Full version: radonsanering
vanjalarsa
NU frågar jag om någon har tips om hur man på ett bra sätt sänker radonhalten i hus med blåbetong.
Utgår från att det är bra ventilation som gäller.
har ni någon erfarenhet ? Hur gjorde du ?

Jättetacksam för tips och råd!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Bee
Precis som du säger så är det ventilation som gäller.
Jag bor i ett radhus där ena väggen är av blåbetong. 95% av alla husägare i området har bytt fönster som är lättare att öppna lite för ventilation. Några har satt in extra ventilation, exakt hur vet jag inte men dom har en extra skorsten på taket. Innanför denna väggen är det på ovanvåningen två smårum som brukar vara barnens rum. Därför är det extra viktigt att ventilera.
Vi har haft mätningar i två omgångar och efter fönsterbytet så ligger vi nu med god marginal under gränsvärdet om 200 Bequerel.
Det finns "radontapeter" men då stänger man ju in eländet så dom rekommenderar jag inte!
Jag rekommenderar att försöka möblera så att en huvudända av en säng inte vetter mot den väggen.
Men börja med att beställa hem mätdosor och gör en mätning så får du veta om du behöver vidta särskilda åtgärder.
vanjalarsa
Tack för svar och tips!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
ängsvädd
Här är info om radonsanering i småhus, vet inte om det är det du har:
http://www.radonguiden.se/pdf/RADON.PDF

F-ventilation för radonsanering av blåbetong:
http://www.hemkomfort.se/html/radonsanering.html
Uggi
Inga svar eller tips ännu, har beställt och fått två st radondosor som nu är utplaserade, jag får vänta på svar och då se hur jag åtgärdar den förhöga radonhalten.
vanjalarsa

Tack igen !
Viktigt att man åtgärdar detta. Man kan ju söka bidrag också har jag hört..

mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
LasseB
Jag mätte och sanerade villan för ett antal år sedan.
Mätningen visade att huset låg på en radon åder, vilket vi gissat utifrån geokartor, det gick ett stråk i naturen helt enkelt. Lyckligtvis var det bara undervåningen (suturänghus) som var drabbad
Jag fräste upp en ventilationsslitts i ett fönster så bröt jag upp ett hål i golvet i hallen gick ner i krypgrunden och hackade hål i ytterväggarna och satte in galler, så la jag två lager mineralull men försktutna skarvar i "taket" d.v.s. under trossbotten på undervåningen,passade på att plocka bort lite byggbråte som kunde samla fukt vilket inte hade med radonen att görs tätade rörgenomföringar (avlopp) underifrån och till slut la jag en plast på "golvet" i krypgrunden. Senare ägare har dessutom satt in en fläkt då gränsvärdet sänktes.
Nu har ju ni radon i väggarna men tekniken är den samma d.v.s. ventilera och isolera.
Viktigast av allt är att fixa problemet då alternativet är dålig livsmiljö och troligen ett förkortat liv

Både jag och senare ägare fick bidrag för att fixa detta att det var 50% av kostnaderna men kommer inte ihåg exakt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon