svemo
Jag har en Magnolia som har några döda och halvruttna grenar, samt ett par "rockhängare". Bilder bifogas. Min fråga är, ska jag beskära och i så fall hur mycket?

Sven
HelenJ
Träden mår alltid bäst av att man tar bort döda och skadade grenar innan röta hinner sprida sig till frisk ved. Försök skära/såga så du sparar alla grenkragar men ändå får bort så mycket dött som möjligt. Är det stora grenar måste du ta dem enligt trestegsmetoden, så du inte riskerar fläkskador på stammen. (Såga en bit ut på grenen underifrån så du kommer halvvägs igenom. Såga sen ännu lite längre ut på grenen uppifrån, rakt igenom. Om grenen knäcks/fläks kommer den att göra det där du sågat underifrån. Sedan kan du snygga till den sista biten inne vid grenkragen.)

Det är mycket viktigt att spara grenkragarna, det är de som vallar över såret så det kan läka. Helst ska man inte ta bort grenar med större diameter än 10 cm, men är det större grenar som är döda har man ju inget val.

Den sista bilden ser mycket konstig ut - har du den i en annan vinkel? Är det en befintlig övervallad skada med en "rockhängare" i mitten?
svemo
Jag har en bild som är nästan i samma vinkel, se bifogad bild 1, men du har rätt, det är en gammal dåligt beskuren "rockhängare" som sticker ut, och trädet har inte lyckats valla över skadan. Bild 2 är en liknande rockhängare på ett annat ställe. Båda är lite utsatta, d.v.s riktade uppåt så att det regnar på dem, och jag funderar på någon typ av skyddande behandling för att undvika att rötan sprider sig.

Bild 3 och 4 är mina förslag på beskärning. Verkar det rätt? Diameter på grenarna är ca 10 cm.

Sven

Alexander-VG-zon3
det där var en väldigt dålig beskärning ! eller en hemsk skada

har du ingen bild på hela trädet ? , det känns svårt att säga hur du ska beskära utan att se resten .

magnolia är lite känsliga så dom beskär du efter frostnätterna är förbi på våren eller under JAS ( Juli-aug-sept ) .

om du menar att skyddande behandling infattar ympvax,trädbalsam m.-m så ska du inte använda det !

efterbehandling på ditt träd kan istället vara att vattna det till sommaren och ge näring ( ev jordförbättra ) . och inte ha gräs ända in till trädet . och på magnolia ska man undvika att störa dom ytliga rötterna .
HelenJ
Då föreslår jag att du tar av rockhängarna så du får ett snitt som är parallellt med stammen men akta så du inte skadar något i det övervallade området. Pensla inte på något alls, jag har fått lära mig att olika sorters lacker och annat snarare stänger in rötsporer och orsakar mer skada. Är snittet vertikalt eller lite snett kommer vattnet att rinna av och det är det som är viktigast. När du har blivit av med det döda kommer kanske trädet att kunna fortsätta övervallningen av sig själv.

Bild 4 ser bra ut, men på bild 3 har du ritat snittet alldeles för horisontellt. Försök få det parallellt med stammen så det blir en lite snedare yta för att regnvatten ska kunna rinna av.
När det gäller både bild 3 och 4 bör du använda trestegsmetoden eftersom grenmassan är så stor.

Magnolior är känsliga och bör bara beskäras under JAS. Men är det risk för att trädet blir illa skadat av att vänta nästan ett år till kan du nog göra det nu ändå. Jag vet inte vilken zon du bor i - här i Skåne beskar vi magnolior för ett par veckor sedan.

svemo
Tack för svaren. Bifogar en bild på trädet i helfigur. Röd pil visar de skadade grenarna.

Bor i Göteborg (Sävedalen) där det just nu är milt och behagligt. Men det var ju ett par minusgrader förra veckan, så det kan svänga snabbt. Vad är nackdelen med att beskära när det är kallt?

Alexander-VG-zon3
jag hade väntat med att beskära till sen våren efter att frosten är förbi eller under JAS och inte nu .

och så tar du veck grenarna som är skadade och tar veck rockhängarna .
Cilla
Intressanta bilder, särskilt när man fick se var i trädet de skadade/döda grenarna satt!

De lägst sittande grenarna i en krona är närapå alltid de som trädet ger minst energi till och har minst nytta av. Om de dessutom är skadade så behöver man generellt sett inte tveka.

Magnolia är känsliga, så ta bara bort grenarna om de verkligen är i vägen eller om de har lite bladmassa.

Dina föreslagna snitt är i stort sett rätt lagda. REGNVATTEN PÅ SNITT ÄR INGET PROBLEM! Det är trädets eget, yttre försvarssystem som man har att ta hänsyn till när man beskär - grenkragar (som nämnts) och i ditt fall grenbarkåsar (när grenen inte har en grenkrage). Mer om detta i bild ser du på min fruktträdsajt under länken "lägg snitten rätt".

LÄGG ALDRIG SNITT PARALLELLT MED STAMMEN! Då skär man av trädets försvarsförmågor, grenkragen eller grenbarkåsen. I en av dina bilder (som jag itne ser just nu) har man skurit in lite i grenkragen och övervallningen har därför tagit mer tid. Man ser det på att den är ojämn runt snittet - det har tagit längre tid på vissa ställen runt öppningen och därmed har trädet stått längre öppet för angrepp (som sker i alla snitt) än nödvändigt.
Bassam
tack för fråga:
du kan beskära torka delar till att ta lite del av friska , göra snitt ytan för att undvika vatten ska stanna på såren och skaffa många sjukdom, lägga över såren sårbalsam eller ympbalsam för att växter sår ska inte attackera från ohyra bakterie eller virus och Svampen.
Tips: sårbalsam är bra annars vi ska förbjuda trädgårdsbutiken säljer sårbalsam eller ympbalsam, och det är bra att vet varför torkat den här delar. Kyla gör lätt för bakterie och ohyra och virus o Svamp att gå inom såren och attackera växter.
H: Bassam

HelenJ
CITAT (Cilla @ 18-11-2008, 02:22) *
LÄGG ALDRIG SNITT PARALLELLT MED STAMMEN! Då skär man av trädets försvarsförmågor, grenkragen eller grenbarkåsen.

När jag skrev parallellt menade jag samma vinkel, inte jäms med.... Jag skrev också att det är viktigt att spara grenkragarna.
Cilla
Hej Helen,
Jag förstår det och läste det också. Men "parallellt med stammen" blir aldrig detsamma som "med hänsyn till grenkragar". Du som vet vad grenkragar är vet säkert hur du ska lägga snitten, men det är ett mycket vanligt missförstånd att man ska skära längs med stammen, och det missförståndet skadar många träd. Det kallas "flush-cut" (också på svenska...) och gör många träd till riskträd eller till åldringar redan vid ungdomen.

Ett annat missförstånd är att alla snitt ska vara helt runda för att bli bra, och ett tredje missförstånd är att man ska lägga dem så att de blir som ett snedtak som regnet snabbare ska rinna ifrån, och ett fjärde missförstånd är att man kan såga lite hur som helst i de fall där det inte finns en grenkrage men en grenbarkås.

Snittläggning är ett av de få områden om träd som vi människor vet mycket om, dvs hur vi ska lägga dem så att de skadar trädet så lite som möjligt.

Och hej Bassam,
Regnvatten på snitt är inte trädets problem. Öppningar i träd som sker vid beskärning, grenbrott, mekaniska skador mm är en fara för trädet för att andra organismer lever på veden som blottas. De flesta som snabbt angriper ved transporterar sig med fuktpartiklar i luften, och det är därför man oftast väljer att beskära när trädet har som mest aktiva inre försvarsförmågor (CODIT) och det är därför man lägger snitten så att de yttre försvarsfömågorna (övervallning) kan ske så snabbt som möjligt, dvs under så få månader eller år som möjligt.

Håligheter i träd som t ex uppstått för att man lagt ett snitt felaktigt och svamp m fl hunnit före trädets förmåga att sluta öppningen, är en miljö där vatten samlas. Den är mycket syrefattig och dålig för svamp. Man behöver därför inte alls oroa sig för vattensamlingar i ihåliga träd heller.

Att beskära som om regnvatten vore problemet leder in värre problem.
Malus
Jag hade tagit bort all död ved nu på en gång så att den inte riskeras att brytas sönder i någon höststorm. Lägg snitten endas i död ved men så nära den friska kanten som möjligt så har trädet en möjlighet att så småningom valla över skadorna.

Vill du sedan beskära ytterligare så väntar du med det till efter midsommar och på det sätt som beskrivs i inläggen ovan. Magnolior är relativt känsliga för beskärning så gör endast ingrepp i frisk ved om du bedömer det som nödvändigt.
Bassam
Tack för fråga:
Man ska välja bästa tid för att beskära, för att på den här tiden kan växt läka såren så bra. Men döda grenar ska man borta de snabbt spela ingen roll vilken tid .
H: Bassam
Bassam
tack för fråga:
så här ser ut grenkragar, som på bästa sätt ska man beskära gren bredvid.
H:Bassam
[attachment=27636:grenkraga.jpg]--
Cilla
Vill tillägga till bilden ovan att den är tagen på ett äppelträd som vuxit upp som frösådd. De har ofta mycket bättre övervallningsförmåga och snabbare tillväxt än de som är ympade. Men bilden illustrerar iallafall vad grenkragar är och en annan sak också:

Om man är osäker på var grenkragen är någonstans är det bättre att skära en bit utanför. EN ganska bra bit utanför till och med. Grenkragen sväller då och efter en eller ett par, tre växtsäsonger (beroende på hur stor tillväxten är i trädet) ser man var grenkragen sitter och kan lägga snittet där.

Det är detta som brukar ratas mest i dåliga beskärningsböcker - att lämna tapp. Det ska man visserligen undvika men i de fall där man inte ser grenkragen är det mycket bättre att skära för långt ut och sedan komma tillbaka, än att skära in i grenkragen eller grenbarkåsen. Och rent praktiskt är det bättre att lämna en ganska lång tapp. När man ser var det bullar ut senare är det svårare att såga av tunna skivor än en rejäl tapp, och dessutom ser man tappen och glömmer inte bort att gå efter och skära efter några säsonger. Dessutom tar det normalt sett tid för rötsvamp att nå in i en längre tapp och skada grenen/stammen som den kommer ifrån.

Är du osäker - gör tvärtom mot vad dåliga beskärningstips råder om. Dvs skär med tapp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon