Full version: Vardagsmysterium
Piccante
Kloka odlaiter kan någon förklara för mig varför man tillsätter salt när man kokar gröt? Jag gör min gröt efter receptet på havrepåsen: 1 dl havregryn och 2 dl vatten blandas i en tallrik eller skål med en nypa salt och kokas i micron på 2min.
Vad är vitsen med saltet??? confused.gif Jag tycker inte om salt mat och varför ska gröt innehålla salt, kan det vara för att det påverkar kokegenskaperna?
Berith
Har inte den blekaste, men jag tänker på det när jag kokar potatis. Där måste det väl ändå bara vara för smakens skull? Och ännu konstigare är det när man gör mos av dom nyss kokta lagom saltade potatisarna - och saltar lite till!
Piccante
CITAT (Berith @ 22-11-2008, 12:31) *
Har inte den blekaste, men jag tänker på det när jag kokar potatis. Där måste det väl ändå bara vara för smakens skull? Och ännu konstigare är det när man gör mos av dom nyss kokta lagom saltade potatisarna - och saltar lite till!

Fast en del av saltet försvinner nog när du häller av kokvattnet. När jag gör mos saltar jag inte när potatisen kokar utan först när jag ska mosa dem. Men visst gör man så ofta (även om jag försöker undvika salt själv) att man av vana tar en nypa salt i potatis och annat utan att riktigt veta varför.
Eva-Helene
Testa att koka gröten utan salt. Saltet är bara för smakens skull. Visst kan salt påverka vid kokning, men då behövs det betydligt större mängder än man har i gröt!

Edit: När jag kokar potatis med skalet på har jag aldrig i salt. Helt onödigt för saltet går inte igenom skalet ändå.
Berith
CITAT (Markus_H @ 22-11-2008, 12:38) *
Fast en del av saltet försvinner nog när du häller av kokvattnet. När jag gör mos saltar jag inte när potatisen kokar utan först när jag ska mosa dem. Men visst gör man så ofta (även om jag försöker undvika salt själv) att man av vana tar en nypa salt i potatis och annat utan att riktigt veta varför.

Så är det säkert, och man känner ju direkt om det skulle fattas salt för smakens skull.
Whiskuchi
För smaken förstås, de gånger jag glömt att salta är gröten riktigt äcklig.
Lady Hamilton
CITAT (Whiskuchi @ 22-11-2008, 13:27) *
För smaken förstås, de gånger jag glömt att salta är gröten riktigt äcklig.



Och jag gjorde "succsé" min första dag som nyanställd på Ö-viks sjukhus whist.gif ...........blandade i hop salt o socker ströare när jag delade ut risgrynsgröt till SAMTLIGA patienter på hela avdelningen.................... ninja.gif
renate
CITAT (Lady Hamilton @ 22-11-2008, 13:35) *
Och jag gjorde "succsé" min första dag som nyanställd på Ö-viks sjukhus whist.gif ...........blandade i hop salt o socker ströare när jag delade ut risgrynsgröt till SAMTLIGA patienter på hela avdelningen.................... ninja.gif

rotfl.gif yahoo.gif
Ingen kommentar,äter inte gröt.
zaaritha
Det är väl för att salt förhöjer smaken?
Men: varför ska all mat innehålla socker?
Ska man steka fläsk, så är det socker i det!

Blodpudding innehåller lika mycket socker som ett wienerbröd+ en sockerbulle!
Och--sötningsmedel ÄR faktiskt värre än naturligt socker...........
Fällor överallt!
Whiskuchi
CITAT (Lady Hamilton @ 22-11-2008, 13:35) *
Och jag gjorde "succsé" min första dag som nyanställd på Ö-viks sjukhus whist.gif ...........blandade i hop salt o socker ströare när jag delade ut risgrynsgröt till SAMTLIGA patienter på hela avdelningen.................... ninja.gif


giggle.gif


CITAT (zaaritha @ 22-11-2008, 19:29) *
Men: varför ska all mat innehålla socker?


För att socker också förhöjer smaken
Alba
CITAT (Lady Hamilton @ 22-11-2008, 13:35) *
Och jag gjorde "succsé" min första dag som nyanställd på Ö-viks sjukhus whist.gif ...........blandade i hop salt o socker ströare när jag delade ut risgrynsgröt till SAMTLIGA patienter på hela avdelningen.................... ninja.gif


Antar att du inte är kvar där längre naughty.gif flirting.gif
zaaritha
Detta m socker i allting: är att jag har diabetes2 o det är så himla mycket
jag ej kan äta!
Piccante
Socker är i alla fall en naturlig smakförstärkare som alla vet vad det är och om man tål det eller ej. Värre är ju alla produkter där man förutom socker och salt bättrar på maten med alla konstgjorda aromer och framhäver dem med smakförstärkare.

Anledningen att jag reagerade på gröten var att jag spontant inte tyckte det lätt gott med havre + salt? Gröt brukar man ju äta med något sött på som sylt eller socker.
Snigelhatare
Ett par korn salt brukar man ha i vissa mjöl och äggrätter där man inte vill att det ska smaka mjöl eller ägg. Tex så vill man ju inte att sås ska smaka mjöl.
Dava
Salt i potatisgrytan är viktig för att bevara näringsämnen och naturliga salter i potatisen som på grund av det osmotiska trycket annars skulle vandra ut i vattnet och hällas bort.

I gröt äter du ju vattnet och således är saltet bara till för smaken. Testa att koka gröt utan salt, det går ner, men det är inte speciellt gott!
Alphaville
duh.gif
CITAT (Lady Hamilton @ 22-11-2008, 13:35) *
Och jag gjorde "succsé" min första dag som nyanställd på Ö-viks sjukhus whist.gif ...........blandade i hop salt o socker ströare när jag delade ut risgrynsgröt till SAMTLIGA patienter på hela avdelningen.................... ninja.gif


Ett minne av min första risgrynsgröt för några jular sedan... Läste fel på receptet och tog för mycket salt. I stället för en tesked läste jag en matsked. Tyckte det såg mycket ut så jag hällde tillbaka lite mer än hälften. Gröten blev ätlig men det var på gränsen duh.gif laugh.gif Kan ju skratta åt det några år senare.
Farbror Blå
Min sambo har ett problem med att äta socker, hon bör inte få i sej i princip vitt socker alls.
Då är saltet i gröten ett mindre problem, håller annars med om att man ska minska på saltet, men osaltad havregröt smakar tapetlim..

Köper gärna "plastkorvad" risgröt till kvällsmat, äte det gärna ofta. DÄR kan man däremot undra vad sockret är bra för? Åtminstone jag har socker och kanel till gröten, och då verkar ju det tillsatta sockret I gröten lite skumt?

Håller med Zaaritha, det finns socker i nästan allt, och för den som tycker vi är petiga, kolla MÄNGDEN socker i det du köper! Det är ju inte så att sockret är försumbart, som i tex smörgåsskinka ( jo minsann, tror ni inte dom tillsatt socker i räkt skinka!!), där sockret kommer sist i innehållsförteckningen( runt 1 % ).

Tacokrydda är det mest vidriga i detta sammanhang, eftersom druvsockret är den STÖRSTA ingrediensen!!!

Kolla innehållsförteckningen var sockret kommer i ordningen!

Köp förresten Tacokryddan Discovery som är sockerfri!!
man kan ju tycka det är lite löjligt att köpa en påse krydda till maten och betala för en matsked krydda och två matskedar socker?

Jag gillar socker, dricker läsk och äter gärna godis, men JAG VILL VÄLJA!!!! när jag ska äta socker, det ska inte matindustrin smyga i mej!

klart slut
ingrid fuxwall
Tillhör dem som sällan äter hel eller halvfabrikat och som lärt sig att salt är en av de viktigaste kryddorna när man lagar mat.
Har aldrig socker i gröten men glömmer jag saltet är den inte "ätbar"

ingrid
zaaritha
Tack för det!
Jag blir ledsen när "allt" innehåller socker eller sötningsmedel!
Sötningsmedel är INTE bättre för oss som har diabetes 1 eller2!
Så---vad ska vi äta?
Pålägg, färdigrätter. fläsk. blodpudding, bacon, de flesta brödsorter,
musli, ost,---ja allt innehåller socker! Tyvärr!
Tänker inte äta upp våra höns--de är sockerfria--så vitt jag vet!
Men--det ÄR jobbigt!
Lady Hamilton
CITAT (Alba @ 22-11-2008, 20:15) *
Antar att du inte är kvar där längre naughty.gif flirting.gif


Näe.......... shy.gif
Farbror Blå
man lär sej till slut vilka märken man ska köpa för att slippa sockret.
bacon köper jag Tulip, det danska, eller Scan (sockerfritt).
Kycklingfiléeerna köper jag på Lidl nu mer, de enda här som har sockerfia filéer. All annan kyckling är vid infrysningen pumpad med saltlag, dämpad med druvsocker.
Kanske vi kan tipsa varandra här om sockerfria varor?

Fick charkdisken i Leksand att falla ihop, när jag bad om ett sockerfritt smörgåspålägg.
Den ungla flickan bakom disken började yra om allt möjligt, men när jag visade henne på att det stod socker på salamin, hämtade hon chefen. Han kom, efter sju svåra år fram till att det enda han hade i hela charken- med salamis, korvar, hamburgerkött, ja kort sagt allt som finns i en charkdisk- som var sockerfritt var den basturäökta skinkan ( helbit)....
Aqvakul
Undrar om vi inte vant oss i generationer att äta salt mat. Förr var ju den salta sillen basföda. Nu är det väl dags att vänja sig av med saltet, vilket kanske inte blir så lätt.
Fast hellre salt, peppar och socker än konstiga syntetiska "smakförhöjare"
Wilmer
Jag har inget sött på gröten tycker det är vidirigt äckligt, det måste vara salt däremot. Risgrynsgröt från korv är söt, men jag sötar inget mer, bara lite mjölk till. Tycker också att det är trist med tillsatt socker i köttprodukter.
ängsvädd
Är det inte så att vi behöver lite salt för att må bra? Men då ska det helst vara mineralsalt och inte koksalt vad jag förstår. Salt innehåller väl jod bl a som är bra att vi får i oss.
Lilla Birka
Risgrynsgröt i "korv" är för söt enligt min smak, men jag har köpt Änglamarks risgrynsgröt så förpackad och den är inte alls så söt. Köper den för att göra "Mamsells goda risgrynskaka" och då slipper man det tidsödande första momentet men får ändå en läcker risgrynskaka.
Annars köper jag sällan halvfabrikat, aldrig helfabrikat. Kryddmixer är ju ett dyrt sätt att köpa salt, det går fint att mixa blandningar själv om man lagar mat ota hemma.
För att återgå till TS fråga så säjer jag detsamma som andra sagt tidigare: prova att koka gröt utan salt så märker du skillnaden! Det behövs inga mängder, men ett halvt kryddmått till två portioner kan faktiskt räcka!

CITAT (MimmiH @ 22-11-2008, 23:00) *
Är det inte så att vi behöver lite salt för att må bra? Men då ska det helst vara mineralsalt och inte koksalt vad jag förstår. Salt innehåller väl jod bl a som är bra att vi får i oss.

Det är inte säkert att mineralsalt innehåller jod. Jod är tillsatt i vanligt hushållssalt och det står angivet med rätt stora bokstäver på burken (el. paketet) om det finns jod i eller ej.
Piccante
Nu har jag genomfört ett blindtest på gröt med och utan salt. Båda försökspersonerna föredrog den med salt!
Lilla Birka
tummenupp.gif
Wilmer
giggle.gif Då vet vi varför!
Farbror Blå
CITAT (Markus_H @ 22-11-2008, 23:54) *
Nu har jag genomfört ett blindtest på gröt med och utan salt. Båda försökspersonerna föredrog den med salt!


Oohm I like a man who takes things serious!

När jag delade frukostansvar med en engelsk tjej (kokade gröt åt tiotalet personer), fick jag alltid skynda mej, dom använder inte socker, dessutom reder dom gröten med mjölk...
Tobb
Ja vad är det med salt gröt???
En utbytesstudent från england pratade om att svenskar hade salt gröt på midsommarafton som någon tradition, som vi i korridoren inte alls hade någon aning om vad hon pratade om??? smile.gif
Bettson
Socker borde rexeptbeläggas eller ransoneras eller så. Eller som jag skämtsaamt brukar säga. Lås in sockret på systemet och slätt spriten fri. Folk som inte har överproduktion av insulin ( läs öveerintag av socker) tål ändå inte att dricka alkohol i några större mängder.

Skämt åsido. Jag har själv haft problem med högt blodtryck. Börjar man medicinera så måste man ofta hålla på livet ut eller i alla fall tills njurarna strejkar.


Jag åt förut två sorters blodtrycksmedecin. Doktorn svar på hur man skulle bli av med dessa var att gå ner i vikt. Jag lade om kosten så att jag uteslöt socker. Jag gick ändå inte ner i vikt eftersom jag inte samtidigt reducerade kaloriintaget. Jag har sökt doktorn för kontroll av blodtrycktmedecinen. Svaret blev att det inte var någon ide eftersom vikten inte minskat. Jag började må dåligt av medecinerna.

Således inhandlades en blodtrycksmätare. Det visade sig att blodtrycket numera är stabilt och under behandlingsgränsen. Har gradvis minskat på medecinerna och har nu ett normalt blodtryck utan medecin.

Enda förändringen är ett liv utan socker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon