Full version: Kapitel 1
Sidor: 1, 2
Grå
Nu jäklar anåda!!!

På sidan www.kapitel1.se kan man logga in, ladda upp sin bok och bli bedömd och eventuellt vinna kontrakt med Piratförlaget.

Jag antar att det finns ett antal människor fler än jag här på odla som skriver saker?

Själv har jag lagt upp ett smakprov på mitt lilla projekt Ylva Brixmark. Klicka gärna på länken och läs, om ni vill.

Kanske är bäst att tillägga att boken är och kommer att vara helt fiktiv. Jag känner ingen taxichaufför och har ingen aning om hur yrket funkar. Människornas livsöden är helt tagna ur mitt eget huvud, så diverse journalister göre sig icke besvär med att gräva upp "Sanningen om Ylva Brixmark" wink.gif
(Jo förresten, lite, lite självbiografisk är hon, men inte så mycket.)

Red. Ändrade länkadress
Anma
Du e rolig du....
Grå
Bara lite småbitsk wink.gif
Chamomille
CITAT (Grå @ 23-11-2008, 12:24) *
(Jo förresten, lite, lite självbiografisk är hon, men inte så mycket.)


Tänkte just det... giggle.gif
Bra skrivet.
Grå
En får tacke! smile.gif
Hoppas fler här ifrån lägger upp sina alster. Jag funderar på om jag ska smäcka upp min örtaboksserie som jag påbörjade i våras också... så kanske den blir färdig någon gång... rolleyes.gif
Chamomille
Det tycker jag absolut att du ska göra yes.gif

Jag såg fantastiska bilder från din trädgård! Grönsakerna.... smile.gif
Grå
Ja, tyvärr går det inte att lägga upp bilder till texten - eller så är det jag som inte har kommit på hur man gör än... Nu hittar man iallafall alla mina två ( wink.gif ) bokprojekt om man besöker den här sidan.

Red. Ändrat länkadress
Aqvakul
CITAT (Grå @ 23-11-2008, 20:01) *
Ja, tyvärr går det inte att lägga upp bilder till texten - eller så är det jag som inte har kommit på hur man gör än... Nu hittar man iallafall alla mina två ( wink.gif ) bokprojekt om man besöker den här sidan.


Gillar ditt uppslag med Ylva Brixmark och hennnes taxi - men det kanske är bäst att du sätter igång och skriver innan någon fuling knycker idén....
*Stintan*
När kommer nästa kapitel? flirting.gif
Grå
CITAT (Aqvakul @ 23-11-2008, 20:07) *
Gillar ditt uppslag med Ylva Brixmark och hennnes taxi - men det kanske är bäst att du sätter igång och skriver innan någon fuling knycker idén....



Vem som helst kan ju "knycka" en idé om en taxichaffis - det är ju ett rätt tacksamt scenario, men eftersom man inte publicerar allt man skriver så kan ju heller ingen egentligen knycka handlingen och definitivt inte i Ylvas fall eftersom hennes liv och lustar kommer att bli något utöver det vanliga smile.gif

Hade en väninna hemma på kaffe för ett par timmar sedan och hon hade för sig att hon sett en film som skulle handla om just en taxichaffis och dennes möten, men hon var inte säker och jag vet inte alls. Har inte hört talas om det.
Jag skriver på sålänge och behövs yrket och handlingen ändras så gör jag det sedan. Nu handlar det om att få folk att vilja läsa (så att jag får chansen att vinna det där jäkla förlagskontraktet och kan gå hemma och glida på bohemisk författarmanér wink.gif )

CITAT (*Stintan* @ 23-11-2008, 20:15) *
När kommer nästa kapitel? flirting.gif


Under veckan. Inte för mycket på en gång du vet... wink.gif
anne-li i olofstorp
Jag är just inne i en period då jag inte läser böcker -cry-.gif
Men om du snabbar på så kan jag nog tänka mig att läsa din.....
Grattis! Jättebra!
Grå
CITAT (anne-li i olofstorp @ 23-11-2008, 21:19) *
Jag är just inne i en period då jag inte läser böcker -cry-.gif
Men om du snabbar på så kan jag nog tänka mig att läsa din.....
Grattis! Jättebra!


Tack, men det är inte mycket att gratulera till än smile.gif Jag kanske kan göra en ljudbok av den så kan du lyssna medan du grejar med annat wink.gif
Chamomille
CITAT (Grå @ 23-11-2008, 21:37) *
Jag kanske kan göra en ljudbok av den så kan du lyssna medan du grejar med annat wink.gif

Mycket bra ide!

Väntar också på andra kapitlet...
Wilmer
Fram med ljudboken crazy.gif
Grå
HURRRRRAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har kommit med på "mest lästa listan" !!!! Inte så högt än, men iallafall gått från att inte få vara med alls till att hamna på sidan tre av nio möjliga!
Hamnar jag på sidan ett får jag vara med på topplistan.

yahoo.gif

Tack, ni som har läst! Som tack lovar jag att bara skriva snälla saker på odla fram till jul. wink.gif
(Henrik biter mig i fingrarna om jag skulle råka glömma bort det löftet)
Ciczi
Tack Grå för morgonens första flin åt katten Megapixel. Precis så där beter sig en av svärmors katter också.

Jag vill läsa mera... biggrin.gif

Ciciz
KURT
CITAT (Grå @ 23-11-2008, 21:20) *
........

Hade en väninna hemma på kaffe för ett par timmar sedan och hon hade för sig att hon sett en film som skulle handla om just en taxichaffis och dennes möten, men hon var inte säker och jag vet inte alls. Har inte hört talas om det.
Jag skriver på sålänge och behövs yrket och handlingen ändras så gör jag det sedan. Nu handlar det om att få folk att vilja läsa (så att jag får chansen att vinna det där jäkla förlagskontraktet och kan gå hemma och glida på bohemisk författarmanér wink.gif )
Under veckan. Inte för mycket på en gång du vet... wink.gif


Det finns ju väldigt många taxifilmer, men kanske någon av:

http://www.imdb.com/title/tt0119278/
http://www.imdb.com/title/tt0102536/
http://www.imdb.com/title/tt0114639/
Chamomille
I inläggen på "Kapitel1" står en siffra +1 eller 1 och ett + och -. Va ä dä? Jag tryckte på Henriks gröna + (nyfiken som jag är) då blev där kvar en etta bara giggle.gif Vad gjorde jag confused.gif
*Stintan*
Klickade du på + så tyckte du att Henriks inlägg var bra. flirting.gif

Det står att läsa om det någonstans på sidan såg jag.
ingrids
Lycka till, har försökt men misslyckats med en skrivbordslådebok och kan bara konstatera att jag beundrar ALLA som kommer förbi kapitel 3!
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2008, 12:39) *
Klickade du på + så tyckte du att Henriks inlägg var bra. flirting.gif

Det står att läsa om det någonstans på sidan såg jag.

Jaha biggrin.gif Men det tyckte jag ju yes.gif
Grå
Ingrids - hemligheten ligger i att skriva många korta kapitel wink.gif

och eftersom jag är så ljuvlig och blygsam av mig och har antagit "Jante" som mellannamn så ville jag bara här och nu deklarera att jag

JUST NU LIGGER ÖVERST PÅ TOPPLISTAN!!!!
yahoo.gif


Snacka om att man får skrivklåda!!!
men betyget dalar... hmmm...
*Stintan*
Grattis Grå men sitt inte här o kludda nu utan skriiiiiiiv nästa kapitel nuuuuuu!
Grå
Jag förlängde det första kapitlet igår Stintan, har du sett det? Det passade mycket bättre i ett och samma kapitel, så nästa gång jag laddar upp något så blir det ett helt nytt scenario wink.gif
*Stintan*
Aha måste genast kolla hihi.
Chamomille
CITAT (Grå @ 25-11-2008, 14:28) *
Ingrids - hemligheten ligger i att skriva många korta kapitel wink.gif

och eftersom jag är så ljuvlig och blygsam av mig och har antagit "Jante" som mellannamn så ville jag bara här och nu deklarera att jag

JUST NU LIGGER ÖVERST PÅ TOPPLISTAN!!!!
yahoo.gif
Snacka om att man får skrivklåda!!!
men betyget dalar... hmmm...

[attachment=27655:_verst_p...pplistan.JPG]

Tjooohooo! tummenupp.gif
Grå
Nu har jag åkt berg- och dalbana på den där listan en stund och varit på första plats, på fjärde plats, på första plats, på tredje plats, på andra plats och nu på tjugofemte plats biggrin.gif Det händer grejer när konkurrenterna sätter betyg.
Biggan_
Jag har varit inne och läst. Riktigt bra, tycker jag! tummenupp.gif Jag ser också fram emot fortsättningen.
Stiger du på listan om samma IP-nummer går in flera gånger, eller registreras man bara en gång?
Eva i Höga
CITAT (Grå @ 23-11-2008, 18:06) *
En får tacke! smile.gif
Hoppas fler här ifrån lägger upp sina alster. Jag funderar på om jag ska smäcka upp min örtaboksserie som jag påbörjade i våras också... så kanske den blir färdig någon gång... rolleyes.gif


Örtaboksserien vill jag gärna läsa!
Grå
CITAT (Biggan_ @ 25-11-2008, 19:28) *
Jag har varit inne och läst. Riktigt bra, tycker jag! tummenupp.gif Jag ser också fram emot fortsättningen.
Stiger du på listan om samma IP-nummer går in flera gånger, eller registreras man bara en gång?

Tack Biggan! smiley_small_hug.gif

Man kan bara rösta en gång per registrerad, men man kan ändra sin röst och då är det den senaste klickningen som räknas. Så om du har röstat högt på mig i början, men tycker att jag skriver sämre efter hand så kan du ändra din röst till lågt och vice versa, naturligtvis.
Rätt bra system egentlige, och de som har röstat lågt för att komma fram själva kan ju liksom inte göra mycket mer än så.
Grå
CITAT (Eva i Höga @ 25-11-2008, 19:38) *
Örtaboksserien vill jag gärna läsa!


Ja... det tråkiga är att jag inte kan köra med bilder på Kapitel1 och bilder är ju halva grejen när man skriver om växter... Vulkan.se skulle jag kunna både publicera och sälja hela kalaset, men de kör bara med tråkiga pocketvarianter... Men det dröjer innan hela serien är klar ändå och tills dess kanske det har kommt upp någon bra möjlighet smile.gif Jag tackar för intresset iallafall!
Biggan_
CITAT (Grå @ 25-11-2008, 19:42) *
Tack Biggan! smiley_small_hug.gif

Man kan bara rösta en gång per registrerad, men man kan ändra sin röst och då är det den senaste klickningen som räknas. Så om du har röstat högt på mig i början, men tycker att jag skriver sämre efter hand så kan du ändra din röst till lågt och vice versa, naturligtvis.
Rätt bra system egentlige, och de som har röstat lågt för att komma fram själva kan ju liksom inte göra mycket mer än så.


Då måste jag ju så klart registrera mej om jag skall rösta! duh.gif
Fick för mej att det handlade om mest lästa! .....och huvudet fungerar tyvärr inte normalt ännu! wink.gif
Grå
CITAT (Biggan_ @ 25-11-2008, 19:55) *
Då måste jag ju så klart registrera mej om jag skall rösta! duh.gif
Fick för mej att det handlade om mest lästa! .....och huvudet fungerar tyvärr inte normalt ännu! wink.gif


Nja, du hade nästan rätt, för "mest lästa" ligger jag kvar på nästan samma plats som igår, där har jag iallafall inte åkt bakåt smile.gif
Jag vet inte, för det står inte så att åtminstone jag kan hitta det, men jag tror att de registrerar mest lästa som just mest lästa oavsett om läsaren är registrerad medlem eller inte, för annars har jag svårt att tro att jag skulle komma så långt fram i "mest lästa" så snabbt. Det är många som publicerar sina böcker och man glöms snabbt bort.
Grå
Kapitel 2 ligger ute... whist.gif
Farbror Blå
Nu är jag med i gamet...
Uncleblue till er tjänst.. whistling.gif
*Stintan*
bravo.gif yaay.gif
Grå
CITAT (Farbror Blå @ 26-11-2008, 19:56) *
Nu är jag med i gamet...
Uncleblue till er tjänst.. whistling.gif


Tack, du får en nejlika smile.gif


Nu har jag åtminstone legat på första sidan och ganska högt ett bra tag på "Topplistan" och på "Mest lästa" har jag hoppat fram till sidan två sedan i förrgår.
Biggan, det var ju jag som missförstod rankingen, för jag trodde man var tvungen att ligga högt på mest lästa för att komma med på topplistan men det är två listor för sig. Oavsett måste man ligga överst på båda för att vinna...
Jag fick lite konstruktiv kritik i pm igår och det var faktiskt roligt. Dessutom gällde det en mening som jag varit lite skeptisk till själv, det var skönt att det var fler än jag som tyckte den var konstig så jag ändrade den.
Gärna mer sådant om ni hittar något och om ni har svårt att hänga med i texten.

Den kritiken jag har fått av de andra stjärnorna på kapitel 1 hittills, att den liknar en skoluppsats och att den inte griper tag i henne som läser anser jag inte är varken destruktiv eller konstruktiv kritik. Det är bara löjligt, eftersom sättet att lägga upp en text på är min - Kalle på berget lägger upp texten på sitt sätt och den som känner för att läsa en Stephen King väljer inte Danielle Steele...

Tack än en gång för att ni läser!
Grå
Webmastern Ola Lauritzon skrev i sin blogg idag att Kapitel1 just har passerat 500-strecket i publicerade manus... Det är rätt jäkla många manus det så jag tar tillbaka mitt morgongnäll (fick inget kaffe i morse) och är istället glad att jag ligger på elfte plats på topplistan, på sextiotredjeplats på "Mest lästa" och inte har fått mer än två negativa kommentarer... smile.gif
Grå
Tredje kapitlet publicerat... Nu Ingrids,var det här de har tänt skärselden? wink.gif
henriks
jag är ju "lite partisk" då.... men jag är klart faschinerad av din förmåga att sätta ord på din fenomenala fantasi!

"gå vilse i gåbortskorna"
"Ylva föreställde sig de två åldringarna som två nyförälskade tonåringar som studsade fram i slow motion över en blomstrande äng..."

biggrin.gif

Snöflinga
Gillar din ordbehandling tummenupp.gif Romanen växer för varje kapitel och man blir nyfiken på nästa smile.gif

MEN jag blev helt betagen i din örtabok om lavendel w00t.gif Har läst många trädgårdsböcker men aldrig något liknande ... som blandar fakta med egna erfarenheter ... skrivet på ett mycket underhållande sätt wub.gif Jag är den första som kommer att köpa den när den kommer ut ... för det gör den sleep.gif
ängsvädd
Jag tycker du ska starta ett eget förlag och ge ut dina böcker på, Grå biggrin.gif
Snöflinga
"Lavendel" ligger etta på boktoppen tongue.gif om ni inte har sett det ...
Chamomille
CITAT (Snöflinga @ 29-11-2008, 22:04) *
Gillar din ordbehandling tummenupp.gif Romanen växer för varje kapitel och man blir nyfiken på nästa smile.gif

MEN jag blev helt betagen i din örtabok om lavendel w00t.gif Har läst många trädgårdsböcker men aldrig något liknande ... som blandar fakta med egna erfarenheter ... skrivet på ett mycket underhållande sätt wub.gif Jag är den första som kommer att köpa den när den kommer ut ... för det gör den sleep.gif

yes.gif 000.gif
Cacki
Nu har jag också läst och vill bara säga att du är en hejare på att skriva Grå! tummenupp.gif Ser fram mot mera så skriv på nu!!

/Cacki
Grå
OJ! Det här var beröm som hette duga.. tack! thanks.gif

Snöflinga, jo jag håller på och skriver på både lavendeln och på de andra i samma serie, men kan inte publicera de olika delarna i böckerna än eftersom de kommer lite i oordning. Det jag håller på med just nu när det gäller lavendel är beskrivningen hur man bygger en destilleringsapparat för att utvinna eterisk olja, men jag har ännu inte fått ändan ur vagnen och ansökt om tillstånd att få ha en, så det kan bli lite kinkigt om jag publicerar med ord och bild hur man bygger en wink.gif (men den är inte ihopsatt än, rostfria skålar får man ha, va? whistling.gif )


Däremot har jag alldeles för en halv minut sedan publicerat fjärde kapitlet i Ylva Brixmark smile.gif
Grå
Nu har jag lagt upp en liten teaser på nästa Brixmark, 100 anledningar till hemlängtan men den kommer jag inte att fortsätta publicera på Kapitel 1, utan den får ligga som den gör, medan jag fortsätter att lägga ut den första boken (underliga människor) i sin helhet. Det vore ändå trevligt om ni ville läsa det lilla jag lagt ut och betygsätta så att jag vet om det finns något intresse av den.

Nu har de gjort om betygssystemet också och nu ska det tydligen bli mer rättvisa (men det fungerar som tidigare).

Jag undrar dock fortfarande om jag är den enda från odla som är med? Det skulle faktiskt vara roligt om det fanns fler. Är det ingen som har en hemlig dröm om att se sitt namn i bokhyllorna, eller är det bara jag som är så egotrippad? wink.gif

Red. Ändrat länkadress
Grå
Ett mycket, mycket kort femte kapitel om Ylvas underliga människor är upplagt nu, men det var så tråkigt att skriva så jag avlivade det fort så jag kunde få komma vidare. Ett lite längre sjätte läggs upp senare ikväll!

(Egentligen borde man väl hellre kalla dem "episoder" än kapitel, för inget av dem är ju speciellt långt egentligen)

Ett boktips är Inga Törmänens Kalle Perkkele i Finnskogarna. Jag satt och gapskrattade rätt ut hela vägen när jag läste vad hon skrivit smile.gif
Grå
Sjätte! Men jag varnar er, texten är full av svinkoppor wink.gif
Grå
Jag har tagit bort mina texter från kapitel 1 nu och lägger ner fajten. Varför ska jag berätta efter jul wink.gif
Stort tack till alla er som läst och röstat! thanks.gif Tack vare er gick det faktiskt väldigt bra!
Jag kommer att fortsätta skriva på Brixmark och om någon vill fortsätta läsa så kommer det från och med imorgon att finnas en brixmarksblogg där första boken kommer att finnas tillgänglig efter hand.
Vad som händer i framtiden får vi se, men vulkan.se ligger nära till hands för de andra böckerna när de blir klara.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon