Full version: Kastanjeflytt
Gossen Ruda
Tänkte erbjuda ett par kastanjebarn en flytt till ett bättre ställe. Nu växer dom under mammans grenar i farlig närhet av en cykelbana och kommande grävning för gasledning. Ungefär en halvmeter höga. Funderar bara på om det är frösådd eller rotskott. Rotskott kan ibland vara svåra att flytta. Kommer det rotskott från kastanjer? Är det nån idé att gå dit med spaden?
Cilla
Jag har sett stubbskott efter nedtagen kastanj, men aldrig rotskott. Däremot frösår de sig gärna.

Uppgrävda frösådda småkastanjer är svåra att få att överleva och behöver noggrann skötsel för att ha en chans. Rotsystemet är djupt från början, och de gillar inte att få det omstökat. Merparten av rotsystemet på den unga kastanjen är rätt nedåtriktat med pålrot och finrötter. Bered dig på att gräva rätt djupt.

De behöver bra jord och kontrollerad bevattning på det nya stället. Jag vet inte varför de så ofta tacklar av när man flyttar dem, men så är det. Sätt vindskydd och vattna väl vid torka. Jag skulle gissa att skugga är bra första tiden.

Jag skulle flyttat dem efter lövfällningen.
Gossen Ruda
Hade på känn att det inte var lätt. Jag har försökt tidigare en gång men den dog. Kanske bättre att ta några frukter istället? Nåt speciellt med dom? Eftersom frösådden sker spontant är det väl inga större problem.
Cilla
Jag vet inte hur man bäst gör för att lyckas med kastanjesådd. Med tanke på att de fäller många nötter varje år och det bara kommer upp några få skott är det nog bra att ta många nötter.

Jag skulle ha satt dem på lite varierande höjder i marken eller i negrävd kruka.

En granne har frösått 10 kastanjer här, tre överlevde och är nu 5 år. Han stoppade nötterna i kruka med hela nöten nere under jordytan.
Gossen Ruda
Jag har samlat in en drös med nötter och mer skall det bli. Återkommer med resultatet om några år. rolleyes.gif rolleyes.gif
Cilla
Kul!
...men glöm inte att kastanjer är stora. tongue.gif

De är inte helt lätta att beskära och vill mindre än andra träd bli behandlade med sekatören. Dessutom vill de bli beskurna när de många har semester eller just rycker igång med sina jobb efter semestern - i juli och augusti.
Jan af Lisö
Jag har delvis lyckats med kastanjer de senaste höstarna, av 10 planterade växte 9 upp. Planterade dessa i trädgården i oktober (tror jag) i planteringsjord mellan 3 och 13 cm djupt, djupet verkar inte spela någon roll. Täckte platsen med lite blad och gamla kvistar samt grävde ner glasskivor runtomkring som skydd mot sorkar och annat. Det var rejäla tidiga vintrar bägge åren vilket lär vara bra.

Dessvärre planterade jag om 6 stycken av dessa i fjol (november) och det gillade de inte alls, trots att jag fick med deras 30 - 50 cm långa pålrötter. 10 cm höga kastanjer har 3 - 5 ggr så långa rötter.

De som planetrades om såg inte bra ut i år, bara en av 6 såg OK ut, medan de tre som fick vara kvar på såplatsen såg bättre ut. Mao så borde man plantera direkt på den framtida växtplatsen.

Vet inte hur plantskolarna gör, när jag köpte kastanjen där för 2 år sedan så hade den ingen pålrot. Kan det vara så att plantskolorna förökar dem vegetativt ?? eller planterar i en kruka ??
Gossen Ruda
Det skall bli kul det här, tack för alla tips. Det är inga problem med storleken, Cilla. Jag skall inte plantera dom på min mark. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag tänker så nötterna på angränsande skogsmark. Inga problem med markägaren, han tillhör inte dom klyftigaste. Kan förmodligen inte skilja en kastanj från en gran. Men så är han plåtslagare också. Vad han inte vet om...
Cilla
biggrin.gif Skratt. Hoppas han gillar granar också då, Åke.

I plantskolorna odlar man mest på container, som stora krukor med väldränerad botten. Jag tror inte man odlar kastanj alls på friland, har iallafall aldrig sett det.

Det är nog helt rätt slutsats att man ska sätta nötterna direkt där man vill att de ska växa.
KURT
Man borde ju kunna göra som plantskolorna gör med träd. Tex genom att så i en STOR nedgrävd kruka/form och sedan flytta hela paketet utan att rubba rötterna eller jorden runt dem.
ariana
För 16år sen satte jag en kastanjenöt som börjat gro
förstod efter 1-2 år hur stor den skulle bli
flytta den då det gick bra
den är så där 3meter i dag
så det är inte omöjligt rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon