elisabeth.brandell
Hej!
Planterade idegranshäck nov. 2005. Den har vuxit och frodats tills nu - ca 1 meter hög. Men i september-oktober började flera toppar skifta i rött-gult. Som tur är är hela häcken grön nertill, så det finns väl hopp om liv? Jag tror att jag slarvat med vattningen i slutet av sommaren då det också blåste mycket. Måste jag klippa ned topparna i vår? Jag hoppades att den skulle få bli litet högre...Och alla granarna har inte blivit brunaktiga.
Tacksam för svar!
HelenJ
Idegran är en av få barrväxter som bara mår bra av att toppas och klippas, så klipp du bort det bruna till våren, du kommer att få höjd på den ändå.
Det är säkert missad vattning som är problemet - se till att vattna rejält nu, annars får du ännu mer problem till våren! Städsegröna växter måste nämligen ha en rejäl vattenreserv att ta av för att klara vintern med tjäle och kyla, och sedan avdunstningen i vårsolen medan marken kanske fortfarande är frusen.
elisabeth.brandell
Idegranshäcken blir allt mer röd-gul -brun. Läste i ett annat trädgårdsforum att sorten "Hilli" blir sådan på vintern. Blir den iså fall grönare igen i vår? Jag blev plötsligt hoppfull...Hur som helst så fick den ett par rejäla rotblötor i höstas och jag får väl klippa (fast det inte är roligt...) den i vår.
Eriks
jag skulle rekomendera dig att prova att mulcha upp med kogödsel på påse eller liknande. ger ju både näring och bättre jordstruktur, bättre vattenhållande förmåga, biologisk balans.

gula blad barr kan vara ett tecken på näringsbrist
elisabeth.brandell
Tack för rådet - det ska jag följa när vintern släppt greppet!
Bassam
Tack för frågan
Det finns också orsak till gul färgen, det är om jorden har mycket kalk PH mera än7, så de bytta FE som kan suga från rötter till FE som kan inte suga från rötter så blir barr träd gula, försöka ge det näring som behålla FE.

Obs: se på den noga om de attackerad från Svampen eller ohyra.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon