan....

(så är det i alla fall när man skjuter med ett vanligt gevär... Luftgevär eller jaktkaliber är samma ansvar...)

Hur ställer sig en polisanmälan i ett sånt läge..?

MariaS
CITAT (mogge92 @ 01-01-2009, 01:40) *
Förbjud alkohol, inte fyrverkerier tummenupp.gif ...

Ja här hade då inte ungj******a påverkats av ngn sprit när de sköt sönder vår brevlåda för xxxx gången det sista året! Spik nyktra var de när gubben sög den ene i nackskinnet inatt!

OK att kommunerna har fyrverkeri för allmänheten, men det är ju uppenbart att vanliga "svensson" inte klarar av att hantera dessa ting och så länge de inte gör det, så anser jag att de inte ska få säljas heller!
embees
CITAT (CillaM @ 01-01-2009, 01:04) *
Ca tio minuter efter tolvslaget, med hysteriska katter under någon sorts blitzen, så small det till i verandataket. Gick ut och kollade. Jo då, väl sönderskjutet av grannarnas hänsynslösa raketskjutande. Stort hål och säkert flera andra då jag hörde hur det small i taket senare. Fy faen vad jag är less på detta. ranting.gif Varje j***a nyår ska man behöva utsättas för denna terror av grannar som står och fylleskjuter. I ett bostadsområde där det nu för tiden inte är mer än max 15 meter mellan husen så skjuts det fullständigt hänsynslöst, utan en tanke på att hus blir skadade och/eller kan brinna upp pga av dom. Vad i h-e ska man göra? Jag har flera gånger sagt till grannarna att inte skjuta här överhuvudtaget men de bryr sig inte. Och fortfarande, nu, kl 01.05 skjuter en granne. Som om han vore lobotomerad! I morgon lär han få det hett om öronen från min sida, det ska gudarna veta! ranting.gif Positiv start på 2009? Knappast.


Varför inte ringa till polisen och anmäla att de skjuter sönder ditt altantak? De (grannarna) har med all säkerhet inget tillstånd för avskjutande av fyrverkerier.
mogge92
CITAT (MariaS @ 01-01-2009, 12:03) *
Ja här hade då inte ungj******a påverkats av ngn sprit när de sköt sönder vår brevlåda för xxxx gången det sista året! Spik nyktra var de när gubben sög den ene i nackskinnet inatt!

OK att kommunerna har fyrverkeri för allmänheten, men det är ju uppenbart att vanliga "svensson" inte klarar av att hantera dessa ting och så länge de inte gör det, så anser jag att de inte ska få säljas heller!


Det var ju tråkigt med din postlåda... de får väl köpa en ny så lär de sig att inte göra om det. Ett totalförbud av fyrverkerier kommer nog aldrig inträffa ändå..... inte på bra många år iallafall. Ang fyrverkeri av kommunerna tycker jag att det är onödigt..... slöseri på skattepengarna.
mojan
Mitt förslag till förbättring:
Bearbeta lokala politiker. I min kommun har det tidigare smällt tre veckor före och tre veckor efter nyår. w00t.gif I år har man infört i den lokala ordningsstadgan rtfm.gif att man bara får skjuta på nyårsafton fr kl 12.00 till kl 03.00. Det fungerade över förväntan! Men dj-r sos.gif ranting.gif vad det sköts under den tillåtna tiden.

Hörde att man i Norge förbjudit försäljning av raketer på pinnar eftersom de står för 7 av 10 olyckor.


renate
Här smällde ich sköts en hel det i grannskapet.Grannarna bredvid mig hade en hel del fyrverkeri,de höll sig mitt på gatan och sköt raketerna rakt upp i luften.Det såg inte ut att de var fulla och det hände inget,en av mina katter var väldigt rädd och gömde sig under soffan tills allt var över vid 12:30tiden när vi gick och la oss.Jag är också rädd att raketerna kan fatta eld eller på annat vis förstör huset.Det skulle inte vara tillåtet att skuter i ett villaområde.
mogge92
CITAT (renate @ 01-01-2009, 14:17) *
Här smällde ich sköts en hel det i grannskapet.Grannarna bredvid mig hade en hel del fyrverkeri,de höll sig mitt på gatan och sköt raketerna rakt upp i luften.Det såg inte ut att de var fulla och det hände inget,en av mina katter var väldigt rädd och gömde sig under soffan tills allt var över vid 12:30tiden när vi gick och la oss.Jag är också rädd att raketerna kan fatta eld eller på annat vis förstör huset.Det skulle inte vara tillåtet att skuter i ett villaområde.


Är det tillåtet att skjuta i villaområden då? Det tror jag inte...eller? confused.gif
HelenJ
Sonen var på fest igår med ett gäng i hans ålder, runt 20. Där roade några sig med att korta av stubinen och sen tända på det lilla som var kvar framför ansiktet på folk! Jisses alltså! Sonen blev så förbannad att han ringde efter mig så jag körde och hämtade honom. Slagsmål utbröt nästan när några mer begåvade skulle försöka stoppa idioterna. Som tur var blev ingen särskilt skadad - den här gången.

Medan jag körde genom villaområdena (runt ca 00.20) var många igång och sköt av det de hade kvar, alltså lite mindre raketer. Flera av dem stod ute på gatan och siktade mot bilen när jag kom.

På vägen hem igen stod brandkåren och försökte släcka i UFF-lådorna som brann för fullt.

Förbjud skiten!!!!!!!!! ranting.gif devil.gif
Cacki
Jag blir bara mer och mer stärkt i min aggression mot raketskjutande bland privatpersoner. Måste detta elände förekomma så låt för katten kommunen sköta det på någon lämplig plats. Är det så himla viktigt att få befinna sej mitt i eldhavet själv får man väl pallra sej dit i så fall. Om inte så syns de ju på ganska långt avstånd, räcker inte det?
(Nya grannen är själv polis och jäklar i min lilla låda vad han brände av raketer mellan kåkarna här i området
Men värst var nog karlsloken vi såg som ganska rund under fötterna släpade med sej sin darrande hund på kisserunda mitt under värsta infernot. "Förena nytta med nöje" sluddrade han till svar när jag gav honom en gliring.)
MariaS
CITAT (mogge92 @ 01-01-2009, 12:23) *
... Ang fyrverkeri av kommunerna tycker jag att det är onödigt..... slöseri på skattepengarna.

Alla pengar som bränns upp av fyllerister och ungdomar, som ren förstörelse då? Vad kostar inte DET i skattepengar att räddningstjänsten ska rycka ut för bränder, skador och dödsfall då?
herkules
snorungar kastade fyrverkerier i en stor container (som bostadsbolaget ställer ut då och då för att vi ska kunna kasta grejer), den brann upp, eller den står ju där men helt förstörd.
en av mina bästa vänner fick en raket i låret, blodvite och ett stort brännsår. hon polisanmälde, inte för att hon såg varifrån raketen kom men ju fler anmälningar som kommer in så kanske man kan få till ett förbud, det borde ju föras någon slags statistik tänker jag?

jag tror att alkohol spelar en stor roll - kanske inte att de där dumma ungarna är på fyllan - men vuxna blir otroligt ovarsamma så fort de får alkohol i sig.
grannen hade fest i natt - klockan 01.30 stod de på balkongen och kastade ölflaskor ner i gatan så splittret yrde, det var jättekul tyckte dom.
tror inte de hade gjort det om de var nyktra. trist bara för det var jag som sopade upp allt glas, sönderskurna hundtassar klarar jag mig utan.
nu kommer jag ta den där dumjäveln till granne imorgon när han nyktrat till, han kommer få veta att han lever..
när vi ändå är på gång så kan vi förbjuda alkohol också! ;-)
gott nytt 2009!!
Aqvakul
Dåligt omdöme, finns det gott om - borde kanske också förbjudas...
mogge92
CITAT (MariaS @ 01-01-2009, 17:10) *
Alla pengar som bränns upp av fyllerister och ungdomar, som ren förstörelse då? Vad kostar inte DET i skattepengar att räddningstjänsten ska rycka ut för bränder, skador och dödsfall då?


Ja men om vi antar att det kommer ett förbud emot fyrverkerier, varför ska då kommunen hålla på och bränna upp en massa (skatte)pengar i onödan? Nej då kan man lika bra vara utan helt. Det är klart att det kostar en massa pengar för bränder, skador osv , det håller jag med om. Skulle vara kul att få se lite statistik på hur många av % dom som skadar sig av fyrverkerier som är påverkade av alkohol....

Hela min familj är i princip nykterister och här sköt vi faktiskt lite fyrverkerier inatt och allting fortskred bra utan skador eller klagomål ifrån grannarna. Utan alkohol så har jag svårt att se hur dessa olyckor händer... förutom VISSA ungdomar som beter sig på ett mindre moget sätt.
Eva i Höga
CillaM, jag tycker du ska polisanmäla det inträffade, hur får myndigheterna reda på vad som händer annars? Jag tycker det är ett elände när det skjuts raketer runt knutarna men däremot är det vackert med fyrkverkerier som kommun och företag skjuter upp.
MariaS
CITAT (mogge92 @ 01-01-2009, 17:55) *
Ja men om vi antar att det kommer ett förbud emot fyrverkerier, varför ska då kommunen hålla på och bränna upp en massa (skatte)pengar i onödan? Nej då kan man lika bra vara utan helt. Det är klart att det kostar en massa pengar för bränder, skador osv , det håller jag med om. Skulle vara kul att få se lite statistik på hur många av % dom som skadar sig av fyrverkerier som är påverkade av alkohol....

Hela min familj är i princip nykterister och här sköt vi faktiskt lite fyrverkerier inatt och allting fortskred bra utan skador eller klagomål ifrån grannarna. Utan alkohol så har jag svårt att se hur dessa olyckor händer... förutom VISSA ungdomar som beter sig på ett mindre moget sätt.

Tyvärr är det ju uppenbarligen fler som missköter sig än de som kanske kan sköta detta på ett bra sätt. Fyrverkeri ska ju vara ett nöje inte ett medel att uttrycka fylla och förstörelse. DÄRFÖR vore det bättre att de pengar samhället skulle SPARA på alla idioter, kan de satsa på ett stort gemensamt fyrverkeri, som ALLA kan njut av efter önskemål istället.

Jag tror även att ALLA hund och kattägare skulle uppskatta detta också, då det faktiskt sker under kontrollerade former. För så länge gemene man inte kan sköt detta med fyrverkerier, så är det helt klart bättre utan!

Kan du på ngt vis få allmänheten att ändra attityd gentemot dessa fyrverkerier och få dem att respektera dem för vad det är, så... ja då kanske jag kan ändra mening, men tills dess

FÖRBJUD SKITEN!!!!!

Jag åker inte ens in till stan för att se kommunens fyrverkerier, pga alla dessa okynnesfyrverkerier som sker utefter vägen. För några år sedan fick vi en bil förstörd när vi försökte! Dessutom är ju risken stor att det händer ngt här hemma om vi skulle lämna stället och det vill jag inte heller. Därför sitter vi här på tolvslaget, ensamma i vårt hus och bevakar det mot idiotiska ungdomar som tycker det är KUL att skjuta sönder grannarnas bilar och brevlådor, när de försöker fira tolvslaget....!
HelenJ
Vi fick en lag för ett tag sen om att hundar måste rastas minst var sjätte timme. Jag är alltså en fruktansvärd lagbrytare, för den här tiden på året får jag bara ut hunden max 2 ggr/dygn (väldigt korta stunder dessutom) eftersom hon helt enkelt inte vågar gå ut! Hon får inte heller vara i sin älskade hundgård när jag jobbar eftersom det finns folk som tycker det är roligt att slänga smällare på den. En gång lyckades hon bita och klösa upp nätet och ta sig ut på det viset - vilken panik hon måste ha känt! Det vill jag inte utsätta henne för fler gånger, så hon får tillbringa dagarna inomhus.

Kommunen här försökte lagstifta om att man inte skulle få skjuta raketer i "områden där 50 kilometer eller lägre hastighet tillämpas på gator" utom mellan kl 12 nyårsafton och 04 nyårsdagen, men länsstyrelsen sa nej. Det var för stort ingrepp i den enskildes frihet! Vem tänker på min frihet då - som måste sitta instängd hos min livrädda hund flera dagar före och efter nyår? Hur mycket fest blir det?

Som vanligt får de tysta, timida, ordentliga, laglydiga stå tillbaka för de buffliga som gör som de vill....

Myosotis
Polisanmälan är väl en bra idé. Jag tycker också att de ska få reda på att det upplevs som ett problem, även om de kanske inte hittar den som gjorde det. När jag bodde i lägenhet fick vi in en raket genom fönstret, det var otäckt. Dubbelfönster med varsitt prydliga runda hål i, raketen fortsatte att glöda på golvet. Det var en mycket kall vinter (78/79), och av någon anledning fanns det ingen som kunde leverera fönsterglas på hela vintern, så vi tejpade för hålen. Jag vet inte om de siktade på fönsterna med flit eller om det var en olyckshändelse.
Här i skogen är det lugnt, bara lite smällande på långt håll, dock ovanligt mycket i år. Olyckan som nästan inträffade här var istället ett möte mellan en nyfiken ung katt och en marschall. En kvart innan gästerna skulle komma gick jag ut för att tända marschaller. När jag precis hade tänt den första kom katten och körde nosen in i lågan nästan, jag skrek åt honom och körde bort honom, han hade klarat sig fint, det var bara jag som nästan dött av skräck. crying.gif Sen ställde jag upp marschallen på brevlådan och tände en lykta istället för den andra. Jag trodde att katter hade lite självbevarelsedrift och aktade sig för sånt som är varmt.
flinga100
Ja, ett rent elände med raketer och smällare. I mitt - annars väääldigt lugna - område har ungarna två hus bort roat sig med att skjuta smällare och raketer hela veckan. Häromnatten när vi höll på att bli galna av alla knallar (det måste vara kraftiga saker de får tag i!) hörde vi ett krasch och dörrar som öppnades och så slutade det smälla. En gatlykta hade smällt.

Helt meningslösa utgifter för kommunen! Men ännu värre om man får in dem i huset...

Ja, prova att åtminstone ringa polisen och höra vad de säger, CillaM.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Cilla polisanmäler det hela.

Jag tycker man skall förbjuda detta skjutande. Jag är rädd varje nyårsafton att det hamnar en raket på blalkongen . Vågar aldrig åka bort över nyår, skall det vara så???

Igår tittade vi ner på gården från balkongen. Där var 2 Familjer med 2 barn. Barnen fich tända på raketen. En raket åkte på tvären och pojken hann springa åt sidan. Men det var nära.......

En annan idiot sköt ca 10 (eller mindre) meter från huset. Raketerna swischade förbi vår balkong, jag var skiträdd. Vi har ju haft brand här i huset för 2 år sedan.

Läste idag i ett tyskt forum att man t.ex i Slowenien har förbjudit all raketuppskjutning

Elisabeth
Meriona
Usch va trist! min vita Volvo hade idag ett antal svarta kletiga fläckar efter grannarnas raketnedfall, vi må hoppas att det inte blivit lackskador, för då jäklar! thumbdown.gif Raketer ska avfyras där det inte är direkt närhet till andras egendom eller husdjur, det är förf-en sunt förnuft!
vanjalarsa
Jag har också jättesvårt att se "nöjet" med dessa raketer. En annan sak som jag tänkt är :hur sjutton har folk råd!?
Man klagar över att maten är dyr ena stunden...nästa stund blåser man iväg den en hundralappen(kanske tusenlappar...) till absolut ingen nytta. Jag fattar som sagt ingenting,

En sak som gör mig extra ARG är att när jag har jobbat nyårsaftonsnätter på lasarettet så har det varit som bombanfall utanför. Man struntar tydligen fullständigt att det är ett sjukhus. Man skjuter och skjuter dessa förb.....e raketer utan de minsta hänsyn ens till sjuka människor.

Förbjud skräpet !!!!!
mvh vanjalarsa
CillaM
Jag har inte polisanmält honom, än, om det blir frågan om det, men ju mer jag har tänkt på saken desto argare och räddare blir jag, tänk om raketen gått igenom något fönster och huset brunnit upp och jag med alla missarna också?

I varje fall, jag fick pratat med grannen, hans första reaktion var: men det behöver ju inte vara nån av mina raketer... men han insåg snabbt att det där var lönlöst och bara dumt att försöka skylla ifrån sig. O dessutom misstänker jag att han vet redan att det är förbjudet att skjuta i bostadsområden, men jag kommer jäkligt väl påpeka det ordentligt när han kommer för att fixa taket, nåt han banne mig ska göra innan det börjar regna igen.

Men så fort helgerna är över ska jag ringa polisen ändå, för att ta reda på hur läget ligger och berätta att det skjut så enormt i bostadsområdena, vilket polisen antagligen redan vet, sedan blir det försäkringsbolaget.

Lagen är helt tandlös så länge det inte finns en polis som bryr sig och som agerar. I kommunen har KD, Kristdemokraterna, lagt in en motion till kommunfullmäktige för utforma och informera om fyrverkerier i bostadsområden. Men allmänt, när det gäller den 'personliga integriteten' för gemene man så verkar det vara viktigare att man får skjuta av raketer, oavsett till vilket pris. Om hus brinner ner, om människor dör eller skadas, so what? Vi andra som vill fira nyår UTAN raketer, smällare och fyrverkeri vi har inget att säga till om. Våra rättigheter slutar där de skjutgalnas börjar. Typ.
Ralf
det som retar mig mest är att när smällare blev förbjudna så började dom göra raketer med mera oväsen..
Monaxe
CITAT (HelenJ @ 01-01-2009, 19:11) *
Vi fick en lag för ett tag sen om att hundar måste rastas minst var sjätte timme. Jag är alltså en fruktansvärd lagbrytare, för den här tiden på året får jag bara ut hunden max 2 ggr/dygn (väldigt korta stunder dessutom) eftersom hon helt enkelt inte vågar gå ut! Hon får inte heller vara i sin älskade hundgård när jag jobbar eftersom det finns folk som tycker det är roligt att slänga smällare på den. En gång lyckades hon bita och klösa upp nätet och ta sig ut på det viset - vilken panik hon måste ha känt! Det vill jag inte utsätta henne för fler gånger, så hon får tillbringa dagarna inomhus.

Kommunen här försökte lagstifta om att man inte skulle få skjuta raketer i "områden där 50 kilometer eller lägre hastighet tillämpas på gator" utom mellan kl 12 nyårsafton och 04 nyårsdagen, men länsstyrelsen sa nej. Det var för stort ingrepp i den enskildes frihet! Vem tänker på min frihet då - som måste sitta instängd hos min livrädda hund flera dagar före och efter nyår? Hur mycket fest blir det?

Som vanligt får de tysta, timida, ordentliga, laglydiga stå tillbaka för de buffliga som gör som de vill....


Oh så väl jag känner igen din situation Helen! Hade en tik fram till för 2 ½ år sedan, som var paniskt skotträdd. Hon blev bara värre och värre, åskan, blixtar, hårt slagregn, till slut till och med smällarna från grannens flyttbil fick henne att fullständigt krisa ihop med fullständig panik som följd. 2 gånger lyckades hon att rymma under sådana förhållanden, fullständigt skenande.... en greyhound springer rätt långt på snabb tid....
Båda gångerna fick grannar på längre avstånd stoppat henne och tagit hand om henne, men då hade hon sprungit så fort och långt att hon var helt utmattad. Hon dog september för 2 år sedan av total hjärt och lungsvikt, 6 år gammal...

Snacka om att man avskyr dessa raketer och smällare. Åska och slagregn med tillhörande blixtar kan man inget göra åt, men fyrverkerier kan man styra. Jag kunde inte medicinera min hund eftersom jag inte kunde förutse åskan, bara fyrverkerierna. Till slut fick jag ge henne stesolidsuppar för att snabbt få henne lugn när det åskade.

Allt detta för att hon blev skrämd av fyrverkerier när hon som valp gick i hundgård.

Förbjud skiten säger jag!!!

Klart du ska anmäla Cilla!
Motti
Vi bor på landet ute vid en sjö !ja vi har sjötomt,närmaste grannarna här träffades på dagen och organiserade fyrverkeriet!alla vi träffades vid halv tolv kvart sen var allt över,men allvarligt !många djur mår skitdålig av det här skjutandet i tid och och tid!bättre att bara skjuta vid tolvslaget sen ska det va slut liksom,för allas trevnad så att säga.I alla fall !vår stackars katt kom hem halv fem på morgonen överstressad av allt smällande,han är vetförskrämd för smällar!men vem bryr sig om det?ja vi förstås,men visst ska man få skjuta lite raketer och fyrverkerier på Nyåret,det är ju trots ALLt bara en kort stund av 365 dagar.Det är okynesskjutandet före och efter Nyår och Påsk som är jobbigt trostar.gif
Motti
pejori
Tja...Vad skall jag säga???? confused.gif
Förbjud alla fyrverkerier för privatpersoner. dunno.gif
That´s it...Har man suttit med skotträdda djur och ungar, är det inget att be för. tummenupp.gif
Ett säljförbud kringås av att man importerar, men är det totalförbud för privatpersoner, är det lättare att gripa in.

I år gick det bra, men det var bara ren tur.
Har inga skotträdda hundar just nu, så dörren ut till altanen var öppen.(ca 02.30) när jag hör att det fräser.
Då har en nykter ung man som gick förbi, kastat upp en raket på altanen. (grannen tog ett snack med honom, jag hade nog mördat honom) ranting.gif ranting.gif
Jag han släcka innan altanen tog eld.
Brännmärkena får jag slipa bort till våren.
Aqvakul
är det så himla svårt att ta lite ansvar...
MariaS
CITAT (pejori @ 05-01-2009, 22:11) *
Tja...Vad skall jag säga???? confused.gif
Förbjud alla fyrverkerier för privatpersoner. dunno.gif
That´s it...Har man suttit med skotträdda djur och ungar, är det inget att be för. tummenupp.gif
Ett säljförbud kringås av att man importerar, men är det totalförbud för privatpersoner, är det lättare att gripa in.

I år gick det bra, men det var bara ren tur.
Har inga skotträdda hundar just nu, så dörren ut till altanen var öppen.(ca 02.30) när jag hör att det fräser.
Då har en nykter ung man som gick förbi, kastat upp en raket på altanen. (grannen tog ett snack med honom, jag hade nog mördat honom) ranting.gif ranting.gif
Jag han släcka innan altanen tog eld.
Brännmärkena får jag slipa bort till våren.

VAd är det med smällare och raketer som fullständigt får folk att bli vansinniga idioter?!
skogstroll
i tättbebygda områden kan jag inte fatta att det tillåts så mycket skjutande. Många är vi nog som skjutit glatt på nåt kalas där man fått i sig lite bubbel innan... Det är ju livsfarligt egentligen... Där jag bor nu är det som tur är rätt öde men det blir inget skjutande ändå, det räcker att se sig om runt kusten och se rakterna på håll. Kattstackarn blir rädd nog ändå och blir som en raket hon med...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon