Sidor: 1, 2
Berith
Lite meningsfullt att starta med... tummenupp.gif

Fåglarna tycker jättemassor om maten dom får, fyllde på i alla automaterna nyss och jag hinner knappt undan innan dom är där och äter igen. Och tjattrar! Jag tror att dom pratar med mej och tackar för maten. blush.gif

Åt en god skinkmacka till frukost idag, och om 6 veckor är det juldagen så då har jag nog Willes supergoda skinka på mackan istället för köpeskinka. kiss.gif
Berith
Och om inte den här torsdagen funnits hade jag inte skurat under badkaret!! yahoo.gif
Betty
Jag gillar inte att det är lika kallt som i kylskåpet när jag öppnar ytterdörren. Men tröstar mig med att meningen med vinter är för mig att få tid att bygga upp en längtan till vårgrönska och sommarblomning. Just nu ligger vinterns första vita centimetrar som ett mjukt duntäcke över hela trädgården och jag ska krypa upp i ett soffhörn med det senaste numret av Allers Trädgård som kom i brevlådan igår. happy.gif
*Stintan*
Vilken lycka att få det gjort Berith giggle.gif
Tänk vad meningsfullt det kan vara att bli väckt av en pinknödig ulltuss en tidig torsdagsmorgon. Inte nog med att hon blir överlycklig och får tokfnatt när hon lyckas få mig att slå upp mina blå, jag kan ju inte bli annat än glad när jag ser hennes tindrande förväntansfulla pepparkornsögon när hon ligger tätt intill och försiktigt petar mig i ansiktet med en tass. Tror hon tänker att: upp med dej nu din sömntuta annars tänker jag använda dig som studsmatta.

Jag kan tacka ulltussen för att jag fick gott nybakat bröd till morgonkaffet idag.
Kajsa i Arvika
Efter en snabb blick på mina (kritvita) spiror kan jag konstatera att både bruncreme och solarium är otroligt meninsfulla saker... crazy.gif

Men å andra sidan är jag faktiskt glad över att få gå till jobbet idag för där hittar jag mina underbara arbetskamrater som ger mej så otroligt många sköna skratt!! De är verkligen meningsfulla för mej och för de gamla de tar hand om på ett så fint och värdigt sätt.. wub.gif
Solstorm
Eftersom min son är så bra pappa till sina fina barn så måste jag ju ha gjort något rätt. Då kanske rent av jag är meningsfull också. Dottern som är mycket yngre har ju många bra sidor, jag är ju meningsfull för att resten ska bli bra där också.

Och barnen och barnbarnen är ju oändligt meningsfulla för mig.
Gillan
Det måste vara riktigt meningsfullt att jag, när jag kikar ut på det gråa trista vädret, klarar av att gå upp på övervåningen och titta mig omkring i mitt redan förberedda sårum och känna..........att japp! Det är snart dags igen..........det kommer en vår efter detta också bravo.gif yahoo.gif yahoo.gif

Sen känns det väldigt meningsfullt att jag relativt sett ändå är ganska frisk om jag tänker efter tummenupp.gif , men det mest meningsfulla måste nog vara att jag har tre underbara barnbarn och att det äldsta fyllde tonåring igår yaay.gif
Eva-Helene
För mig är det meningsfullt att träffa mina vänner, både irl och i cyberrymden. Tack vare internet kan mina vuxna söner ta kontakt med mig även om dom har slut på pengar på mobiltelefonerna. Det är meningsfullt att min 16-åriga dotter frågar mig om allt som har med kropp och sinne att göra wub.gif Meningsfullt är också att min yngste har blivit mera öppen till sitt sätt yahoo.gif
Aqvakul
Min fru wub.gif , mina barn wub.gif och mitt barnbarn wub.gif är det absolut mest MENINGSFULLA i mitt liv!
Wilmer
Det absolut mest meningsfulla denna veckan är att jag jobbar heltid igen yahoo.gif
Berith
yahoo.gif Min man insåg idag hur meningsfullt det är med att ta egna initiativ när jag tvättade hans nya jeans utan att fråga om lov!
Betty
Högt uppe på listan av meningsfullheter den här veckan står min dotter. Det var väl en himla tur att vi gjorde henne för si så där drygt 31 år sen! Jag har haft massor av nytta och meningsfull hjälp av henne den här veckan. Hon har bl.a skjutsat mig till vårdcentralen så jag fick mitt influensavaccin, vill verkligen inte ha influensa nu när jag har en alldeles nyopererad lunga... och så har hon hjälpt mig massor när min dator har krånglat efter ominstallationen av operativsystemet förra helgen - då hade jag förresten massor av meningsfull hjälp av min äldste son som är en fena på datorer. biggrin.gif
Betty
...ser tyvärr inte ut som att det är värst stort intresse för en tråd fylld med meningsfulla saker... bara 12 inlägg i den här tråden - att jämföra med meningslösa trådens 647 sidor och 12925 inlägg...

Meningsfullt idag är att solen skiner, vi behöver allt ljus vi kan få under den här årstiden smile.gif .
Solstorm
Fast den här tråden är ju nystartad så jämförelsen känns inte riktigt rättvis.

När blåsten viner runt knutarna och det är helgrått ute så känns det mycket meningsfullt med en varm brasa i kaminen. Funderar på att baka bröd. Bröddoften och smaken av nybakat bröd med riktigt smör på och inget mer kommer att göra dagen ännu mer meningsfull.
*Stintan*
CITAT (Betty @ 15-11-2008, 11:29) *
...ser tyvärr inte ut som att det är värst stort intresse för en tråd fylld med meningsfulla saker... bara 12 inlägg i den här tråden - att jämföra med meningslösa trådens 647 sidor och 12925 inlägg...

Meningsfullt idag är att solen skiner, vi behöver allt ljus vi kan få under den här årstiden smile.gif .


Äsch jag tror att vi har så mycket meningsfulla saker för oss att vi inte hinner med den här tråden bara.
Förresten skiner solen här nu och rena vårvärmen är det. Nu ska jag gå ut på en meningsfull promenad med hunden. flirting.gif
Ciczi
Meningsfullt är att tvätta kläderna när de blir smutsiga... tummenupp.gif

MEn än mer meningsfullt är att ta igen sig under filten på soffan med datorn (läs Odla.nu) i knäet....

Ciczi
Snöflinga
För mig är det meningsfullt att ha tak över huvudet och go värme i detta stormiga väder rolleyes.gif
blomkronan
Familjen wub.gif är det mäst meningsfullaste jag har... i familjen ingår förstås hunden wub.gif
Just nu är jag nog inne, i den mest meningsfullaste tid i mitt liv. Jag har gjort många meningsfulla saker i mitt liv, men dom har lett till... det jag har idag wub.gif Med två underbara tonåringar, gubbe, hund och trädgård.
//Mari
Berith
Som Sally säger - Ännu en dag i paradiset!

Vi är kanske inte så många som skriver här, men vi som gör det finner säkert massor med meningsfullt varje dag.
Gillan
CITAT (Berith @ 16-11-2008, 08:49) *
Vi är kanske inte så många som skriver här, men vi som gör det finner säkert massor med meningsfullt varje dag.



Det tror jag du har alldeles rätt i Berith tummenupp.gif

Någonting som känns väldigt meningsfullt är att eurosport har bestämt sig för att visa alla Grand Prix-tävlingarna i konståkning den här säsongen yahoo.gif , tack för det eurosport smiley_small_hug.gif

Sen har vi så vackert väder för andra dagen i rad så vi kan vara ute och städa lite i trädgården. Nåt som blivit lite eftersatt den här hösten............det måste ju vara väldigt meningsfullt flirting.gif
Berith
Tänkte faktiskt på dej igår kväll Gillan naughty.gif när jag tittade på snooker på Eurosport och det kl 21 skulle varit konståkning men dom valde att visa hela snookerfinalen istället. Matchen höll på bra mycket längre än vad dom räknat med från början, och jag antar att det var en massa konståkningsvänner som svor över att bli snuvade på sin sändning.
Gillan
Det blir lite tudelat det där Berith, eftersom vi konståkningsfrälsta är vana vid att "nån" annan sport alltid är viktigare än "vår" ranting.gif . Samtidigt är vi så himla svältfödda att vi är tacksamma för att de visar nåt alls giggle.gif ( -fear-.gif )
Ciczi
Meningsfullt är att krypa ner under en filt i soffan efter jobbet och bara koppla bort dagen som varit.

/Ciczi
AstLar
Meningsfullt är att sticka. Har återupptäckt nöjet! (efter symässan)
Skulle kunna stanna hemma en hel dag o bara sticka.

Undrar hur snart det går över?
Berith
Det meningsfullaste hittills idag är nog att jag inte behöver ställa klockan för i morron. Det är ju löööööördag!! yahoo.gif
Gillan
Det mest meningsfulla det senaste dygnet måste vara att jag helt oförhappandes fick bli barnvakt åt Naemi 2 1/2 år. Ett charmtroll som med glimten i ögat och ett ständigt leende på läpparna gör att man slår knut på sig själv flera ggr om dagen i sin iver att göra henne till lags laugh.gif . Just nu sover hon och jag fick en stund för mig själv framför datorn, vilket också är meningsfullt flirting.gif
Berith
Ja just det! Det är ju du ju, som har ett barnbarn som heter Naemi. Jag såg häromdan att hon hade namnsdag och visste att det fanns en Naemi där ute nånstans. Det är ju ett ganska ovanligt namn antar jag, men kul att också ovanliga namn får plats i almanackan. tummenupp.gif

Jag kommer ihåg att jag frågade en gång hur det uttalas, och jag har bestämt att det uttalas som det stavas - N-a-e-m-i. flirting.gif
Betty
CITAT (Berith @ 21-11-2008, 09:55) *
Ja just det! Det är ju du ju, som har ett barnbarn som heter Naemi. Jag såg häromdan att hon hade namnsdag och visste att det fanns en Naemi där ute nånstans. Det är ju ett ganska ovanligt namn antar jag, men kul att också ovanliga namn får plats i almanackan. tummenupp.gif

Jag kommer ihåg att jag frågade en gång hur det uttalas, och jag har bestämt att det uttalas som det stavas - N-a-e-m-i. flirting.gif

När mina barn var små så bodde vi i en by utanför Piteå. Vi hade frireligiösa grannar, de hade valt bibliska namn till alla sina fem barn. Deras näst yngsta dotter hette Naemi - de uttalade det så här: nååmi
Red Top
Det känns väldigt meningsfullt att vakna efter en god natts sömn och njuta av när solen långsamt stiger över horisonten. Att det är högtryck känns x-tra meningsfullt, för då har jag inte så ont överallt, utan kan planera in lite roliga göromål under dagen. yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif

Berith
CITAT (Betty @ 21-11-2008, 10:16) *
När mina barn var små så bodde vi i en by utanför Piteå. Vi hade frireligiösa grannar, de hade valt bibliska namn till alla sina fem barn. Deras näst yngsta dotter hette Naemi - de uttalade det så här: nååmi

Ja nåt sånt trodde jag det skulle uttalas, men jag tror att Gillan svarade mej den gången jag undrade över uttalet att det skulle låta som det stavas. g.gif

Gillan!! w00t.gif

Undrar om inte jag kände en Nåååååmi när jag var liten...? Nåååmi Gustafsson låter väldigt bekant, undrar hur hon stavade. unsure.gif

Sen vill jag bara säga att urspårningar av en del trådar kan vara väldigt meningsfulla. naughty.gif
Bettis
Plockade just ut ett bröd ur ugnen, mmmmmm så gott det luktar.
Kajsa i Arvika
Fanns en gammal dam i min hemby om hette Naemi, uttalades där "Najmi"... Vackert namn... Fanns också en Helmy...Har jag aldrig träffat på sen dess..

Har väl inte hunnit med så mycket meningsfullheter än idag... Förutom att jag och sonen plockade på oss en massa kläder och åkte och släppte Belsebub så han fick springa av sej... Plockade plikttroget upp 2 mastodonthögar så att människor ska slippa trampa i dem... Meningsfullt... tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (Kajsa i Arvika @ 21-11-2008, 11:54) *
... Fanns också en Helmy...Har jag aldrig träffat på sen dess..

Hette min föredettas syster, fast med -i. Ska tydligen betyda pärla på finska.
Gillan
CITAT (Berith @ 21-11-2008, 10:33) *
Ja nåt sånt trodde jag det skulle uttalas, men jag tror att Gillan svarade mej den gången jag undrade över uttalet att det skulle låta som det stavas. g.gif

Gillan!! w00t.gif

Undrar om inte jag kände en Nåååååmi när jag var liten...? Nåååmi Gustafsson låter väldigt bekant, undrar hur hon stavade. unsure.gif

Sen vill jag bara säga att urspårningar av en del trådar kan vara väldigt meningsfulla. naughty.gif



laugh.gif laugh.gif Du minns alldeles rätt Berith. Det ska uttalas precis som det stavas kompiskram.gif
Red Top
Det känns meningsfullt att höra dagisbarn öva Luciasånger utomhus!
Den grå trista dagen blir plötsligt ljus och vacker wub.gif

Dagisbarn övar Luciasånger
Berith
Söta dom var, synd att det inte var ljud med. flirting.gif
Eva i Höga
Visst är det meningsfullt att det snöar idag?! Växterna behöver ett skyddande täckte om det blir mycket frost.
Lars-Olof Arvids
Då får du gärna blåsa iväg lite snö några mil norrut också. I mina marker är det lite vitt sedan igår, men idag har det inte kommit någon snö.

Olle
Pia L
Det meningsfullaste idag var att det fanns en kompletteringstaxi så att jag kunde ta mig ifrån holmen.
Också att det fanns en "nästan" paralellväg till E4:an när jag fick traska en halvmil i onödan.
Chamomille
Det här är meningsfullt om något. En tapper liten sötnos i december.

[attachment=28230:Pense.jpg]
Wilmer
Det är så meningsfullt att mysa med ljus och adventsstakar wub.gif
Solstorm
Livet känns meningsfullt när man får frön på posten av någon odlait. Frön väcker hopp!
Berith
Det här är väl meningsfullt om något! kompiskram.gif

Inga och Sven.
Red Top
Vilken lycka wub.gif
Hoppas de får många år än!
Chamomille
Följ din glädje



Välj de stigar i livet som ger dig glädje

Då kommer massor av lust och energi till dig.

Omge dig med vänner som stöttar dig och verkligen vill dig väl.



Lämna alla relationer som försöker ”ta ner” dig.

Det är aldrig kärleksfullt mot dig själv eller någon annan att vara någons dörrmatta.



Det är många gånger bra att vänta

Står du inför ett beslut – be om betänketid

Du kan alltid säga att du behöver tänka

Du har rätt till det

Du kan då lättare hitta din egen känsla

Och sedan följa den



Du har också rätt at säga nej

Det är bra att veta att all arogans, ironi och förakt du möter från en annan människa alltid är uttryck för den människans rädsla

När du vet om det har du blivit mindre sårbar inför människor som uppträder obehagligt och maktfullkomligt



Ju större mask du ser desto större är ropet på hjälp

Lär dig att människor är ytterst, ytterst sällan upprörda av de skäl de själva tror

Tänk om det mycket ofta är så att ilska är uttryck för någon form av rädsla är det ett försök att få någon annan att känna sig skyldig?!



Till sist : kom ihåg att du är helt unik
Myosotis
Inget meningsfullt alls sedan den 26.1.?!
godanro
CITAT (Chamomille @ 26-01-2009, 11:41) *
Följ din glädje



Välj de stigar i livet som ger dig glädje

Då kommer massor av lust och energi till dig.

Omge dig med vänner som stöttar dig och verkligen vill dig väl.



Lämna alla relationer som försöker ”ta ner” dig.

Det är aldrig kärleksfullt mot dig själv eller någon annan att vara någons dörrmatta.



Det är många gånger bra att vänta

Står du inför ett beslut – be om betänketid

Du kan alltid säga att du behöver tänka

Du har rätt till det

Du kan då lättare hitta din egen känsla

Och sedan följa den



Du har också rätt at säga nej

Det är bra att veta att all arogans, ironi och förakt du möter från en annan människa alltid är uttryck för den människans rädsla

När du vet om det har du blivit mindre sårbar inför människor som uppträder obehagligt och maktfullkomligt



Ju större mask du ser desto större är ropet på hjälp

Lär dig att människor är ytterst, ytterst sällan upprörda av de skäl de själva tror

Tänk om det mycket ofta är så att ilska är uttryck för någon form av rädsla är det ett försök att få någon annan att känna sig skyldig?!



Till sist : kom ihåg att du är helt unik


Så sant som det är skrivet. wub.gif
Berith
CITAT (Myosotis @ 06-02-2009, 19:23) *
Inget meningsfullt alls sedan den 26.1.?!

Den här tråden hade jag glömt bort!

Det allra meningsfullaste just nu är nog vädret. Grått och lite småduggigt. tummenupp.gif Det tar väldigt fort på dom 5 cm snö som råkade lägga sej här i går.
Red Top
Hoppas det är fler än jag, som är glada idag.

Efter att odla legat i träda mest hela dagen, går det nu så fort att byta sida, att jag nästan blir stressad yahoo.gif bravo.gif bravo.gif
Myosotis
Ärligt talat tycker jag sällan att något känns meningsfullt. Jag är glad och tacksam att jag lever och är frisk, har tak över huvudet och rent vatten, att det inte är krig och att mina föräldrar mår bra osv. osv., men det är lite abstrakt att tänka så, det är inget som hjälper mig ur tristessen och rastlösheten. Livet känns meningslöst helt enkelt. Undantaget är mina höns, de är jätteviktiga för mig och meningsfulla att umgås med! Och alla vilda fåglar i trädgården och i skogen, de tröstar och gör så man orkar med varje dag.

Ibland på vintern går jag ut i skogen eller åker skidor om det är tillräckligt mycket snö. Med mig har jag min lilla yxa, ett sittunderlag, en bok och min tepanna. Att sitta i skogen, lyssna på tystnaden och känna hur tiden saktar ner är det enda sättet jag vet att känna inre frid. När man tittar in i brasan är livet meningsfullt.



Det blir kanske av en gång per år. Jag har gott om tid och skogen finns alldeles utanför dörren. Varför gör man det inte oftare?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon