Solstorm
Ska vi pumpa svenka skattepengar till amerikanska företag som redan har dränerat svensk bilindustri?

8 miljarder till forskning. Skänks de forskningsresultaten till amerikanska företag eller går det att sälja dem?

20 miljarder i kreditgarantier till företagen om jag förstått rätt. Jag hoppas innerligt att jag har missförstått.
Aqvakul
Märkligt!
I vanliga fall så är industrin helt motståndare till statsingripanden.
Men nu välkomnar man glatt 28 miljarder i bidrag!
Vojne, vojne!
Bee
Människorna som jobbar inom svensk fordonsindustri gör det ju här i Sverige. Dom betalar skatt här. Många av dom riktigt mycket skatt. Det är väl bättre än att en krympande skara arbetande människor måste försörja dom med akassa och/eller andra bidrag?

Hittade ett gammalt tidningsklipp från tidigt 90-tal häromdagen som jag tycker passar bra i dessa tider också: "We do nothing because we do not have the money - but it's precisely because we do nothing that we do not have the money" (John Maynard Keynes, 1930, i början av depressionen)

Jag tyckte det var ett bra beslut av regeringen.






vanjalarsa
Håller med dig, Bee.
mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
Gunilla T
Regeringen känner sig pressad och tvingad att agera när varslen står som spön i backen...om de själva tror på medicinen låter jag vara osagt. Kanske viktigast att visa politisk handlingskraft när kriserna avlöser varandra..

Fordonsbranschen har nog dränerat sig själv med sin senfärdighet att möta energikrisen - deras energikrävande fordon har inte längre någon marknad och värre kommer det att bli när peak oil är ett faktum.

Otroliga summor har pumpats ut i de finansiella systemen över hela världen sedan bostadsmarknaden kraschade i USA och återplanterade sig som kriser i hela världen. Anledningen till bostadskrisen var billiga pengar - en överkonsumtion som inte hade någon täckning - och allt rasade som ett korthus till slut.

Nu gör hela världen samma sak igen - billiga pengar skall ut i finanssystemen för att få oss att konsumera mera!! Men frågan är om mera av samma dåliga medicin hjälper??

...eller vad tror ni?
Aqvakul
Jag säger inte att det man nu gör är fel, i det läget man nu hamnat i. Men visst är det en kovändning både när det gäller borgarna och industrin. Ingen av dem brukar annars ha mycket till övers för Keynes idéer.
Piccante
CITAT (Bee @ 11-12-2008, 15:09) *
Människorna som jobbar inom svensk fordonsindustri gör det ju här i Sverige. Dom betalar skatt här. Många av dom riktigt mycket skatt. Det är väl bättre än att en krympande skara arbetande människor måste försörja dom med akassa och/eller andra bidrag?

Hittade ett gammalt tidningsklipp från tidigt 90-tal häromdagen som jag tycker passar bra i dessa tider också: "We do nothing because we do not have the money - but it's precisely because we do nothing that we do not have the money" (John Maynard Keynes, 1930, i början av depressionen)

Jag tyckte det var ett bra beslut av regeringen.

Fast nu tillverkas ju volvo delvis i Belgien och underleverantörer finns spridda över hela världen. Dessutom lägger många underleverantörer ut jobben i låglöneländer nu som Autoliv tex.

Solstorm
Jag tror att väldigt många känner någon som arbetar inom bilindustrin eller som på något sätt har koppling till den. Jag känner främst till en del om Volvo, inte så mycket om Saab. Ända sedan Volvo blev amerikanskt så har det pratats om hur resurser går från Volvo till Ford, både bland anställda på golvet och bland dem med högre befattning. Volvo skapar jobb så att de anställda får lön och kan betala skatt, men själv är inte Volvo någon god skattebetalare. Det ser man om man förstår siffrorna bakom de olika posterna i boksluten.

Nog har Volvo fått stöd utav skattepengar genom åren. Där de vill förlägga någon verksamhet är det inga problem med att få till vägbyggen och annat, vilket naturligtvis är helt rätt. Det som jag tycker är mindre bra är när arbetsförmedlingen har stått för utbildning riktad direkt till Volvo och där man utbildar långt fler än vad som kommer att bli anställda för att Volvo ska kunna handplocka några stycken. Volvo är väl omhändertaget med skattemedel på många sätt utan att själv vara någon god skattebetalare.

Om det handlar om arbetstillfällen för att människor ska få lön och betala skatt så finns det ju andra branscher. Det behövs byggas ålderdomshem tex. Det ger byggarebetare arbete och senare anställda där. De betalar skatt och konsumerar också. Det finns många andra branscher att satsa på.

Om man öser in pengar i utländska bolag så kan man ju verkligen snacka om bilindustrin som en tärande sektor.
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 11-12-2008, 15:49) *
Jag säger inte att det man nu gör är fel, i det läget man nu hamnat i. Men visst är det en kovändning både när det gäller borgarna och industrin. Ingen av dem brukar annars ha mycket till övers för Keynes idéer.


Nej, det gör inte jag heller..frågan är om dom öht har något alternativ...själv tror jag inte det finns något sätt att rädda den nuvarande bilindustrin men med statliga subventioner skjuter man upp det oundvikliga..

Nej, Keynes ekonomiska teorier har alrdig anammats av borgerliga partier så det visar väl med all tydlighet att något mycket omvälvande är på gång i ekonomin...intressant om det inte tillika var så hotfullt.

Keynes teorier har tjänat Sverige väl i efterkrigstiden och hjälpt till att skaffa det välstånd som vi idag har men jag är rädd för att det inte längre fungerar.

Kanske är köpfesten över..? Vi har ingen ekonomi idag som är värt ordet nationalekonomi...det är den globala ekonomin som styr, den ekonomi som har gett oss överflödet men som i stort har haft billig energi som möjliggörare..
Solstorm
Det är ju en stund sedan nu men.... Det känns inte så himla olikt hur det gick till med varven. Fast de var väl åtminstone svenska.
Huggorm
Problemet är ju att varken volvo eller saab tillverkar bilar som folk vill ha. Klumpiga dyra, stora, tråkiga och omoderna bilar. Framför allt saab skulle ha lagts ner för årtionden sedan. Ett företag som envisas med att tillverka något som folk inte vill köpa bör inte subventioneras med skattepengar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon