tepa
Hej

Finlandssvensk som jag är, har jag nu till Lillajul (första Advent) julpyntat mitt hus. Badrummet är relativt nyrenoverat, det går i blåvitt (hmm, Bor på Åland faktiskt nuförtiden) råkade sig bara så att badrummet går i finska flaggans färger. Vi finländare firar ju faktiskt Lillajul, med skinka, köttbullar, sill, småkorv, gravad lax osv. Ljus i alla fönster och rent och fint i alla knutar. Så också i mitt hem. Men nu till mitt problem. Det passar inte alls med en knallröd julduk i mitt blåvita badrum, eller hur ? Finns det någon som har en blåvit julduk, alltså en liten bordduk med t.ex. blå himmel, vit snögubbe ...? Skulle ni vilja vara så snälla och ta en bild på en sådan ? Var har ni köpt den ? Åker till Sverige emellanåt och handla. Så här kan vi ju inte ha mitt badrum... eller ?...I allra värsta fall får jag väl brodera en ...

Hälsn Tepa
Lilla Birka
Det finns ju vita juldukar med bara lite broderier på, olika färger på broderierna.
tepa
Tack, Lilla Birka... men skulle hemskt gärna få se lite bilder...Rosen på bilden är faktiskt konstgjord. HUGAligen !!!! Men den är inte min, den följde med när maken (han var inte make då) flyttade in. En av mina första frågor till honom, när vi just hade träffats (för nio år sedan) var, vad han tycker om blommor. "JO", sade han, om jag får dom att leva så...Men tydligen var han inte någon expert, eftersom han skaffade konstgjorda. Men det bevisar ju att han TYCKER om blommor, eller hur...

Tepa
Lilla Birka
Kolla på Tradera, jag såg några som var vita och ett par som var blå (fast de blå var kanske inte så fina). Jag googlade på juldukar och fick upp en annonssida som visade olika juldukar som säljs på tradera just nu. Från 10-25 svenska kronor. Att köpa för att brodera själv fanns också sidor om, de var svindyra!
Chamomille
[attachment=27774:kök.jpg]

Den här är ju rätt så blå och fin sleep.gif
tepa
Chamomille, ha ha ha ha ha.................

Visst var den blåvit, men jag hadde nog tänkt mig något lite mer seriöst...HAHAHAHAHA....
Vi har ju ungar i huset ...HAHAHAA
och var i hel....har du hittat denna duk ?? HAHAHAHA.....

HAHAHAHAHAHAHAAAA
Hälsn Tepa
Chamomille
Det vete 70singen var jag hittade den från början. Men det var Aqua som lade in den i en tråd för ett tag sen när jag ville ha ett broderi wink.gif
Red Top
Jag tycker inte att det är helt fel med en röd duk. Hela badrummet i övrigt är ju i svala blåa och vita färger. En röd duk nu till jul ser bara varmt och mysigt ut yes.gif
*Stintan*
Finns det ingen tygaffär där du bor? Kanske finns något fint jullikt tyg du kan köpa en bit av och bara fålla. g.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Lilla Birka @ 29-11-2008, 23:03) *
Det finns ju vita juldukar med bara lite broderier på, olika färger på broderierna.



Instämmer med Lilla Birka!
Men jag tycker definitivt inte att det är fel med en röd duk heller...!
Julen ÄÄÄR RÖD!!!! Det kommer vi inte ifrån!
Det enda alternativet är vitt och grönt, tycker jag.

Om du ställer in lite röda tomtar och lite tallris/en-ris i en jättestor vas/urna m.m. med röda band i, så kommer allt att harmonera lite bättre tror jag.
Det ser kanske lite tafatt ut med bara EN röd duk.
tepa
Hi hi Sussie, visst ser detta ju dumt ut. Men jag VILL ju ha en julduk med blå bakgrund och vita tomtar. En seriös sådan, Fnisss.....

Hälsn Tepa
tepa
Stintan, jo visst vill jag göra en alldeles egen duk, och fålla. Bor ju på Åland, visst har vi tygaffärer här, men jag kanske kommer billigare undan om jag åker till Sverige någon helg och handlar? Skulle vilja se era förslag på blåvita dukar ändå, ifall jag får inspiration att göra en själv...

Hälsn Tepa
Eva-Helene
Jag såg för min inre syn en mörkblå duk med guldfärgat mönster. Eventuellt blå aidaväv broderad med ett vitt tänt stearinljus t.ex.
Agger
Det finns ju bordstabletter i alla möjliga utföranden. Vävda eller du kanske hittar en passande i plast. Även vaxdukar funkar ju. Bara att klippa till i rätt storlek tummenupp.gif
Lady Hamilton
CITAT (Chamomille @ 29-11-2008, 23:46) *
[attachment=27774:kök.jpg]

Den här är ju rätt så blå och fin sleep.gif


OT ......nu är jag ju lite "pryd" men kanske denna bonad inte vore så dum som "tanke väckare" för vissa............ whist.gif

Någon mindre duk i denna stil kanske kunde "matcha" i ditt badrum?

Irene_L
På Tradera kan du få tag i många blå juldukar:
http://www.tradera.com/search/result.aspx?...mp;x=80&y=7
Myosotis
Jag har en som ser ut så här. Jag håller med dig att det inte ser bra ut med rött.



tepa
Hej

Tack för era svar. På Tradera finns ju hur mycket som helst. Ska nog vara i tyg, inte vax. Din är ju bara så fin, Myosotis! Nog ska jag väl få tag i en.

Hälsn Tepa
renate
Där fick du ja en hel del svar och förslag.Jag hade tagit en vit duk,kanske med en snögubbe på.Jag har också blå/vitt i mitt badrum men julpyntar inte där.Inte heller i sovrummet förrutom en akrylstjärna i fönstret.(genomskinligt med en diod i)
Margith
I vårt förra hus hade vi en blå gillestuga. Där tyckte jag, precis som du att det inte såg klokt ut med en röd julduk.
När jag nu inventerar linneskåpet hittar jag 3 blå "juldukar"

[attachment=27857:081201_005.jpg]
[attachment=27858:081201_006.jpg]
[attachment=27859:081201_009.jpg]

Den med silverränder är köpt på Åhlens, de andra 2 är metervara som jag bara fållat.

Skulle det vara så att nåt av de här tygerna faller dig i smaken, PM:a mig din adress, så får du det.
De ligger iaf bara i skåpet och tar plats smile.gif

tepa
Fina dukar, Margith, du har ett PM... Att köpa tyg på metervara och fålla var ju en finfin idé. Att jag inte tänkte på det ! Tack för tipset.

Mvh Tepa
*Stintan*
Det var ju därför jag tipsade om tygaffär flirting.gif
tepa
Visst Stintan, du var ju faktiskt först med den idén att fålla, förlåt, läst slarvigt !

Mvh Tepa
Farbror Blå
CITAT (Lady Hamilton @ 30-11-2008, 19:08) *
OT ......nu är jag ju lite "pryd" men kanske denna bonad inte vore så dum som "tanke väckare" för vissa............ whist.gif

Någon mindre duk i denna stil kanske kunde "matcha" i ditt badrum?



Är det nåågon mer än jag som undrar vilka tankeväckare det kan leda till, för vissa?? dunno.gif
Aqvakul
CITAT (Farbror Blå @ 04-12-2008, 22:49) *
Är det nåågon mer än jag som undrar vilka tankeväckare det kan leda till, för vissa?? dunno.gif


här är en till som fattar "nada"... confused.gif
Ingrid Zon3
Men alltså är det bara jag eller... julpynt i badrummet har jag aldrig kommit på. Röd handduk på gästtoan är det närmsta jag kommit. Men i år har jag hittat batteridrivna ljusslingor med sugproppar på varje lampa, så nu ska det bli lite pyntat i alla fall smile.gif

Tepa, om du inte hittar nåt färdigt som du gillar kan man ta ett enfärgat tyg (eller en färdig duk) och fixa egen dekor med schabloner och textilfärg. Rätt kul om man har tid.
tepa
Hej

Många fina idéer ni kommit med här, tack. Men ikväll har jag kommit till skott. Idag kom jag över en bit resttyg för en spottstyver. Klippte ut ett hörn, fållade och här ser ni resultatet ! Mycket bättre, eller hur ? De ljusblå plasttunnorna inne i bastun är fyllda med regnvatten, som jag har till att duscha och vattna mina krukväxter med. Dom fick jag av min svåger via hans jobb. Vilken tur att dom inte var knallgröna....eller röda ...? Fast då hade dom ju matchat den förra julduken.

Hälsn Tepa
*Stintan*
tummenupp.gif Det blev ju jättefint! Vilket mysigt tyg du hittade.bravo.gif
tepa
Tack, Stintan, jag är jättenöjd !

Hälsn Tepa
Myosotis
Snyggt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon