Cockaby
Hej

Jag håller för fullt på och planerar mitt framtida trädgårdsland ute vid sommarstugan och vill helt enkelt ha lite tips kring planeringen av ytan. Framförallt är det för att jag hyfsat lätt ska kunna få någon typ av växtföljd som jag kan följa.

Det jag framförallt vill planera så här till att börja med är vilka perenna växter man kan tänkas vilja ha i trädgårdslandet. Vinbär, björnbär, rabarber, vindruva och sparris har jag redan kommit fram till. Kryddor har jag uppe vid huset så det behöver jag inte fundera kring och likaså växer det hallon över hela trädgården.

Jordgubbar ska man flytta på efter ca 3 år eller? Hur är det med tomater? Kan man odla dem på samma ställe i flera år? Eventuellt att man byter ut en del av jorden? Jag grävde nämligen en sån bra vattenbädd i somras där jag knappt behövde vattna alls under sommaren (men det regnade ju mest...) och det vill jag gärna slippa göra varje år.

Finns det nåt mer som jag itne har tänkt på?

Tack för hjälpen till en villrådig odlare i planeringsstadiet.
EKLO
Det låter spännande. Det jag först tänker är att det låter som om det handlar om mer än ett trädgårdsland? Eftersom det verkar en smula vanskligt att sätta t ex bärbuskar alltför nära ettåriga grönsaksodlingar (rötterna) och också andra perenner kräver ju lite yta runt sig för att växa till och för att man inte ska riskera att skada rötterna när man gräver och rensar och fixar i de vanliga grönsaksbäddarna - och sparrisen behöver en särskild sorts sparrissäng etc. Men det har du säkert funderat över.

Själv odlar jag också vid sommarstugan, och i princip bara grönsaker (men grönsakssängarna kantar jag med ettåriga blommor, för att göra det hela stiligare) och rabarber och krusbär (jag slår ett slag för krusbär, de är ju väldigt goda), men gräver hela tiden upp nya små land, och hoppas så småningom få plats med vinbär.

Jordgubbsplantorna bör framför allt förnyas vart 3-5 år, dvs man tar fram nya småplantor av revorna, för efter 3-5 år blir det sämre med bär. Det är säkert bra att också byta växtplats då, om man kan - men jag känner många som har jordgubbslandet på samma ställe sedan 10 år, och fins skörd.
Cockaby
Eftersom det kryllar med rådjur, harar och sork där så hade jag tänkt hägna in trädgårdslandet, och det är just därför jag är så nervös över att få fel storlek på det. Ena dagen är det för litet och andra dagen är det för stort...

Men jag såg ju faktiskt nu i år att de lät bli tomaterna, och den stackars förtvinande vinbörsbusken som de föregående ägarna planterade mitt där man går verkar också ha blivit förskonad. Annars är ju rådjuren hårda på äppleträden och flera buskar.

Området jag har sett ut till mitt trädgårdsland ligger precis vid kanten till "skogsdelen" av tomten där det växer några halvstora ekar och dessutom är det hopplöst torr sandjord där. Så min plan är helt enkelt att bygga flera odlingslådor som jag först gräver ur lite av den befintliga jorden och sen bottnar med stallgödsel, kompost och köpejord. Vinbärsbuskarna är redan satta och de fick tyvärr än så länge nöja sig med att få jorden uppblandad av halvförmultnat trä men de får gödslas till våren istället med lite kogödsel. Men de kommer få en egen meterbred rad där jag eventuellt kommer så lite gröngödsling men annars får de vara i fred.

Jag tror att jag helt enkelt får rita upp min plan nån dag och visa upp här. Har nu två olika storlekar jag funderar på.

Och klart jag måste ha en krusbärsbuske! Det är ju så gott. En plåga att plocka, speciellt om man ska ha mängder men att bara stoppa nåt enstaka bär i munnen och låta det spräckas, mums!
Åsa, mälardalen zon 2
Just potatisväxter är det extra viktigt att man byter plats på varje år alt. byter ut jorden, det bör gå några år åtminstone mellan odlingen av potatisväxter på en plats. Grönsaker som hör till potatisfamiljen är: potatis, tomat, paprika, chili, physalis så JA du bör byta plas på tomaerna varje år.

Just potatisväxter drabbas lätt av sjukdomar och skadegörare som kan övervintra i marken så därför bör man ha bra växtföljd när det gäller dessa grödor.
KURT
Det finns ju endel perenna lökväxter, olika sorters gräslök, luftlök, kajplök etc
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon