Netha
Har just sett ett intressant program ... Med adresslapp om halsen

Dokumentär. De kom till Sverige tillsammans med 70 000 andra finska barn under andra världskriget. De skulle räddas undan kriget. Men de kom till främmande människor med ett obegripligt språk. Och de förstod aldrig varför just de måste skiljas från sina familjer.

Vet inte om det kommer i repris .. men så klart sevärt. tummenupp.gif
Aqvakul
tyvärr förstod man nog inte bättre - man såg till barnenes fysiska och materiella bästa, men glömde det känslomässiga...
Margaretha
Och många, som rotat sig i Sverige och hade det bra, skulle sedan repatrieras och kom tillbaka till Finland och än en gång till ett språk som de inte förstod. Och till biologiska föräldrar som levde i armod och inte hade möjligheter att ta hand om dem. Ännu ett svek mot dessa barn.

Ett program som berörde!
Aqvakul
Jag såg en spelfilm på detta tema för några år sen, men har glömt vad den hette...

det var iaf en mkt bra film...
diva&hero
Usch, låter hemskt!!
Såg en film om det för nåt år sen, om en liten finsk pojke som kom till Sverige under andra världskriget. Ja, inte ett öga var torrt när den filmen var slut.


Har googlat lite, den hette 'Den bästa av mödrar' med Maria Lundkvist och Michael Nykvist.
Jag tyckte att den var jättebra!
Aqvakul
Den heter "Den bästa av mödrar" (2005) - Maria Lundqvist fick en guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll (som den svenska mamman)
diva&hero
Ja du Aqvakul. Vi skriver i mun på varann rätt ofta. biggrin.gif Förutom att jag skriver nån minut efter dig tydligen.. Är inte så snabb på att skriva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon