Jag klistrar helt frankt in delar av en mejltext från Piratpartiets ordförande, Rick Fakvinge:


"Nu i veckan kom så beskedet att regeringen verkligen går vidare med lagen om datalagring. Jag kallade den för fotspårslagen på min blogg, jag vet inte om det var ett bra namn. Hur som helst innebär det att alla våra e-mail ska registreras (avsändare, mottagare, klockslag), alla telefonsamtal, alla SMS, när du kopplar upp dig på nätet och vilken adress du får, och dessutom var din mobiltelefon befinner sig när du använder den.

Ja, just det. Din mobiltelefon ska bli en statlig spårsändare. Staten ska känna till alla fotspår du tar, både i skor och i kommunikation.

Det här är alltså den tredje kraftigt integritetskränkande lagen som regeringen tänker driva igenom på bara ett halvår. FRA-lagen, privatpolislagen Ipred, och nu fotspårslagen om tvångsdatalagring. Och på många sätt är den här lagen värre än FRA-lagen: Där vi pratade om att FRA-lagens massavlyssning kan missbrukas så att den vänds mot medborgarna själva, så är datalagringens/fotspårslagens uttalade syfte att använda den mot medborgarna.
...


...
"Jag har rent mjöl i påsen, så jag har inget att vara rädd för."

Låser du dörren om dig när du går på toaletten? Då finns det ju vissa saker du vill dölja, trots att de inte är hemliga eller olagliga?

Det är inte du som avgör om du har rent mjöl i påsen. Du kan tycka att du är vit som snö, men det räcker att du hjälper din farmor på Malmskillnadsgatan att veckohandla varje fredag för att någon ska tolka saker annorlunda än du.

Och vad händer när kontrollstaten är ett faktum för att upprätthålla lagar som du var okej med, och lagarna sedan ändras? Då kontrollmekanismerna är så starka att du inte längre kan protestera mot dem utan att förlora jobbet som suspekt, på samma sätt som du målar upp de som protesterar idag som suspekta?

De homosexuella hade inte rent mjöl i påsen för två generationer sedan. Hade den här övervakningen funnits på plats då, så hade de fortfarande varit kriminella bara på grund av sin sexualitet. De hade inte kunnat prata med vänner om det, de hade inte kunnat bilda opinion, och lagarna hade inte ändrats. Vilka grupper har inte rent mjöl i påsen idag?"