Tanjatall

Själv slutar jag inte att bli förvånad, hur sjukt girigt folk är. Tror de att de kan ta med sig pengarna till andra sidan? fear.gif
Staten saknar pengar till det mesta utom direktörernas löner ranting.gif
"Förutom att inneha en av landets högsta vd-löner, vilken ger honom 10,8 miljoner kronor per år, får Lars G Nordström även 5 miljoner kronor om året i pension från delstatliga Nordea och ytterligare 1,2 miljoner för sitt styrelsearbete i Nordea och Telia Sonera.
Sammanlagt – 17 miljoner kronor..."
läs mer på
http://www.expressen.se/ekonomi/1.1374619/...-nordstroms-lon

Aqvakul
Fantastiskt bra betalt för att chefa ett bolag som knappast utvecklas utan snarare går kräftgång....
pejori
Vilken post????? confused.gif confused.gif confused.gif
Är det chefen för brevbärarlaget vi pratar om, så får jag nog säga att han har bra timlön tummenupp.gif tummenupp.gif
aanderss
vilken bra lön de jobbet vill jag med ha men bara i 3 år sedan kan jag få sparken
pejori
CITAT (aanderss @ 19-11-2008, 17:49) *
vilken bra lön de jobbet vill jag med ha men bara i 3 år sedan kan jag få sparken



Äsch....jag är inte gniden så för mej räker ett års jobb..-. naughty.gif
Aqvakul
Det innebär att han tjänar minst sju gånger så mycket som statsministern.
Är det rimligt?
pejori
CITAT (Aqvakul @ 19-11-2008, 18:00) *
Det innebär att han tjänar minst sju gånger så mycket som statsministern.
Är det rimligt?



nä...inte för det jobbet han gör.
Att lägga ned ett företag, kan väl inte vara så svårt tummenupp.gif
Piccante
Med tanke på att alla posttjänster ständigt blir dyrare så börjar man undra om brevportot endast är till för att betala VD:ns lön? Han hade varit värd den lönen om han själv hade traskat runt och delat ut alla brev och paket.
nelly.trott
det är spännande att få veta vad han gör om dagen(på jobbet ) för denna lönen

Precis som arbetsfömedlare jag hade hihihihi hon fick ca 23 tusen för att sitta och visa mig jobb jag redan har sökt hehehehe
jag frågade om jag kan få betalt istället ,,, jag satt också hemma och sökte jobbb drack kaffe och snackade skit hade bokat besök hos mina vänninor LOL

ja ....
Grå
Jag tycker det är för jävligt. (Har bloggat om det)
Ett bolag med ickeexisterande verksamhet klarar sig bra utan vd överhuvudtaget. De kan lägga ner posten helt imorgon och kicka den gode Herrn utan avgångsvederlag rätt in i AF-kön.
henriks
CITAT (pejori @ 19-11-2008, 17:53) *
CITAT (aanderss @ 19-11-2008, 17:49) *

vilken bra lön de jobbet vill jag med ha men bara i 3 år sedan kan jag få sparken

Äsch....jag är inte gniden så för mej räker ett års jobb..-. naughty.gif

aanders:17 miljoner om året i tre år inkl pension och annat, sen sparken med säkerligen en årslön i avgångsvederlag.... 68 mille, vad ska du hitta på som du behöver så mycket stålar till?

Jag skulle vara jäkligt nöjd med 3 månader.... då skulle jag sen kunna vara ledig i flera år och samtidigt gå hemma och bygga färdigt huset, utan en spänn i lån!
Myosotis
CITAT (pejori @ 19-11-2008, 17:43) *
Vilken post????? confused.gif confused.gif confused.gif

rotfl.gif precis vad jag tänkte också! Vad gör människan? Ritar frimärken?
pejori
CITAT (Myosotis @ 19-11-2008, 20:44) *
rotfl.gif precis vad jag tänkte också! Vad gör människan? Ritar frimärken?



Han sätter nog dit klistret på dom... rotfl.gif
Riktigt slitjobb, att peta dit det. rotfl.gif naughty.gif
Myosotis
CITAT (pejori @ 19-11-2008, 21:31) *
Han sätter nog dit klistret på dom... rotfl.gif
Riktigt slitjobb, att peta dit det. rotfl.gif naughty.gif

äh vadå, så jobbigt kan det väl inte vara, han gör det väl med tungan förstås. Det är sin unika frimärksklisterkörtel under tungan han tjänar pengar på.
*Stintan*
CITAT (Grå @ 19-11-2008, 20:00) *
Jag tycker det är för jävligt. (Har bloggat om det)
Ett bolag med ickeexisterande verksamhet klarar sig bra utan vd överhuvudtaget. De kan lägga ner posten helt imorgon och kicka den gode Herrn utan avgångsvederlag rätt in i AF-kön.


Finns Posten??? Så urholkad som den är så behövs verkligen ingen VD. För jävligt och så sitter styrelseordförande Nivert och försvarar det hela. Nej sparka hela gänget. Posten är inget folket behöver längre!
Uggi
Det mesta man nu får i brevlådan är ju reklam och det kan man vara utan. thumbdown.gif
Gillan
Dessutom så har h*n fem mille i pension från förra jobbet ohmy.gif ( och om det var om året eller bara en engångssumma, det förtalte inte historien )............jiiissseeesss!!!..........och till årsskiftet så stiger portopriset duh.gif och det i sig måste väl bero på att vi ska finansiera h*s lön................vart ska det sluta -fear-.gif .............och huuuur ska vi ha råd att skicka fröer till varandra shy.gif giggle.gif
Myosotis
CITAT (Gillan @ 19-11-2008, 22:35) *
...och till årsskiftet så stiger portopriset duh.gif

igen?!! ranting.gif
pejori
Tror han just nu sitter och läser mina böcker som Posten slarvat bort.
Räkningen fick jag, men böckerna finns inte. -fear-.gif
Ralf
Angende det uteblivna julbordet.
Fann detta på nätet från cateringfirma:
CITAT
Jultallrik 99 kr/kuvert
Två sorter sill
Gravlax med hovmästarsås
Ägghalva med skagen-röra
Julskinka med senap
Rökta korv
Kalvsylta
Köttbullar med rödbetssallad
Prinskorv
Kokt potatis
Julvört och smör


Posten har 32.000 anställda

32.000 ggr 100 kr = 3.200.000 kr dvs ca 3 ½ månadslöner för denna VD...
Pirum
Han är antingen överbetald eller underbeskattad, eller bådadera, men i en kapitalistisk marknadsekonomi så kan han ju faktiskt vara "värd" det; det räcker ju att "aktiekursen" (i den mån Posten AB kan sägas ha en sådan) går upp en procent mer (eller rasar mindre) för att motivera en hög lön - aktiespelarna kanske tycker om en sådan här person, i slips och allt, och eftersom aktieutdelningarna är både för höga och för underbeskattade, likaså vinsterna på aktiespel, gynnas ju kapitalägarna av att ha en VD som påverkar aktiekursen positivt. Själv tycker jag ju att om man ska belönas frikostigt i medgång så kanske man ska bestraffas i motgång...om man får 100 miljoner i bonus ena året, men nästa år går katastrofalt, då kanske man ska bli ersättningsskyldig, vad vet jag...men som det är nu verkar ju hög lön och bonusar inte direkt gå i takt med hur företagen utvecklar sig - jag menar, måste tusentals anställda sägas upp kan det rimligen inte finnas utrymme för ekonomiska excesser vad gäller att belöna företagets ekonomiska frälse.

Jag kan tänka mig att ta över posten som VD på Posten AB. Jag vågar garantera att redan under kommande år kommer verksamheten att fungera bättre, och jag kan göra det för en bråkdel av lönekostnaden. Attans otur att jag inte anmälde mig när tjänsten lystes ut.
Irene_L
Han avstår från sin lön!!!!
http://www.expressen.se/ekonomi/1.1378254/...fran-jattelonen
Grå
"Jag gillar inte att det antyds att jag är girig" rotfl.gif


NÄHÄ??!

Undrar vad han får istället då - 899 000?
Chamomille
CITAT (pejori @ 21-11-2008, 12:15) *
Tror han just nu sitter och läser mina böcker som Posten slarvat bort.
Räkningen fick jag, men böckerna finns inte. -fear-.gif

Undrar om han använder mina glasögon då....
Ingrid Zon3
Det är ju kul att alla håller med varann på denna tråd (eller?). Jag kan bara meddela att han lyckades förbaskat bra som koncernchef på Nordea i alla fall. Och jag antar att det är därför Postens styrelse vill ha honom som VD. Posten har bara en aktieägare tror jag, staten.

Själv tycker jag att det är patetiskt att journalister och media ägnar så mycket tid på att fokusera på det här när det finns viktigare. Men stora stygga häxan avundsjuka är alltid redo och smittsam.
Grå
CITAT (Ingrid Zon3 @ 22-11-2008, 10:31) *
Det är ju kul att alla håller med varann på denna tråd (eller?). Jag kan bara meddela att han lyckades förbaskat bra som koncernchef på Nordea i alla fall. Och jag antar att det är därför Postens styrelse vill ha honom som VD. Posten har bara en aktieägare tror jag, staten.

Själv tycker jag att det är patetiskt att journalister och media ägnar så mycket tid på att fokusera på det här när det finns viktigare. Men stora stygga häxan avundsjuka är alltid redo och smittsam.


Jag håller fast vid min åsikt att det finns inte en enda jäkla människa på denna jord som utför ett arbete som är värt mer än max 50 papp i månaden. Allt över det är bara löjligt.
Aqvakul
CITAT (Irene_L @ 22-11-2008, 10:16) *


Verkar vara en smart herre! Dags att ompröva inställningen kanske....
Det verkar nästan troligt att han skulle kunnat gjort skäl för lönen han nu avstår ifrån...
Gunilla T
Alla som är beredda att göra likadant räcker upp händerna!!!!!
Grå
Med samma förutsättningar - fet pension från förra arbetsgivaren JA *viftar med bägge armarna*

Den dagen någon blir värd en hög lön från posten är den dagen posten går bra, personalen får sitt julbord och portot hålls på en schysst nivå.

(Och mina lönebesked kommer fram helskinnade och inte som idag - ihoptejpade med en liten pinsam ursäkt från postverket "F'låt, det hände en olycka i vår hantering")
Gunilla T
rotfl.gif ...naturligtvis under samma förutsättningar..

Ärligt..jag är så trött på girigheten hos somliga så jag orkar knappt reagera mer.. om inte Borg rår på herrarna så lär ju ingen annan göra det heller.

Men samtidigt tycker jag detta är en hedervärd handling som, med undantag för Grå då whist.gif , få skulle göra även om dom satt i samma sits.
skogstroll
CITAT (Ingrid Zon3 @ 22-11-2008, 10:31) *
Själv tycker jag att det är patetiskt att journalister och media ägnar så mycket tid på att fokusera på det här när det finns viktigare. Men stora stygga häxan avundsjuka är alltid redo och smittsam.


Avundsjuka är väl en sak men hans lön är ju löjligt hög, högre än statsministerns... för att jobba för en arbetsgivare som enbart drar ner på service? Att dra in på de anställdas förmåner när man själv tjänar som ett antal julbord i månaden... ja det var bra att han gjorde nåt i alla fall.
Grå
CITAT (Gunilla T @ 22-11-2008, 14:49) *
rotfl.gif ...naturligtvis under samma förutsättningar..

Ärligt..jag är så trött på girigheten hos somliga så jag orkar knappt reagera mer.. om inte Borg rår på herrarna så lär ju ingen annan göra det heller.

Men samtidigt tycker jag detta är en hedervärd handling som, med undantag för Grå då whist.gif , få skulle göra även om dom satt i samma sits.


Åhja tongue.gif Jag tyckte väl också att det var bra gjort, men han hade en lite suspekt förklaring "Jag gillar inte att det antyds att jag är girig"
Att han kom på det allaredan att folk skulle reagera på det viset... gubbtjyv..
Gunilla T
Klart du har rätt skogstroll som jämför med statsministerns lön. Vår statsminister tjänstgör alla dygnets timmar under hela året och han har löjligt liten lön i förhållande till ansvar.

Men..det är inte politiskt möjligt med en högavlönad statsminister..

När det gäller postens VD så har han uppdraget att minska kostnaderna, inte något han hittat på själv och lönen skall väl också kompensera all skit han får ta..

Men han vill inte framstå som en girig person, han tycker det är så obehagligt att han avstår från alla dessa miljoner.

Det är väl sådana ledare vi bör ha i samhället, med den empatiska förmågon intakt eller...?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon