Gosan72
Någon som har ett tips vad man kan använda för att undvika att rådjuren äter på buskarna vintertid?
Finns det någon produkt eller något sånt att köpa och var isåfall?
Jan af Lisö
Produkten heter stängsel, minst 150 cm högt. Det sätter jag runt mina magnolior på hösten och tar bort på våren när det finns gott om annan mat.

Tror inte på något annat, hungriga rådjur äter allt.
HelenJ
Ett två meter högt stängsel är det enda som garanterat håller rådjuren borta, gärna med en hund som patrullerar wink.gif .

Diverse produkter som luktar/smakar illa fungerar bara sådär, dessutom vänjer sig rådjuren snart vid dem.
Bassam
Tack för fråga:
Det finns pinnar som säljer i Plantagen. När du lägger dem omkring trädgård rådjur blir borta.
Obs: du kan fylla små påsar på blodmjöl och häng på häckarna, rådjur blir rädda från blommjöl lukta. Man kan blanda blodmjöl med Ammoniak.
H:Bassam
Aqvakul
Tyvärr är min bestämda erfarenhet att blodmjöl och annat avskräckande knappast hjälper i längden, återstår ett rejält stängsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon