Floppy
Brukar i vanliga fall använda mig av fast margarin men nu hade jag glömt att köpa det och jag hade inte någon större lust att krångla på mig en massa ytterkläder och sen ut för att skrapa och sopa bilen och åka 2 mil t&r in till stan för att köpa smör....så jag tänkte att ja just det ja...jag har ju flytande margarin idea.gif ...

Sagt och gjort detta receptet hade jag hittat på Allt om mat .se och tänkte att det lät gott...så då tog jag flytande smör till kolasåsen i stället...men snacka om att vara puckad...flytande smör förblir flytande...det stelnar inte hur jag än gör...jo kanske i frysen...men man vill väl inte äta en fryst kaka...*brrr*...så allt bara flöt av kakan *suck*...så nu har jag lärt mig en läxa för denna gången...ska köpa nya ingredienser i morgon...fast margarin står överst på listan...gör en ny i morgon...
Farbror Blå
Hade sånt flytande margarin att steka i förut, men..
började oroa mej för va 17 dom stoppade i det för att det skulle vara mjukt jämt.. kändes lite läskigt och onaturligt, så jag slutade a´nvända det. Nu finns en klutt bakmargarin i kylen och olja bredvid spisen.
Tobb
på tal om margarin. http://sv.wikipedia.org/wiki/Margarin
Det mest naturliga är smör, även om det är lite trist dyrt!

Hoppas det går bättre med godisbaken nästa gång smile.gif Du kanske kan blanda i lite gelatin? trostar.gif
Kat
CITAT (Farbror Blå @ 07-12-2008, 23:16) *
Hade sånt flytande margarin att steka i förut, men..
började oroa mej för va 17 dom stoppade i det för att det skulle vara mjukt jämt.. kändes lite läskigt och onaturligt, så jag slutade a´nvända det. Nu finns en klutt bakmargarin i kylen och olja bredvid spisen.


Det är det hårda du bör vara mest osäker inför, eftersom växtoljor (som margarin i huvudsakligen består av) är flytande från början. Man härdar fettet för att få den fasta formen. Det är i den processen du får de riktigt farliga fetterna: transfetter.
Tyvärr verkar även de flytande margarinsorterna innehålla vissa delar 'härdat vegetabiliskt fett' (detta är transfetterna) men jag har inte kollat upp mängdförhållandet i jämförelse med hårt margarin. Det BÖR rimligen vara mindre.

Smör består mestadels av mättat fett, vilket inte heller anses så bra, men med dagens rön betydligt bättre än transfetter i alla fall.
Olja innehåller enbart fleromättade eller enkelomättade fetter, vilka ses som hälsosamma.
Magdis
CITAT (Kat @ 08-12-2008, 10:11) *
Det är det hårda du bör vara mest osäker inför, eftersom växtoljor (som margarin i huvudsakligen består av) är flytande från början. Man härdar fettet för att få den fasta formen. Det är i den processen du får de riktigt farliga fetterna: transfetter.

Exakt! Det är de hårda fetterna man ska oroa sig över vad de stoppat dit för att de ska vara hårda! Inte tvärtom.
Floppy
CITAT (Tobb @ 07-12-2008, 23:45) *
på tal om margarin. http://sv.wikipedia.org/wiki/Margarin
Det mest naturliga är smör, även om det är lite trist dyrt!

Hoppas det går bättre med godisbaken nästa gång smile.gif Du kanske kan blanda i lite gelatin? trostar.gif

Det är försent att göra nått åt 'kakan' nu...jag hade redan brett ut det på bottnarna när jag upptäckte det...å då var det försent...äsch jag gör en ny till helgen...den går ju att äta ändå men det är inget man serverar till gäster direkt...den är så kladdig och dan så nä..jag gör hellre en ny...men jag kan ju passa på att säga att den var god iaf...rekommenderas varmt...och den var ganska så simpel att göra...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon