Full version: Tradera
Sidor: 1, 2
Alexander-VG-zon3
hej hej

blir ni inte irriterade på Tradera ibland ?

speciellt dom som bjuder ibland !!!

man hittar nåt man vill ha , som verkligen är ett toppen bra pris . kanske 1kr och så säg det är 10dagar kvar . tänker ohh den vill jag bjuda på sen.

man lägger till den, man kollar om 5dagar på dom dagarna har priset gått upp från 1kr till till kanske 50kr eller 150kr , JAHA !

sedan är det uppe till 500kr när det är 10min kvar ! ,

så går man in och tittar i budhistoria ja då kan en person eller flera olika personer har höjt sitt maxpris med sig själv typ från 1kr till 50-150kr . oki!!

är det inte lite ologiskt tänkande plus förstör för andra ? , man vill väl själv ha det så billigt som möjligt eller ?
varför då förstöra det med att bjuda direkt och bjuda högt med sig själv ?

hade det inte varit bättre att börja bjuda dagen annonsen går ut eller dagen innan ? då hade man ju fått det till ett mycket lägre pris .

ett prakt exemplar här ! från 50utrop till 445kr går ut om 5dagar !!
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=76519685

en annan sak !

en del folk läger skyhöga max priser jätte tidigt , sedan kollar man ! ja då har personen ifråga inte brytt sig om det när det väl gått ut och gjort hela summan mycket högre . det är väl också lite o schysst , eller är det kanske en vän till säljaren vem vet . är det inte bättre och vänta lite tills man ser vad som händer och så man vet att man har råd eller tänker efter vill man verkligen ha det ! .

en annan sak till är bilderna på annonserna , ibland tar folk hemskt dåliga bilder så man ser inte va det är eller så lånar dom på nätet och när man får det så ser det inte ut så . ha en bild på varan ! eller inte men beskriv den då noga .

och en sista sak

är när folk är otydliga i sina objekt beskrivningar , typ ibland står det ! jag säljer en bok om trädgård säljaren betalar frakt , jaha ! det var ju intressant , vill man bjuda ? nja tveksamt .

nää nu kanske ni tycker jag är gnällig och jag får mothugg kanske .



Aqvakul
Nej, du får knappast mothugg av mig. Jag tycker att du på ett tydligt sätt har beskrivit avarterna på Tradera. Detta har lett till att jag inte utnyttjar Tradera särsklilt ofta.
Piccante
Jo ibland undrar man hur folk tänker på tradera, därför ska man tänka på att det inte alls måste bli billigare att köpa på tradera jämfört med att köpa böcker på antikvariat eller annan skrot på auktion, loppmarknad mm.
På "vanliga" auktioner så bjuder man ju under en kort tid och vill man ha det så måste man ligga på och få sista budet så köpet avgörs ju i sista sekund. Blev själv irriterad när jag skulle köpa en bok på tradera som länge låg på utropspris 1Kr sen lägger en tjomme 30 Kr direkt!!!! 5 dagar innan auktionen går ut men glömmer att vara med i budgivningen och höja sitt maxpris så jag kunde som enda köpare höja till 31Kr dagen den gick ut. Jag fattar heller inte meningen med att lägga ett högt bud och sen hoppas på att ingen ska bjuda över och bara vänta en vecka? Jag visste att den boken var dyr på antikvariat (hade googlat innan) och var beredd att gå up ptill en hundring iofs.
Meriona
nu fattar jag inte vad du menar? om jag lagt ett bud på en vara och sen ökar mitt maxbud till typ 100 miljoner för att inte bli utan varan, så läggs det ändå inte reellt förrän någon kommer med ett motbud? lägger de 1 spänn över så går mitt bud in med 1 spänn över det, har den snubben lagt högre så plussas det på osv. Dessutom går det efter givna regler... 1 kronas intervall till 100 kr och 5 kr därutöver osv osv. Står klart och tydligt i relgerna och alla fattar....utom du? whistling.gif
Piccante
CITAT (Meriona @ 08-11-2008, 22:55) *
nu fattar jag inte vad du menar? om jag lagt ett bud på en vara och sen ökar mitt maxbud till typ 100 miljoner för att inte bli utan varan, så läggs det ändå inte reellt förrän någon kommer med ett motbud? lägger de 1 spänn över så går mitt bud in med 1 spänn över det, har den snubben lagt högre så plussas det på osv. Dessutom går det efter givna regler... 1 kronas intervall till 100 kr och 5 kr därutöver osv osv. Står klart och tydligt i relgerna och alla fattar....utom du? whistling.gif

Jag är medveten om hur det fungerar med budgivningen men det jag blir trött på ibland är att vissa lägger ett bud som är onödigt högt flera dagar i förväg, men sen lägger de inget maxbud så de kan vara med och bjuda på slutet av auktionen. Vad är meningen med att med ett bud höja från 1Kr till tex 50Kr direkt och sen inte bry sig om auktionen mer? Det driver bara upp priset och det hade ju räckt med att lägga ett första bud som bara är en krona över. Att gå in på auktioner och lägga tokbud och sen inte bry sig om hur det går verkar ologiskt och driver upp priserna för de andra som är intresserade.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 08-11-2008, 22:55) *
nu fattar jag inte vad du menar? om jag lagt ett bud på en vara och sen ökar mitt maxbud till typ 100 miljoner för att inte bli utan varan, så läggs det ändå inte reellt förrän någon kommer med ett motbud? lägger de 1 spänn över så går mitt bud in med 1 spänn över det, har den snubben lagt högre så plussas det på osv. Dessutom går det efter givna regler... 1 kronas intervall till 100 kr och 5 kr därutöver osv osv. Står klart och tydligt i relgerna och alla fattar....utom du? whistling.gif


jag fattar mer än väl hur det går till allt .

jag blir inte irriterad över att folk lägger bud . utan att dom höjer priset ,med sig själva 5dagar innan till höga priser när dom i slutändan kan få det mycket billigare . eller höjer det väldigt högt 5-10dagar innan sedan inte bryr sig . läs gärna mitt inlägg lite noga igen .





Meriona
CITAT (Markus_H @ 08-11-2008, 23:03) *
Jag är medveten om hur det fungerar med budgivningen men det jag blir trött på ibland är att vissa lägger ett bud som är onödigt högt flera dagar i förväg, men sen lägger de inget maxbud så de kan vara med och bjuda på slutet av auktionen. Vad är meningen med att med ett bud höja från 1Kr till tex 50Kr direkt och sen inte bry sig om auktionen mer? Det driver bara upp priset och det hade ju räckt med att lägga ett första bud som bara är en krona över. Att gå in på auktioner och lägga tokbud och sen inte bry sig om hur det går verkar ologiskt och driver upp priserna för de andra som är intresserade.


Men det är ju det jag försöker förklara, man KAN inte lägga ett högbud som blir reellt om det inte finns motbud!
ingrid fuxwall
En väldigt hård ton i detta inlägget - varför blev det så??? Är tradera så infekterat?
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-11-2008, 23:07) *
En väldigt hård ton i detta inlägget - varför blev det så??? Är tradera så infekterat?


vilket inlägg menar du ?
Meriona
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-11-2008, 23:07) *
En väldigt hård ton i detta inlägget - varför blev det så??? Är tradera så infekterat?


Inte alls, men det finns metervis med information på tradera om hur budsystemet fungerar, och om man inte orkar läsa igenom det så bör man heller inte ge sej in och buda. *bitch jag vet, men man ska bara klaga på det som är dåligt, inte på det som man inte förstår*
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 08-11-2008, 23:07) *
Men det är ju det jag försöker förklara, man KAN inte lägga ett högbud som blir reellt om det inte finns motbud!


hur menar du nu ?

man kan väl lägga hur högt man vill först ?

är det någon mening att samma person först lägger (utrop1kr ) 5kr sedan en halvtimme senare höjer till 50kr och en timme senare till 150 kr ? när ingen annan än just den har lagt bud. det tycker inte jag

eller att många personer bjuder över varandra när det är en vecka kvar dom 2-3första dagarna .

eller att först lägga tidigt högt pris och sen skita i det .

( man ser ju hur dom lägger i budhistorien ) eller är det bara jag som är gnällig .



CITAT (Meriona @ 08-11-2008, 23:15) *
Inte alls, men det finns metervis med information på tradera om hur budsystemet fungerar, och om man inte orkar läsa igenom det så bör man heller inte ge sej in och buda. *bitch jag vet, men man ska bara klaga på det som är dåligt, inte på det som man inte förstår*


men det är inte systemet detta handlar om , vännen . det är väl inget fel på det ( och jag har läst Traderas regler och hur det funkar , tro mig )

utan jag blir irriterad på ''hur'' folk bjuder . dom gör det värre dels för sig själva och dels för dom som vill bjuda .

och att folk inte kan göra vettiga annonser . finns flera där som bryter mot deras regler .
Piccante
CITAT (Meriona @ 08-11-2008, 23:15) *
*bitch jag vet, men man ska bara klaga på det som är dåligt, inte på det som man inte förstår*

så bra då förstår vi varandra flirting.gif
Det är inte budsystemet jag tycker är fel utan på folket som bjuder! Vad är logiken med att lägga tokbud och dra up ppriserna från nivåer av någon krona till hundratal redan första dagen då det är en vecka kvar på auktionen för att sedan när man lagt ett högt bud skita i auktionen? Jag tycker vissa gör impulsiva och illa genomtänkta bud vilket bara driver upp priserna ibland till orimlig nivå. Tyvärr är vissa så hagalna att de inte kan hejda sig utan dras med.
Alexander-VG-zon3
jag föreslår att jag och markus försöker och inte skriva fingrarna på varandra . rolleyes.gif
Meriona
CITAT (flaxss @ 08-11-2008, 23:17) *
hur menar du nu ?

man kan väl lägga hur högt man vill först ?

är det någon mening att samma person först lägger (utrop1kr ) 5kr sedan en halvtimme senare höjer till 50kr och en timme senare till 150 kr ? när ingen annan än just den har lagt bud. det tycker inte jag

eller att många personer bjuder över varandra när det är en vecka kvar dom 2-3första dagarna .

eller att först lägga tidigt högt pris och sen skita i det .

( man ser ju hur dom lägger i budhistorien ) eller är det bara jag som är gnällig .


tyvärr ser det ut just som du säger i budhistorien, men det är inte sanning. om jag vill köpa din cykel och kan tänka mig att köpa den för 500 så lägger jag ett maxbud på 500 kr. till dess att någon annan bjuder så har jag bjudit " 1 KRONA" eller det belopp som är satt som minimum. när sedan någon annan går in och försöker buda över så trissas mitt bud upp. om denna person bjuder ett högt belopp med en gång (maxbelopp) så visas inga mellanbelopp utan bara de högre beloppen som kämpar emot varann. allt detta finns som sagt att läsa på hemsidan.... att man lägger ett högt maxbelopp med en gång beror på att antingen man har många auktioner igång som man inte hinner bevaka eller att man ska vara bortrest och inte har tillgång till dator. ingenting är svårt med detta eller heller konstigt. det är samma sak som att man lägger ett telefonbud på en vanlig auktion. vill man köpa till fastpris får man springa på loppis....
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 08-11-2008, 23:27) *
tyvärr ser det ut just som du säger i budhistorien, men det är inte sanning. om jag vill köpa din cykel och kan tänka mig att köpa den för 500 så lägger jag ett maxbud på 500 kr. till dess att någon annan bjuder så har jag bjudit " 1 KRONA" eller det belopp som är satt som minimum. när sedan någon annan går in och försöker buda över så trissas mitt bud upp. om denna person bjuder ett högt belopp med en gång (maxbelopp) så visas inga mellanbelopp utan bara de högre beloppen som kämpar emot varann. allt detta finns som sagt att läsa på hemsidan.... att man lägger ett högt maxbelopp med en gång beror på att antingen man har många auktioner igång som man inte hinner bevaka eller att man ska vara bortrest och inte har tillgång till dator. ingenting är svårt med detta eller heller konstigt. det är samma sak som att man lägger ett telefonbud på en vanlig auktion. vill man köpa till fastpris får man springa på loppis....


som sagt länken jag visade , förklarar väl vad jag menar
se länk ( kolla tiderna )
http://www.tradera.com/auction/auction_bid...px?aid=76519685

inget fel att lägga bud , men varför inte vänta tills längre fram ? eller tills någon bjudit över ?

känns ologiskt att bjuda med vandra när det är flera dagar kvar .

visst förstår jag att man lägger i början ''högt'' om man ska ut och resa , antagligen kommer man inte få varan om den är populär . men dom andra hade ju kunnat fått ett bättre pris .
Meriona
CITAT (flaxss @ 08-11-2008, 23:39) *
som sagt länken jag visade , förklarar väl vad jag menar
se länk ( kolla tiderna )
http://www.tradera.com/auction/auction_bid...px?aid=76519685

inget fel att lägga bud , men varför inte vänta tills längre fram ? eller tills någon bjudit över ?

känns ologiskt att bjuda med vandra när det är flera dagar kvar .

visst förstår jag att man lägger i början ''högt'' om man ska ut och resa , antagligen kommer man inte få varan om den är populär . men dom andra hade ju kunnat fått ett bättre pris .

återigen: de bud som jiggenaut eller vad hon/han heter är lagda av datorn för att buda upp till maxpriset, inte för att de gått in och lagt dem IRL. någon har bjudit över hennes maxbud därför visar datorn ett antal mellanbud, i verkligheten är det så att näste budare bjudit över. jag orkar inte förklara för dig mer, det känns meningslöst. har du bestämt dig för att inte förstå budsystemet så är det utsiktslöst.... gå och handla i affären, där brukar prislappen gälla....
gammelnalle
håller INTE med...

om jag bjuder ut min cykel (or what ever) för 5:- så inbillar jag mig inte att SÄLJAREN tror att det är rätt pris.
Jag skulle som säljare tycka att den som bara bjuder 5:- INTE är seriös köpare......

fattar du??



b

Meriona
CITAT (gammelnalle @ 08-11-2008, 23:50) *
håller INTE med...

om jag bjuder ut min cykel (or what ever) för 5:- så inbillar jag mig inte att SÄLJAREN tror att det är rätt pris.
Jag skulle som säljare tycka att den som bara bjuder 5:- INTE är seriös köpare......

fattar du??
b


på vilket inlägg var detta ett svar? confused.gif mitt? Då är jag helt lost....
pejori
Jag håller inte heller med. tummenupp.gif
Köper en hel del sticklingar och fröer på tradera och ser jag te.x. en hoya jag vill ha, för fem kronor lägger jag det maxbud jag kan tänka mej att ge.
Är det en jag verkligen vill ha, budar jag fyra hundra.
Då stiger priset till sex kr.
Nästa budar tio, då går mitt automatiskt upp till elva o.s.v.
Därför kan en enda budare få en hel radda bud i historiken, jag kollar inte, utan får ett mail om jag blivit överbjuden eller vunnit auktionen. rolleyes.gif
Tycker det är bra, att slippa sita och kolla och bjuda över hela tiden. Bättre med det maxbud jag kan tänka mej, sen får andra gå över om dom vill. tummenupp.gif
Vid "köp nu" hugger jag bara, om priset är relevant för varan.
Meriona
smiley_small_hug.gif Jag håller inte heller med. tummenupp.gif

Vid "köp nu" hugger jag bara, om priset är relevant för varan.
[/quote]
smiley_small_hug.gif thanks.gif

Det är alldeles för få säljare som har det tillvalet tyvärr!
gammelnalle
CITAT (Meriona @ 08-11-2008, 23:54) *
på vilket inlägg var detta ett svar? confused.gif mitt? Då är jag helt lost....

sorry!! men det var till Flaxx


b
Alexander-VG-zon3
CITAT (gammelnalle @ 08-11-2008, 23:50) *
håller INTE med...

om jag bjuder ut min cykel (or what ever) för 5:- så inbillar jag mig inte att SÄLJAREN tror att det är rätt pris.
Jag skulle som säljare tycka att den som bara bjuder 5:- INTE är seriös köpare......

fattar du??
b


vilken svarade du ?

CITAT (gammelnalle @ 09-11-2008, 00:02) *
sorry!! men det var till Flaxx
b


förstod inte ditt inlägg
Piccante
CITAT (gammelnalle @ 08-11-2008, 23:50) *
håller INTE med...

om jag bjuder ut min cykel (or what ever) för 5:- så inbillar jag mig inte att SÄLJAREN tror att det är rätt pris.
Jag skulle som säljare tycka att den som bara bjuder 5:- INTE är seriös köpare......

fattar du??
b

Detta förstår jag inte riktigt? confused.gif om du bjuder ut din cykel för 5 Kr så är ju du själv säljaren! Är det inte dumt att sälja något som du inte tror att du säljer till rätt pris?
pejori
CITAT (Meriona @ 09-11-2008, 00:00) *
smiley_small_hug.gif Jag håller inte heller med. tummenupp.gif

Vid "köp nu" hugger jag bara, om priset är relevant för varan.

smiley_small_hug.gif thanks.gif

Det är alldeles för få säljare som har det tillvalet tyvärr!


Precis....... tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 08-11-2008, 23:55) *
Jag håller inte heller med. tummenupp.gif
Köper en hel del sticklingar och fröer på tradera och ser jag te.x. en hoya jag vill ha, för fem kronor lägger jag det maxbud jag kan tänka mej att ge.
Är det en jag verkligen vill ha, budar jag fyra hundra.
Då stiger priset till sex kr.
Nästa budar tio, då går mitt automatiskt upp till elva o.s.v.
Därför kan en enda budare få en hel radda bud i historiken, jag kollar inte, utan får ett mail om jag blivit överbjuden eller vunnit auktionen. rolleyes.gif
Tycker det är bra, att slippa sita och kolla och bjuda över hela tiden. Bättre med det maxbud jag kan tänka mej, sen får andra gå över om dom vill. tummenupp.gif
Vid "köp nu" hugger jag bara, om priset är relevant för varan.


du kan lägga till i minneslista och så kan du bevaka .

ser ingen mening med att lägga 500kr direkt ? , då blir det ju surt för dom andra som kan ha fått den istället för 100kr om inte du la 500kr första dagen .

CITAT (gammelnalle @ 08-11-2008, 23:50) *
håller INTE med...

om jag bjuder ut min cykel (or what ever) för 5:- så inbillar jag mig inte att SÄLJAREN tror att det är rätt pris.
Jag skulle som säljare tycka att den som bara bjuder 5:- INTE är seriös köpare......

fattar du??
b


vad jag vet så väljer väl säljaren själv sitt pris ?

är det en exklusiv sak får man man väl lägga utrops pris på 100-500kr .

du kan ju inte säga att säljaren är oseriös bara för att du har ett lågt utrops pris . det beror ju på hur populär vara du säljer om du får pengar .
pejori
CITAT (flaxss @ 09-11-2008, 00:05) *
du kan lägga till i minneslista och så kan du bevaka .

ser ingen mening med att lägga 500kr direkt ? , då blir det ju surt för dom andra som kan ha fått den istället för 100kr om inte du la 500kr första dagen .


Visst har du rätt där, men om nu jag vill ha den och är beredd att betala just det priset men inte mera, så lägger jag det priset.
Varför skulle jag lägga ett lägre bud och riskera att gå miste om det jag vill ha?

Blir inte irriterad på tradera, bara om någon i det läget bjuder sex hundra giggle.gif
I princip ändrar jag inte mitt högstabud.
Meriona
CITAT (flaxss @ 09-11-2008, 00:05) *
du kan lägga till i minneslista och så kan du bevaka .

ser ingen mening med att lägga 500kr direkt ? , då blir det ju surt för dom andra som kan ha fått den istället för 100kr om inte du la 500kr första dagen .



öööh för 5e gången, om ingen budar över så är det fortfarande ett lågbud som gäller, i detta fall 100 kronor. de kan fortfarande få den för 100 kronor eller 104 kronor om de låter bli att buda högre över och i sluttampen kanske "jag" ändrar mitt maxbud till ett lägre, då får de den för 104 kronor eller 106 kronor. jättetråkigt att du inte vill förstå, men vad kan vi göra mer tycker du för att förklara?
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 09-11-2008, 00:10) *
Visst har du rätt där, men om nu jag vill ha den och är beredd att betala just det priset men inte mera, så lägger jag det priset.
Varför skulle jag lägga ett lägre bud och riskera att gå miste om det jag vill ha?

Blir inte irriterad på tradera, bara om någon i det läget bjuder sex hundra giggle.gif
I princip ändrar jag inte mitt högstabud.


du själv kan få den till ett lägre pris om man väntar och tar den innan den ska gå ut . har den utrop på 50kr och man bjuder dagen eller timmen den ska gå ut . så är inte priset upptrissat och du får din hoya för kanske 100kr än för 500kr .
*Stintan*
CITAT (pejori @ 08-11-2008, 23:55) *
Jag håller inte heller med. tummenupp.gif
Köper en hel del sticklingar och fröer på tradera och ser jag te.x. en hoya jag vill ha, för fem kronor lägger jag det maxbud jag kan tänka mej att ge.
Är det en jag verkligen vill ha, budar jag fyra hundra.
Då stiger priset till sex kr.
Nästa budar tio, då går mitt automatiskt upp till elva o.s.v.
Därför kan en enda budare få en hel radda bud i historiken, jag kollar inte, utan får ett mail om jag blivit överbjuden eller vunnit auktionen. rolleyes.gif
Tycker det är bra, att slippa sita och kolla och bjuda över hela tiden. Bättre med det maxbud jag kan tänka mej, sen får andra gå över om dom vill. tummenupp.gif
Vid "köp nu" hugger jag bara, om priset är relevant för varan.


Så gör jag också. Inte sjutton orkar jag sitta och manuellt bevaka en massa auktioner utan ser jag något jag vill ha så lägger jag ett maxbud vad jag kan tänka mig högst betala så får det bära eller brista. Det är ju alldeles utmärkt att tradera bevakar auktionen åt mig och skickar mail om jag blivit överbjuden.

Jag tror faktiskt att Flaxss har missat något i hur det fungerar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 09-11-2008, 00:10) *
öööh för 5e gången, om ingen budar över så är det fortfarande ett lågbud som gäller, i detta fall 100 kronor. de kan fortfarande få den för 100 kronor eller 104 kronor om de låter bli att buda högre över och i sluttampen kanske "jag" ändrar mitt maxbud till ett lägre, då får de den för 104 kronor eller 106 kronor. jättetråkigt att du inte vill förstå, men vad kan vi göra mer tycker du för att förklara?


men snälla jag förstår !! hur det går till .

läsa mitt första inlägg och tänkt igenom vad jag menar .

kanske någon kan förklara vad jag menar som förstår mig .
Meriona
CITAT (flaxss @ 09-11-2008, 00:13) *
du själv kan få den till ett lägre pris om man väntar och tar den innan den ska gå ut . har den utrop på 50kr och man bjuder dagen eller timmen den ska gå ut . så är inte priset upptrissat och du får din hoya för kanske 100kr än för 500kr .

har du handlat mycket på tradera? har du lagt märke till hetsen just före auktionerna går ut? har du koll på "sista chansen"? det verkar inte riktigt så.
Alexander-VG-zon3
CITAT (*Stintan* @ 09-11-2008, 00:14) *
Så gör jag också. Inte sjutton orkar jag sitta och manuellt bevaka en massa auktioner utan ser jag något jag vill ha så lägger jag ett maxbud vad jag kan tänka mig högst betala så får det bära eller brista. Det är ju alldeles utmärkt att tradera bevakar auktionen åt mig och skickar mail om jag blivit överbjuden.

Jag tror faktiskt att Flaxss har missat något i hur det fungerar.


och du vinner mycket på det också va ?





CITAT (Meriona @ 09-11-2008, 00:18) *
har du handlat mycket på tradera? har du lagt märke till hetsen just före auktionerna går ut? har du koll på "sista chansen"? det verkar inte riktigt så.


jag handlar extremt mycket där ja , oftast vinner jag och hindrar ingen mig också oftast till ett lågt pris .

jag har många gröna auktioner på min sida .
*Stintan*
CITAT (flaxss @ 09-11-2008, 00:13) *
du själv kan få den till ett lägre pris om man väntar och tar den innan den ska gå ut . har den utrop på 50kr och man bjuder dagen eller timmen den ska gå ut . så är inte priset upptrissat och du får din hoya för kanske 100kr än för 500kr .


Nej om någon lägger ett maxbud på 500:- i början av auktionen så ser det ut som om vederbörande bara bjudit 50:- så länge ingen annan bjudit över. Ingen annan än man själv och tradera vet ju att man lagt ett maxbud på 500. Så inte är det att trissa upp.
pejori
CITAT (flaxss @ 09-11-2008, 00:13) *
du själv kan få den till ett lägre pris om man väntar och tar den innan den ska gå ut . har den utrop på 50kr och man bjuder dagen eller timmen den ska gå ut . så är inte priset upptrissat och du får din hoya för kanske 100kr än för 500kr .


jodå...jag vet vad du menar, men jag tror att flera än jag inte vill ligga och vänta, utan sätter ett vettigt pris redan från början.

Som säljare förutsätter jag ju, att budgivningen skall gå upp lite och man sätter ju ett tänkbart pris men hoppas naturligtvis på, att det skall öka.
Piccante
När jag bjuder på tradera så gör jag inte det för att säljaren ska få så bra betalt som möjligt utan jag bjuder för att jag ska göra en så bra affär som möjligt och gärna fynda! Jag skulle inte lägga ett maxbud på flera hundra och sen inte ägna en tanke åt vad som händer med budgivningen av följande orsaker:

1) jag vill förmodligen ha varan (eftersom jag lade ett bindande bud) att lägga ett bud och "vänta och se" skulle ju överlåta utgången helt på andra.
2) det finns förmodligen fler som också är beredda att bjuda på samam vara och har samma ekonmiska ramar som jag. lägger jag ett högt maxbud direkt så riskerar man just att två elelr flera snabbt trissar upp priset.

Hur gör ni på en vanlig auktion??? när auktionisten håller upp ett föremål och meddelar att utropspriset för tavlan är 150 Kr skriker ni 5000Kr då med en gång och lämnar sedan lokalen för att komma tillbaka senare och de hur det gick???? Det är ju så ni beskriver att ni gör på tradera....

Om jag hittar något på tradera som jag är beredd att lägga bud på och det är en vecka kvar på budgivningen och inga bud lagda så lägger jag till den i min minneslista och även epost bevakning med påminnelse sen lägger jag budet under sista dagen på auktionen för jag vill inte börja en vecka i förväg med att trissa upp priset så det ska bli dyrare för mig själv.

Alexander-VG-zon3
CITAT (*Stintan* @ 09-11-2008, 00:23) *
Nej om någon lägger ett maxbud på 500:- i början av auktionen så ser det ut som om vederbörande bara bjudit 50:- så länge ingen annan bjudit över. Ingen annan än man själv och tradera vet ju att man lagt ett maxbud på 500. Så inte är det att trissa upp.


ja det förstår jag , vem vinner på det du eller säljaren ?

pejori
en auktion är ju ett sätt både att sälja och köpa till det pris man är beredd att ge/sälja för.
vill man inte betala det som står, väntar man tills nästa auktion med liknande vara.

Det händer att jag gör bra klipp, när jag väljer "kortast tid kvar först" i sorteringslistan tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 09-11-2008, 00:24) *
När jag bjuder på tradera så gör jag inte det för att säljaren ska få så bra betalt som möjligt utan jag bjuder för att jag ska göra en så bra affär som möjligt och gärna fynda! Jag skulle inte lägga ett maxbud på flera hundra och sen inte ägna en tanke åt vad som händer med budgivningen av följande orsaker:

1) jag vill förmodligen ha varan (eftersom jag lade ett bindande bud) att lägga ett bud och "vänta och se" skulle ju överlåta utgången helt på andra.
2) det finns förmodligen fler som också är beredda att bjuda på samam vara och har samma ekonmiska ramar som jag. lägger jag ett högt maxbud direkt så riskerar man just att två elelr flera snabbt trissar upp priset.

Hur gör ni på en vanlig auktion??? när auktionisten håller upp ett föremål och meddelar att utropspriset för tavlan är 150 Kr skriker ni 5000Kr då med en gång och lämnar sedan lokalen för att komma tillbaka senare och de hur det gick???? Det är ju så ni beskriver att ni gör på tradera....

Om jag hittar något på tradera som jag är beredd att lägga bud på och det är en vecka kvar på budgivningen och inga bud lagda så lägger jag till den i min minneslista och även epost bevakning med påminnelse sen lägger jag budet under sista dagen på auktionen för jag vill inte börja en vecka i förväg med att trissa upp priset så det ska bli dyrare för mig själv.


bra skrivit hoppas att folk förstår !!

den som skriker 5000Kr direkt vill verkligen inte gynna sig själv .
Meriona
suck. jag dumpar den här tråden nu.
vad jag inte förstår är att trådskaparen fortsätter att vara på tradera om den uppfattar det hela som så mediokert. snacka skit är lättare än att använda kraften till nåt positivt. iallafall använder jag min kraft till något annat än detta!
sagt och gjort hej hopp! -fear-.gif
pejori
CITAT (Markus_H @ 09-11-2008, 00:24) *
/..../
Hur gör ni på en vanlig auktion??? när auktionisten håller upp ett föremål och meddelar att utropspriset för tavlan är 150 Kr skriker ni 5000Kr då med en gång och lämnar sedan lokalen för att komma tillbaka senare och de hur det gick???? Det är ju så ni beskriver att ni gör på tradera....

/,,,,/



Det är ju inte riktigt samma sak, Jag har ju gett mitt maxbud till en bulvan (tradera) som sköter budgivningen för mej
IRL: skulle någon sitta med en telefon vid örat då..(Tradera) tummenupp.gif
Magdis
CITAT (Markus_H @ 09-11-2008, 00:24) *
Om jag hittar något på tradera som jag är beredd att lägga bud på och det är en vecka kvar på budgivningen och inga bud lagda så lägger jag till den i min minneslista och även epost bevakning med påminnelse sen lägger jag budet under sista dagen på auktionen för jag vill inte börja en vecka i förväg med att trissa upp priset så det ska bli dyrare för mig själv.

Så gör jag också. Jag brukar ha is i magen och vänta tills det bara är en minut kvar tills auktionen går ut och DÅ klipper jag till. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
*Stintan* och pejori - när jag säljer på Tradera så hoppas jag att jag får er som köpare smiley_small_hug.gif
Magdis
och ovanstående är säkert minst lika irriterande för övriga budgivare. biggrin.gif
Syftade på mitt eget inlägg ovanför alltså.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Magdis @ 09-11-2008, 00:33) *
Så gör jag också. Jag brukar ha is i magen och vänta tills det bara är en minut kvar tills auktionen går ut och DÅ klipper jag till. biggrin.gif


det är ju då man gör fynd tummenupp.gif
pejori
CITAT (flaxss @ 09-11-2008, 00:33) *
*Stintan* och pejori - när jag säljer på Tradera så hoppas jag att jag får er som köpare smiley_small_hug.gif



Klart du får... kompiskram.gif kompiskram.gif
säljer du bara rätt frö/Planta så hugger jag... smiley_small_hug.gif
*Stintan*
CITAT (flaxss @ 09-11-2008, 00:26) *
ja det förstår jag , vem vinner på det du eller säljaren ?


Det är nog lite olika vem som vinner på det men nog har jag fyndat en hel del.

Nu har jag iof mer eller mindre lagt av att både sälja och köpa på tradera
Huggorm
CITAT (Meriona @ 09-11-2008, 00:30) *
suck. jag dumpar den här tråden nu.

Kan glädja dig med att vi nog är rätt många som förstod precis hur du menade och håller med dig. Naturligtvis hade du helt rätt i det du försökt förklara, även om det inte riktigt gick fram hos alla
Piccante
CITAT (Huggorm @ 09-11-2008, 01:14) *
Kan glädja dig med att vi nog är rätt många som förstod precis hur du menade och håller med dig. Naturligtvis hade du helt rätt i det du försökt förklara, även om det inte riktigt gick fram hos alla

Det har nog gått fram till alla hur tradera fungerar men få verkar ha förstått vad tråden handlade om.
Kathy


På Tradera är det självreglerande prissättning och jag håller med Meriona.

Däremot kan jag hålla med om att objektsbeskrivningar kan vara knapphändiga ibland och att fotona emellanåt inte är de allra bästa.
När det gäller fotona så får nog säljaren skylla sig själv; ju bättre foton=bättre bud.
Vid det härlaget har jag lärt mig vissa benämningar i objektsbeskrivningar och brukar ställa frågor till säljaren. Frågor som är helt klart väsentliga att få svar på och soms tyr priset avsevärt om de fanns med i objektsbeskrivningen.

Ett exempel: En säljare har lagt ut en äldre leksaksbil till auktion och skriver såhär: "Jag är ingen samlare av äldre bilar och kan inget om denna bil så jag överlåter köparen till att bedöma skicket". - Inte korrekt eftersom du inte behöver vara samlare för att kunna beskriva skicket. Det kan vem som helst. "Trasigt hjul, färg avskaft på ena dörren"...osv.
Aqvakul
Det här varen intressant tråd. Jag som inte är inne så ofta på Tradera har fått lite bättre klart för mig hur det fungerar, men också att Tradera verkligen engagerar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon