Full version: HAVTORN
torkil
Blivit riktigt intresserad av Havtorn. Kan det gå att plantera fortfarande, zon 1-2, ? Är det vanligt att den finns i handeln ? Har läst på ordentligt, fick en länk härifrån tror jag. tidigare, ett omfattande arbete som en kvinna fr. Alnarps hade gjort, verkligen heltäckande om olika sorter, odlingsråd, härdighet, sjukdomar mm mm
Spännande växt.
KURT
Det är inget problem att plantera, men utbudet av sorter brukar tyvärr ofta vara mycket dåligt i Sverige. I Sverige hittar man tyvärr oftast endast Julia & Romeo.
Eva i Höga
Jag fick för två år sedan några vildväxande havtornsbuskar. De var ganska små. Trodde aldrig att jag skulle lyckas med dem men iår hade jag 3 bär på dem! Så tydligen hade jag fått tag i både han- och honplanta. Det är inte Romeo & Julia.
Jag planterade mina sen höst, det var ca 10 plantor, har 7 kvar, några torkade eller ville inte vara med.
Jan Lindgren
Hej!
Det finns bättre sorter på gång från Balsgård. Hoppas att de släpper dem snart. Större och godare bär. Tänk på att havtorn blir stora och måste beskäras varje år om du ska hålla dem på en sådan höjd att det går att plocka bären. Vi har satt ca 50 plantor i vår demoodling. I år blev det nästan inga bär men plantorna växte kraftig och har börjat skicka upp rotskott överallt.
MVH
Jan Lindgren
cato
Tror att det är svårt att misslyckas med Havtorn. Trivs bra på mager sandjord.
Det största problemet är nog rotskotten. De sprider sig kopiöst.
Vi hade ett par plantor på 70-talet. De gav rikligt med bär, med spred sig ut på trotoaren, så vi var tvugna att gräva upp dem efter ett tag.
Jag tror att man måste begränsa dem i en villaträdgård.
Ta exempelvis en plasttunna och såga bort bottnen, gräv sen ner "tunnringen" och plantera plantan i den. Då stannar plantan där du vill ha den.
torkil
Tack för svar. Ska ringa runt o försöka hitta någon som har och kolla upp Balsby. Har stor skogstomt och gott om plats så det ska inte va något problem om de blir stora det får de gärna bli.
torkil
Kollade Balsgård nu och det är ju Alnarps lantbruksuniversitet ! Det visste säkert de flesta av er gamla trädgårdsrävar. Jag undrar om man kan köpa växter där som privatperson ? Eller menade du som pratade om att Balsgård snart får in Havtorn att det sedan kommer ut i vanlig handel ?
Big Gardener
Nej, du kan inte köpa plantor direkt av Balsgård. Dock ska havtorn inte vara några problem att få tag på hos ett välsorterat gardencenter/plantskola. Om arten inte finns kan de absolut plocka hem den om den inte finns hemma.

Det finns en ny, dansk sort som kom ganska nyligen till Sverige genom Splendorplant som heter 'Hikul'. Det är en pyramidalt/upprättväxande sort. Troligtvis en hanklon så den ger inga bär. När och om den tas in av gardencenter vet jag inte, men man kan alltid be dem plocka hem den. Och nej, den går inte att köpa av splendorplant eftersom de endast har partiförsäljning.
Jan Lindgren
Hej!
Det lär också komma en havtorn som har både ståndare och pistiller i samma blomma. Eventuellt under uppförökning i Holland.
Dessutom kommer en hängande sort Pendulina. Den finns troligen till salu nästa höst.Jag tittade på nya sorter på mässan i Jönköping.
MVH
Jan Lindgren
Fågelvägen
Zetas (vid Kungens kurva) säljer en självfertil sort som heter 'Askola' (tydligen från Finland) och också sorten 'Hikul'. Fast just nu bygger de om och har stängt.
Men eftersom dehär sorterna nämns i Zetas katalog så ska det ju gå att köpa dem i Sverige. Möjligen är det svårt denhär tiden på året.
Jan Lindgren
Hej!
Letade lite på nätet efter Sandora. Den är intressantare än jag trodde. Den behöver inte pollineras utan sätter bär utan kärnor. Jag ska köpa några när den kommer på marknaden.
MVH
Jan Lindgren
Dito Verde
CITAT (KURT @ 14-11-2008, 10:04) *
I Sverige hittar man tyvärr oftast endast Julia & Romeo.



Varför säger du tyvärr?
Jag skaffade dessa i somras och var glad i dem ända tills nu.....
Är de inte bra???

/p
KURT
CITAT (Dito Verde @ 16-11-2008, 15:18) *
Varför säger du tyvärr?
Jag skaffade dessa i somras och var glad i dem ända tills nu.....
Är de inte bra???

/p



Till att börja med är det ju aldrig bra när det bara finns en enda sort (Julia ) tillgänglig, när det faktiskt finns flera andra intressanta sorter. Mest problem har det nog varit med Romeo, hanplantorna kan ofta vakna till för tidigt på våren eller t o m under vintern, och då skadas av frost.

http://chaos.bibul.slu.se/sll/lst_o_lan/ut...25/UST05-25.PDF
Malus
Kolla gärna www.blomqvistplantskola.com visserligen i finland men med bra service enligt min erfarenhet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (KURT @ 16-11-2008, 17:43) *
Till att börja med är det ju aldrig bra när det bara finns en enda sort (Julia ) tillgänglig, när det faktiskt finns flera andra intressanta sorter. Mest problem har det nog varit med Romeo, hanplantorna kan ofta vakna till för tidigt på våren eller t o m under vintern, och då skadas av frost.

http://chaos.bibul.slu.se/sll/lst_o_lan/ut...25/UST05-25.PDF



jag har inte haft nåt problem alls med dessa sorter . även om topparna på dom fryser så är det endast ( 1-2cm ) när dom under en sommar växer ca 50-100cm så tycker inte jag att det gör nåt .

iallafall på mina är det så , växer väldigt bra och vaknar inte förtidigt . i syd-väst läge .

med tanke på andra sorter som finns i handlen , som Pollmix 1-4 , som jag tycker är ännu sämre än Romeo och säkert sämre härdighet .


CITAT (Dito Verde @ 16-11-2008, 14:18) *
Varför säger du tyvärr?
Jag skaffade dessa i somras och var glad i dem ända tills nu.....
Är de inte bra???

/p


du behöver inte vara orolig , du kommer få mycket glädje av dina plantor .
eugenia
Jag hörde på en plantskola att för några år sedan bytte man ut Romeo mot en bättre version, utan att byta namn på sorten. Man helt enkelt ersatte honom med en annan. Vad förbättringen i sig innebär vet jag däremot inte. Jag har Romeo och Julia sedan 1,5 år och väntar med spänning på fler sorter.

En honsort man ser ibland heter Leikora. Någon som vet något om den?
Lady Hamilton
Jag har handlat av detta förtag Önskebrunnen och köpte sorterna "Rudolf" Hanplanta som kommer från Finland ....Dessa förädlade havtron är näst intill taggfria och klarar tempraturer ner till -40.... "Prozynatskaya" Rysk Honplanta. Mognar 1 vecka senare än Ljubitelskaya med gula bär som är röd i toppen. Halvhög till Hög sort och mycket rikbärande. Näst intill taggfri. Ner till -40.
KURT
CITAT (eugenia @ 23-11-2008, 14:59) *
Jag hörde på en plantskola att för några år sedan bytte man ut Romeo mot en bättre version, utan att byta namn på sorten. Man helt enkelt ersatte honom med en annan. Vad förbättringen i sig innebär vet jag däremot inte. Jag har Romeo och Julia sedan 1,5 år och väntar med spänning på fler sorter.

En honsort man ser ibland heter Leikora. Någon som vet något om den?


Problemet har just varit vinterhärdigheten för hanplantorna, se t ex denna tråd. Det finns ju sibiriska sorter som klarar mycket låga temperaturer, men det är ingen nytta om problemet är att de vaknar alltför lätt när det tillfälligt är en varmperiod under vintern (sådana varmperioder finns ju knappast i Sibirien). I Kisten Jensens havtornskompendium näms också dålig övervintring för romeo, så det är ju bra om de har bytt ut den nu.


torkil
Nu hann jag inte med för nu är det plötsligt vinter, får vänta till våren, för det går väl då också ? Det var just Kirsten Jensens kompendium jag läst tidigare, verkligen fint arbete hon gjort.
Nu har jag i alla fall tid på mig att bestämma vilken/vilka sorter jag ska satsa på. Tack för alla svar.
Lady Hamilton
CITAT (torkil @ 24-11-2008, 15:35) *
...Nu hann jag inte med för nu är det plötsligt vinter, får vänta till våren, för det går väl då också ?...


Ja jag planterde mina buskar på våren med gott resultat
frugb
Hej! Intressant att det kommer nya varianter av havtorn! Jag plockade en massa från vilda havtornssnår i höst här på min lilla västkustö och gjorde marmelad - jättegott men OJ vilket jobb att rensa alla bär! Hur gör ni när ni rensar? Vet inte om jag orkar göra om det ett annat år.

Knappt någon som rör busksnåren på vår ö - verkar inte vara intressant för folk som passerar. Att de sprider sig till gigantiska proportioner stämmer mer än väl - busksnåren är säkert 20 meter i diameter.
KURT
Man kan ju alltid passera dem, även om man förlorar en del då, men då behöver man ju knappt rensa alls. De odlade klonerna ger också större bär som det är lättare att plocka, de har bla längre bärskaft.
LasseB
FRUGB förstår inte riktigt vad du menar med rensa (jo jag vet vad ordet innebär) När jag bodde på Åland plockade jag bären med nagelsax saxen i höger hand och en mellanstor glasburk i vänster, pillit som f_n en man behöver ju inga mängder om man blockar till sig själv bara vad jag vill minnas kom det inte med något skräp kanske något enstaka blad men inte mer
frugb
Tack Kurt för tips! Kanske ska prova det nästa år.

LasseB, jag klippte av mindre bitar med mycket bär (har läst mig till att det går bra att göra så och att busken får större skörd året efter om man klipper små bitar lite försiktigt) och la i frysen - sedan rensade jag. Då blev det en massa småblad och kvistbitar som man fick ta bort. Kanske inte gör så nästa år för det tog sin lilla tid... Men det låter som om att klippa med nagelsax oxå tar ett tag!

Gott är det i alla fall!

:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon