Nauti
Jag kom att tänka på att någon här skrev i en tråd att en så bra djurhållning som möjligt är någonting som de flesta vill sträva efter, så då borde här finnas ett litet intresse för det i alla fall. Här är ett sätt att bidra till en förbättrad djurhållning genom att minska de sträckor som djur transporteras innan slakt och den tiden de tillåts spendera i transporter. Jag citerar direkt från sidan:

CITAT
Varje år transporteras miljontals djur på de europeiska vägarna. Allt för ofta sker det under undermåliga förhållanden.

Europeiska kommissionens vetenskapliga kommitté för djurhälsa och djurskydd offentliggjorde år 2002 rapporten “The Welfare of Animals during Transport”. Rapportens slutsats var att som en överordnad princip bör transporten av djur vara så kort som möjlig. Den rekommendationen avspeglas desvärre inte i den gällande EU-lagstiftningen.

Läs mer om den gällande EU-lagstiftningen här.

I dag får djur enligt lagen transporteras i flera dygn, om bara föraren uppfyller beskedliga krav gällande vila, utfodring och vatten till djuren mm. Detta är helt oacceptabelt.

Djurskyddsorganisationer, upprörda medborgare och många politiker har länge argumenterat för att något måste göras. Djur som skickas till slakt bör aldrig transporteras i mer än åtta timmar.

Målet med "8hours -STOPPA långa djurtransporter" är att samla ihop 1 miljon namnunderskrifter. Det kommer att vara en signal som EU:s politiker inte kan ignorera.

Skriv därför under och få andra att göra detsamma.

Så skriv under du också: http://www.8hours.eu/
Piccante
Tack för länken!
Anki på Öland
Påskrivet!
Anki
Nauti
Sprid den gärna vidare också smile.gif
Nauti
Bananhammock
Aqvakul
Bra initiativ!
Jan Lindgren
Hej!
Det är mycket viktigt med korta djurtransporter. Därför är det viktigt att djuruppfödningen ligger nära slakterierna. Närproducerat är inte alltid bra för djur och miljö.
MVH
Jan Lindgren
Myosotis
Påskrivet!
Nauti
Om ni skriver under, skriv gärna i tråden också. Så att den håller sig aktuell :)
Piccante
har skrivit under
Floppy
Nu har även jag skrivit under...
Nauti
Nu är det snart uppe i 40 000 underskrifter, när jag startade tråden var det 23 000 har jag för mig. Jag är också tveksam till att de når sitt mål men ju fler underskrifter, desto bättre. Så jag petar upp tråden litet tongue.gif
Aqvakul
Skriv på!!!
Bettis
tummenupp.gif skrivit på.
Christina i Taxinge~
Jag har skrivit på tidigare, men nu fick maken skriva på också


Monaxe
Har utan att tveka en enda sekund skrivit på....
Nauti
Nu är det bara kring 6000 underskrifter från 100 000 så jag petar upp tråden igen.
Aqvakul
Ni som ännu inte gjort det - SKRIV PÅ..."snälla"...
Motti
Självklart att skriva på !inte ska vi behandla våra djur på det viset nono.gif
Meriona
Jajjamen minst en kompis ska tipsas! wub.gif
Snigelhatare
Nu har jag skrivit på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon