vanjalarsa
Är det någon mer än jag som har fått mycket högre elräkning efter att ha skaffat en stor plasma tv????

Tacksam för svar

mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
Lady Hamilton
Näe det har jag inte märkt. Blev intresserad och kollade på Vattenfalls sida och där står det att el-förbrukningen ökar ca med 33.50kr/mån (400kr/år) om man byter ut en 28 tums "tjockTv" mot en 42 tums plasma. Men samtidigt beror det ju även på om du lämnar Tv på stand by läge eller bryter strömmen helt
vanjalarsa
Tack för svaret !

mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
Pjater
Är det en plasma du köpt??
Du skulle köpt en lcd, för att det kommer brännas fasst i skärmen uppe i hörnet där logon av tv kanalerna eller om du pausar film efter typ 10-15 minuter det är det dumma med plasma...
Lady Hamilton
CITAT
InbräntEtt problem med vissa äldre plasma-modeller var att ett utmärkande drag som dök upp ofta på skärmen - exempelvis en logga - kunde fastna på skärmen. Problemet har i princip försvunnit.




Citat hämtat på denna sida

Produkt guide för plasma TV
Whiskuchi
CITAT (Lady Hamilton @ 09-12-2008, 21:41) *
Näe det har jag inte märkt. Blev intresserad och kollade på Vattenfalls sida och där står det att el-förbrukningen ökar ca med 33.50kr/mån (400kr/år) om man byter ut en 28 tums "tjockTv" mot en 42 tums plasma. Men samtidigt beror det ju även på om du lämnar Tv på stand by läge eller bryter strömmen helt


Vilken konstig jämförelse de gör, en 28" mot en 42". Vore det inte mer rättvist att jämföra förbrukningen hos en tjock-tv och en platt-tv av samma storlek? confused.gif


CITAT (Pjater @ 11-12-2008, 15:59) *
Är det en plasma du köpt??
Du skulle köpt en lcd, för att det kommer brännas fasst i skärmen uppe i hörnet där logon av tv kanalerna eller om du pausar film efter typ 10-15 minuter det är det dumma med plasma...


STÅR det plasma antar jag att det ÄR plasma wink.gif
Som Lady Hamilton skriver gällde det de gamla modellerna, de nya slipper problemet



ängsvädd
I ett test har samtliga plasma-tv som testats högre elförbrukning än de lcd-tv som testats.

Man kan läsa lite här om skillnader mellan plasma och lcd:

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=22732
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon