Sidor: 1, 2
Monaxe
Den dagen man drabbas av sömnsvårigheter inser man ju vilken underbar gåva det är ha att god sömn...
Mina sömsvårigheter började för 10 talet år sedan, dels i kombínation med nattarbete, sedan ett stressigt frustrerande jobb med överkrav, och kulminerade sedan i samband med en längre tids sjukdom.
I dag har jag kvar mina sömsvårigheter, och jag vet att jag delar det bekymret med många andra. För min egen del tror jag att jag har rubbat min sömncykel såpass mycket att jag är glad om jag får 3-4 timmars sammanhängande sömn, i varje fall innan jag ska jobba.
Att ha störd sömn kan ju bero på så många olika saker, ex sömnapne vid kraftig snarkning.

Men den typen av sömnstörning som jag funderar på är den när man bara inte kan somna, timmarna går....till slut så har man legat och snurrat i sin myrstack till säng under 3-4 timmar, utan att få en blund i ögonen, stressen ökar allt mer, om 2 timmar ringer klockan, jag måste få sova..... Känner ni igen det?
Eller den där varianten att somnar gör man, men vaknar igen efter 1-2 timmar och omöjligen somna om igen....
Finns det några goda råd och tips ute i stugorna, hur gör ni dessa nätterna när timmarna bara går och John Blund inte vill infinna sej?

Jag försöker hålla ungefär samma tider, inget kaffe el the, svalt i sovrummet etc, ja ni kan alla de där knepen.

Jag har iaf lärt mej att om jag inte somnat efter säg 1 timme, då går jag upp, då är sängen bara ett stressmoment för mej, dessutom väcker jag min partner. I de lägerna lägger jag mej på soffan och har faktiskt lyckats att somna ibland.
Insomningstabletter? Javisst, har provar och prövar det oxå, ffa de dagar jag ska upp och jobba. Men ska det vara så här? Tar man med sej så mycket stress och oro in i sängen så inte längre får den vila vår fysiska och psykiska hälsa så väl behöver?

Huskurer knep och tips mottages tacksamt!
EKLO
Jag har svårt att somna vissa stressiga perioder. Har märkt att jag får det lugnare och trevligare om jag hör på radio lågt (P1), röster som pratar verkar få mig att slappna av i såna lägen. Därför har jag skaffat mig en iPod och prenumererar nu på en del favoritprogram, (man kan t ex lyssna på gamla trädgårdsprogram). Det spelar eg. ingen roll vad de pratar om, jag lyssnar inte så noga - det är mer att det blir trevligare och lugnande. Ofta somnar jag av detta, om jag inte gör det har jag i alla fall haft det ganska skönt och lugnt. Ena öronsnäckan i, andra örat vilar förstås mot kudden. Låg volym. Man stör ingen annan.
Aqvakul
Så bra Monica att du tar upp detta problem!

Tyvärr är jag mer än person som skulle behöva hjälp, än någon som har så mycket tips att bidra med.

Mina sömnproblem började redan i delvis i tonåren. De sista tjugo åren har jag sovit mer eller mindre illa. Hustrun har också "smittats". Tyvärr är vi inte i fas. Hon har främst svårt att somna, medan jag är vaken i perioder under natten. Då jag har ett arbete (lärare) där jag uppträder inför "publik", så är det pressande att börja dagen mer eller mindrer dödstrött. Man jag har lärt mig att leva med det. Brukar försöka ta 10 minuters tupplur när jag kommer hem från jobbet, vilket hjälper mig att få lite utbyte av kvällen. Försöker avdramatisera det här med att inte sova och använder diverse rutiner typ de Monica beskriver. Sömnmedel har jag inte använt på över 30 år och min erfarenhet är inte särskilt positiv.

Ser fram emot en intressant tråd!

Åsa, mälardalen zon 2
Medicinsk spikmatta i ca 20min!!!!


Mycket avkopplande tycker jag, hela kroppen slappnar av och jag sover så gott sedan i stort sett hela natten.
flinga100
Hej Monaxe och ni andra!

Oj, sömnproblem kan jag allt om, känns det som. yes.gif

I perioder har jag haft både väldigt svårt att somna och problem med att jag vaknar i vargtimmarna. Anledningen har varit, precis som för er, oro och stress. Jag har provat huskurer, akupunktur, massage och insomningstabletter.

Det som slutligen har hjälpt för mig är KBT. Jag sover fortfarande inte perfekt, men upplever inte sömnen som något problem längre. Och tror egentligen inte att jag sover sämre än mina kollegor... För som du skriver, sömnstörningar är ju sååå vanligt.

Jag har gjort precis som ni (nu är jag slarvigare igen, men det går bra ändå) - fasta rutiner, inte gå och lägga mig förrän jag verkligen är trött (jag lägger mig MYCKET senare numera), jag gör ingenting annat än sover i sängen... Men framför allt fick jag diskutera paniktankarna med en terapeut och kände helt ärligt efter det att det är helt ok att jag inte sover så bra vissa nätter. Så när jag vaknar eller inte kan somna drar inte paniken igång. Och då kan jag oftast somna om igen ganska snabbt.

Precis som du skriver - när man har problem med sömnen inser man vilken gåva det är att få sova ordentligt! Ska bli spännande att se hur ni andra har tacklat sömnproblemen.

Red Top
De gånger jag har svårt att sova, ligger jag aldrig kvar i sängen mer än en halvtimme.
Jag går upp, sätter mig och löser korsord, lägger patiens eller pysslar med mina krukväxter. Korsord brukar vara bäst, för då tänker jag inte på andra saker som är jobbrelaterade eller stressande av andra måsteskäl. Efter en halvtimme, timme känner jag mig så trött och avkopplad att det går lätt att somna.

Något jag oxå lärt mig är att säga till mig själv att jag inte måste sova pga det ena eller andra, utan intalar mig själv att det mesta går bra utan att jag sover just då. Jag kan ju alltid sova längre en annan gång.
Apoteket har en sida om hur man hanterar sömnproblem

Sömnhjälpen

Den kanske kan vara till hjälp. Den handlar inte om mediciner smile.gif
Eva-Helene
När jag har mina svårt-att-sova-perioder gör jag så här:
Jag lägger mig när jag börjar bli trött - spelar ingen större roll vad klockan är
Ser till att väckarklockans alarm är på (för mig är det viktigt att kliva upp samma tid varje dag sådana perioder)
Läser 1-2 kapitel i en bra bok
Lägger mig i en skön ställning, blundar och "känner igenom" att jag är avslappnad - börjar med fötterna och går uppåt
Koncentrerar tankarna på något trevligt

Det jag absolut inte ska göra är att lägga mig och tänka att "nu ska jag sova"! Jag lägger mig och tänker att "skönt att vila en stund". Om jag tänker att jag ska sova så får jag nån sorts prestationsångest - kan jag inte somna!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har haft sömnproblem säkert under dom senaste 30-40 år. Har prövat all möjligt.

Det som hjälper mig bäst är min walkman. Jag gör som EKLO redan har sagt, lyssnar på radio eller ljudbok.

Är bara dumt att man måste byta öronsnäckor när man vänder sig om i sängen. Min walkman ligger alltid i sängen. Samtidigt som jag kanske kan somna så hjälper lågt ljud också mot tinnitus.

Karlavagnen är väldigt bra att somna till......

Har jag sovit mycket dåligt under några dagar då kan jag ta en sömntablett för annars blir det bara värre. Ingen sömn, mera värk, ännu svårare att somna och ännu mera värk, det blir en ond cirkel

Elisabeth
Aqvakul
Undrar ibland om mina sömnsvårigheter, och ffa svårigheten att somna om och en massa ångesttankar, hänger ihop med att jag har ett väldigt kontrollbehov. Jag grubblar mkt över allt som kan gå fel. Möjligen är det detta jag borde jobba med i typ KBT. Det är svårt att veta.
Irene_L
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-11-2008, 09:40) *
Medicinsk spikmatta i ca 20min!!!!


Mycket avkopplande tycker jag, hela kroppen slappnar av och jag sover så gott sedan i stort sett hela natten.


Vad är medicinsk spikmatta? confused.gif
Monaxe
CITAT (Aqvakul @ 08-11-2008, 10:18) *
Undrar ibland om mina sömnsvårigheter, och ffa svårigheten att somna om och en massa ångesttankar, hänger ihop med att jag har ett väldigt kontrollbehov. Jag grubblar mkt över allt som kan gå fel. Möjligen är det detta jag borde jobba med i typ KBT. Det är svårt att veta.


Här tror jag att du är inne på något Aq, för även jag har ett kontrollbehov som jag dagtid knappast är medveten om, men som på natten kryper fram som ett onskefullt väsen ur sin grotta för att hålla mej vaken....
All oro, all ångest som man har haft på nätterna över vad som kan gå fel, prestationsångest kanske....Oro över att inte räcka till...

För några år sedan kunde jag fungera trots risig sömn, men idag orkar jag inte vara vaken ett par dygn och sköta jobbet. Det är ju då man måste ta till insomningstabletter.

Fick ganska tidigt lära mej att stiga upp ur sängen om man inte kunde sova, eftersom sängmiljön inte fick bli förknippad med stress. Vet inte hur många böcker jag läst nätterna igenom, sett på tv, lagt patiens osv. Provat recepfria hjälpmedel med Valeriana osv.

Men problemt för min del landar ändå på samma bord: Jag orkar inte jobba efter sömnlösa nätter, helgerna och semester osv går det ju bra, då kan man ju vara uppe och tomta hur länge som helst, men vardagsmässigt?
Min distriktsläkare kontaterade för ett tag sedan: För att kunna jobba måste du kunna sova, för att kunna sova måste du ibland ha hjälp...

KBT?? Ja, det vore kanske något att fundera på, för något är fel. Och varför är vi så många? Den nya folksjukdomen? Vi stressar till och med in i sömnen, det säger ju uttrycket "powernap" rätt tydligt...
Noak
Oj, vad jag känner igen mig...


Jag har haft sömnproblem sedan ungdomen, legat timme efter timme, klockan tickar och paniken stiger. Jobbat halvsovande och sedan när helgen kommer somnat och sovit 30 timmar i sträck...
Sömnmedel hjälpte inte, varm mjölk, ljung-te, samtalsterapi, ingenting hjälper.
Jag brukade (brukar) försöka inbilla mig att jag har sovmorgon, att jag kan sova hur länge jag vill- då kunde jag få paniken att släppa, och till slut lyckas somna.
Just nu sover jag faktiskt när, var och hur som helst, somnade vid mitt arbetsbord på jobbet häromdagen, förmodligen för att jag är så utarbetad.
Jag har också nu kunnat skaffa mig ett eget sovrum- min man snarkar väldeliga- och det bidrar nog mest till min nuvarande överkonsumtion av sömn...
skogstroll
om (när) jag vaknar mitt i natten och tankar spökar så läser jag lite ur en bok så brukar det gå fortare att somna smile.gif räkna får har jag tröttnat på och allt annat man kan räkna för den delen. Äta o dricka för sent på kvällen är nog inte så bra om man vill sova bra. Frisk luft och promenader är nog finemang det med
Monaxe
Frisk luft och motion strax innan sovdags är helt värdlöst för mig, då förlängs sträckan tills jag blir sömnig med ett par timmar...tyvärr....
Irene_L
Istället för att räkna får brukar jag räkna mina perenner.....och jag har rätt många perenner i min trädgård. Jag tänker på var dom sitter och jag har ännu inte kommit till nåt slutresultat. Tappar hela tiden bort mig och till slut somnar jag! flirting.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Irene_L @ 08-11-2008, 10:23) *
Vad är medicinsk spikmatta? confused.gif



Det är en variant av den gamla indiska spikmattan men av lite modernare stuk, det finns flera olika i handeln, jag har en sån här:

http://www.shaktimattan.se/

Här hittas lite andra varianter:

http://www.spikmattan.com/

http://www.natur-produkter.se/rysk-spikmatta-p-395.html

Aqvakul
CITAT (Monaxe @ 08-11-2008, 10:56) *
Frisk luft och motion strax innan sovdags är helt värdlöst för mig, då förlängs sträckan tills jag blir sömnig med ett par timmar...tyvärr....


Motion på kvällen är tveksamt, men rejält fysiskt arbete under dagen är bra för min sömn. Tyvärr, för sömnen, så ser mitt förvärvsarbete inte ut så......
Irene_L
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-11-2008, 11:06) *
Det är en variant av den gamla indiska spikmattan men av lite modernare stuk, det finns flera olika i handeln, jag har en sån här:

http://www.shaktimattan.se/

Här hittas lite andra varianter:

http://www.spikmattan.com/

http://www.natur-produkter.se/rysk-spikmatta-p-395.html


thanks.gif för svar!
Felicia
CITAT (Monaxe @ 08-11-2008, 10:56) *
Frisk luft och motion strax innan sovdags är helt värdlöst för mig, då förlängs sträckan tills jag blir sömnig med ett par timmar...tyvärr....

Oftast somnar jag jag ganska bra men problemet är att jag vaknar vid 2-tiden och sen är det omöjligt att somna om så när klockan ringer är man helt död. Skulle vara helt underbart att få uppleva att sova en hel natt utan avbrott. Det är nog hur länge sen som helst det hände, kommer inte ens ihåg att jag gjort det.

Annars brukar en rejäl promenad på kvällen kunna hjälpa mig att somna bättre men då får det absolut inte bli för sent för man måste ha minst ett par timmar för att varva ner.
Jag brukar försöka gå ut direkt efter vi ätit middag, kanske vid 18-tiden. Fast problemet att jag vaknar på natten kvarstår ändå.
Alba
CITAT (Irene_L @ 08-11-2008, 11:03) *
Istället för att räkna får brukar jag räkna mina perenner.....och jag har rätt många perenner i min trädgård. Jag tänker på var dom sitter och jag har ännu inte kommit till nåt slutresultat. Tappar hela tiden bort mig och till slut somnar jag! flirting.gif


Det var ju också en variant....och trevlig dessutom. Tänk att somna med en massa blommor på näthinnan.
Rosmarin
Det är hemskt att inte kunna sova. Jag har det så i perioder - faktiskt ofta när det är fullmåne blush.gif vilket jag inte riktigt trodde på i början, men märkte när jag började jämföra måncyklerna med mina sömnsvårigheter att de faktiskt mycket ofta kommer samtidigt.

Annars kan jag oftast koppla bort tankarna nattetid och skjuta upp problemlösningarna till morgondagen, men under dessa perioder går det bara inte.

Fick lära mig att sömnen kommer i cykler som varar 6 timmar och kan liknas vid ett tåg. När sovtåget kommer måste man hoppa på för om man missar sitt sovtåg så går inte nästa förrän 6 timmar senare. Alla känner inte denna rytm lika starkt, men om man har känslig sömn och lider av sömnsvårigheter så kan det löna sig att försöka känna när sovtåget kommer. Att ha duschat, bytt om till pyamas och vara förberedd på att bara kunna glida ner i sängen när sovtåget kommer hjälper mig.

Just som flera av er skriver så hjälper det även mig att lyssna på lågmäld radio, titta på TV eller någon annan distraktion som gör att jag inte tänker att "NU MåSTE JAG SOVA". Släppa allt vad kontrollbehov heter. Det är ju en sorts kontroll att vara tvungen att sova när man har bestämt att man ska det också.

Alba
CITAT (Monaxe @ 08-11-2008, 10:56) *
Frisk luft och motion strax innan sovdags är helt värdlöst för mig, då förlängs sträckan tills jag blir sömnig med ett par timmar...tyvärr....



Man ska inte promenera precis innan man ska sova. Det har motsatt effekt på sömnen precis som du skriver.
Om jag inte minns fel ska man ha avslutat promenaden minst 2 tim. innan man ska lägga sig.
Björken
Jag är kanske inte den rätta att komma med kommentarer eftersom jag inte har sömnproblem. Jobbar som tidningsbud på nattkröken och fortsätter sedan en heltid som lokalvårdare, så de timmar som jag får sova är viktiga för mig som det är för alla.
Men jag försöker ha väldigt fasta rutiner inför sänggåendet. Lägga mig vid ungefär samma tid, varva ner ordentligt innan jag lägger mig med ett broderi eller korsord. Läser några sidor i en bok när jag krupit ner.

Men det händer mig också ibland att jag börjar fundera på något som hänt eller ska hända och får den där känslan att nu kan jag inte somna. Men då tar jag till mitt knep och det är att totalt koncentrera mig på något, förtränger alla andra tankar. Det kan tex vara en tavla, där jag börjar att i detalj tänka efter var som finns på den eller som någon annan sa här tänka på en blomsterrabatt vad som växer där. Det tar lite tid att lära sig att totalt koncentrera sig på något men det går.

Ibland tar jag till det som någon annan här var inne på att koncentrera sig på att vara totalt avslappnad i kroppen. Känna efter att varenda muskel är avslappnad. Ta en fot i taget fortsätt uppför benet, gå över till det andra benet och så vidare, sist tar man ansiktet och lyckas jag ta mig dit innan jag somnat så är det oftast käkpartiet som är spänt.

Ytterligare en sak som är ganska bra att ta till är att inte räkna får men att tänka ett plus ett är två, två plus två är fyra, fyra plus fyra är åtta osv. Man ska tänka hela talet och när man kommer upp i höga tal så är det hög koncentration som behövs för att dels komma ihåg talet och även att räkna ut det rätt.
Rosmarin
CITAT (Felicia @ 08-11-2008, 11:24) *
Oftast somnar jag jag ganska bra men problemet är att jag vaknar vid 2-tiden och sen är det omöjligt att somna om så när klockan ringer är man helt död.


Så är det för mig också om jag lägger mig för tidigt. Förr kunde jag aldrig sova om jag gick och la mig innan klockan var halv ett på natten. Numera går det ofta "redan" blush.gif klockan elva...
faith
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-11-2008, 11:06) *
Det är en variant av den gamla indiska spikmattan men av lite modernare stuk, det finns flera olika i handeln, jag har en sån här:

http://www.shaktimattan.se/

Här hittas lite andra varianter:

http://www.spikmattan.com/

http://www.natur-produkter.se/rysk-spikmatta-p-395.html

En sån ska jag inhandla snart. Har hört massa gott om den.
Uggi
Om det kan vara till någon tröst så sov jag dåligt i 40 -50 årsåldern nu som gammal somnar och sover jag som en stock. d010.gif
AstLar
CITAT (Uggi @ 08-11-2008, 12:05) *
Om det kan vara till någon tröst så sov jag dåligt i 40 -50 årsåldern nu som gammal somnar och sover jag som en stock. d010.gif


Jag hoppas verkligen det blir så. Har nästan aldrig problem med att somna, utan med att jag vaknar efter två-tre timmar. Oftast lägger jag mig i vardagsrummet o tittar på tv,n. Det är ansträngande att kolla TV liggandes, bilden blir på tvären. Efter nån halvtimme - timme har jag somnat med TV,n på.

Jag har däremot inga problem med trötthet under dagen. Klarar jobbet som jag ska. Sover jag bra utan att vakna flera ggr är jag klarvaken vid femsnåret istället.

Jag tror dock att kaffet inverkar. Dricker iof inte på kvällen. Men det kan bli för mycket på dan.
Det är ju ett sätt att ta en paus.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det var någon som skrev om sömn och fullmåne... Veckan innan det är fullmåne kan inte jag sover.

Min sambo skrattade åt det. Inbillning, skitsnack osv. Nu skrattar han inte längre för han sover lika dåligt då.

Elisabeth
Wilmer
Jag sover inte heller så bra.. Mina knep är varma fötter, annars är det totalkört. Jag lyssnar på talband, men det måste vara någon med behaglig röst som läser boken. Som sagt, det är lite jobbigt att byta öra för snäckan när man vänder sig, men efter några år gör jag det nästan i sömnen. Vaknar jag på natten och är klarvaken (vilket händer ofta) så är det bara att trycka på play och lyssna en stund till. Men problemet kvarstår ju, paniken över att inte sova - att stänga av väckarklockan är det mest effektiva sättet att somna lugnt. Funkar inte så bra när jag måste jobba, men det pekar ju på vad som stressar - att man vet att man måste upp.

Så kan man ta med sig laptopen i sängen och somna medan man chattar, men det rekommenderar inte Monaxe giggle.gif
Pjater
Jag kan inte iheller sova har fått imovane men de funkar ju knappt tongue.gif
Brukar ligga i sängen trött som fasiken men efter 1-2 timmar e jag pigg igen då går jag och ser på south park tills jag blir trött igen sad.gif
DragonLady
Kan inte heller sova mer än 2-3 timmar i sträck.
Mest beror det på värken men också oron över hur allt skall kunna blir bra med min kropp.
När en grej blir bra dyker snart ett annat problem upp, murphys lag...
Inga sömntabetter hjälper.. kan bero på att min kropp förbrukar det aktiva ämnet i tabletterna för fort, samma gäller med bedövningar man får i samband med typ operationer och så.. tål nog bedövning som klubbat en häst -fear-.gif
Provade 5 stycken sömntabletter en gång och det som hände var bara att benen blev som spagetti, kunde inte stå upp, höll på o slå ihjäl mig ner för trappen fear.gif
För den som kan är nog enda lösningen på sömnproblem hårt arbete under dagen och vara utan problem flirting.gif
Mitt enda knep är som en del av er här gör koncentrera sig till 100% på något, just nu förtiden är det pärlsmycken jag klurar på giggle.gif
Aqvakul
Märkligt hur livet förändras. Det fanns en tid när en spännande fest eller en flirt var toppen. Nu skulle jag ge vad som helst för en enda natts bra sömn!
Uggi
CITAT (Aqvakul @ 08-11-2008, 15:12) *
Märkligt hur livet förändras. Det fanns en tid när en spännande fest eller en flirt var toppen. Nu skulle jag ge vad som helst för en enda natts bra sömn!

Det var bra skrivet.
Men frugan klagar på fullmåne och sent kaffe på kvällen om det har blivit så då är det sömntablett som gäller.
Pjater
Vad för tabletter får ni utskrivet?? Jag får bara imovane och stilnoct men de hjälper ju inte, får inte tyngre saker av läkaren tongue.gif
Piccante
spikmatta verkar spännande, får lust att prova en sådan.
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 08-11-2008, 16:43) *
spikmatta verkar spännande, får lust att prova en sådan.

jag är också lite nyfiken på den...
flinga100
Oh, vad vi är många! g.gif

Jag tror absolut att det är den nya folksjukdomen - vi som har jobb är stressade och känner en sådan prestationsångest. Har man inte jobb är man stressad äver det. Även jag har ett stooort kontrollbehov som några skriver om. Och på natten är man ju som bekant kanske inte så hemskt objektiv, så då poppar lätt alla krav och eventuella misslyckanden fram.

Som sagt, KBT var utmärkt för mig! När det gällde sömnen fick jag fundera ut vad som egentligen var problemet med sömnen - vilka tankar höll mig vaken? Vad var jag rädd för? Utöver att prata om det ändrade jag mitt beteende. Framför allt, som sagt, går jag och lägger mig när jag är trött. Och går upp samma tid i princip varje dag. Oavsett hur jag har sovit.

Men prestationsångesten har jag kvar. blink.gif
Felicia
CITAT (Pjater @ 08-11-2008, 16:13) *
Vad för tabletter får ni utskrivet?? Jag får bara imovane och stilnoct men de hjälper ju inte, får inte tyngre saker av läkaren tongue.gif

Jag har fått stilnoct och propavan utskrivet tidigare, när det var riktigt besvärligt. Stilnoct hjälper si sådär men propavan fick jag värsta krypningarna i benen av, usch så otäckt, gick definitivt inte att sova då.
Nu har jag ett nytt jobb som jag trivs jättebra med så nu är det klart bättre men ofta vaknar jag ändå kring 2-tiden och kan ej somna om. Jag lägger mig rätt tidigt så det kanske inte är så bra men jag är så himla trött så jag vet inte vad.
Nån som har det syndromet? så trött jämt att man bara längtar att klockan ska bli så mycket att man får gå och lägga sig? Lixom mitt största nöje - att få gå och lägga mig giggle.gif Fast det är ju rätt trist.. Har köpt alla möjliga hälsokostpreparat man kan tänkta sig för att bli piggare, men icke crying.gif
Monaxe
Är mycket nyfiken på den där spikmattan g.gif

Det är ju en tröst för tigerhjärtan att vi är så många som har sömnsvårigheter, man det gör ju egentligen bara problemet ännu större!

Tänk hur många trötta busschaufförer, dagisfröknar, snickare, poliser osv som finns där ute och jobbar, efter att knappt ha fått sova mer än nån timme eller två...trött och sömnig har man inte full uppmärksamhet...

Inte nog med att man själv mår dåligt av att inte få sova med all den negativa stress kroppen känner av det, man kan ju dessutom orsaka olyckor och skada andra om man lider stor brist på sömn...

Pjater
CITAT (Felicia @ 08-11-2008, 17:37) *
Jag har fått stilnoct och propavan utskrivet tidigare, när det var riktigt besvärligt. Stilnoct hjälper si sådär men propavan fick jag värsta krypningarna i benen av, usch så otäckt, gick definitivt inte att sova då.
Nu har jag ett nytt jobb som jag trivs jättebra med så nu är det klart bättre men ofta vaknar jag ändå kring 2-tiden och kan ej somna om. Jag lägger mig rätt tidigt så det kanske inte är så bra men jag är så himla trött så jag vet inte vad.
Nån som har det syndromet? så trött jämt att man bara längtar att klockan ska bli så mycket att man får gå och lägga sig? Lixom mitt största nöje - att få gå och lägga mig giggle.gif Fast det är ju rätt trist.. Har köpt alla möjliga hälsokostpreparat man kan tänkta sig för att bli piggare, men icke crying.gif



hehe ja man får myror i benen av propavan men de funkar ju bra men hade det inte varit för myrorna så hade jag gärnat tagit dem igen tongue.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Felicia @ 08-11-2008, 17:37) *
Jag har fått stilnoct och propavan utskrivet tidigare, när det var riktigt besvärligt. Stilnoct hjälper si sådär men propavan fick jag värsta krypningarna i benen av, usch så otäckt, gick definitivt inte att sova då.
Nu har jag ett nytt jobb som jag trivs jättebra med så nu är det klart bättre men ofta vaknar jag ändå kring 2-tiden och kan ej somna om. Jag lägger mig rätt tidigt så det kanske inte är så bra men jag är så himla trött så jag vet inte vad.
Nån som har det syndromet? så trött jämt att man bara längtar att klockan ska bli så mycket att man får gå och lägga sig? Lixom mitt största nöje - att få gå och lägga mig giggle.gif Fast det är ju rätt trist.. Har köpt alla möjliga hälsokostpreparat man kan tänkta sig för att bli piggare, men icke crying.gif


Felicia många mediciner ger Krypningar i benen. Sluta med dom, för det blir inte bättre.

Har du kollat sköldkörteln? Och B12? Om inte så låt göra det.

Kl 02.00 är jag alltid vaken, liksom kl 04.00 . Men jag vet att jag har störd sömn. Vid vissa sjudomar hat man ingen djupsömn.

Jag tar Stilnoct om det verkligen behövs, men bara 5 mg.

Elisabeth
flinga100
Felicia - jepp, känner igen tröttheten. sleeping.gif Mitt tips är att trotsa tröttheten och göra nånting som känns kul varje dag efter jobbet trots den. Fast det gör du säkert redan.

Jag gav däremot helt efter för tröttheten och vågade inte planera in saker till slut för att jag kanske skulle vilja sova... crazy.gif Man måste ju få energi också!
Felicia
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-11-2008, 18:27) *
Felicia många mediciner ger Krypningar i benen. Sluta med dom, för det blir inte bättre.

Har du kollat sköldkörteln? Och B12? Om inte så låt göra det.

Kl 02.00 är jag alltid vaken, liksom kl 04.00 . Men jag vet att jag har störd sömn. Vid vissa sjudomar hat man ingen djupsömn.

Jag tar Stilnoct om det verkligen behövs, men bara 5 mg.

Elisabeth

Propavan har jag bara tagit en gång och aldrig mer. Stilnoct är sällsynt att jag använder nu då jag oftast somnar ganska bra. Då brukar jag ha tagit en halv tablett, dvs 5 mg.

Ja, jag borde nog kolla upp min trötthet.. Gäller bara att ta sig för att boka tid.
Aqvakul
Någon mer än Åsa som provat medicinsk spikmatta?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja Felicia kolla upp vad som är fel . Jag är ju född trött..... men har en del skukdomar som gör mig trött. Och all hemsk värk ju inte saken bättre.

Men sköldskörteln gör mycket, många går i åratal utan att får hjälp. Se till att du kommer iväg till läkaren nu, lovar du??????

Elisabeth
Felicia
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-11-2008, 19:09) *
Ja Felicia kolla upp vad som är fel . Jag är ju född trött..... men har en del skukdomar som gör mig trött. Och all hemsk värk ju inte saken bättre.

Men sköldskörteln gör mycket, många går i åratal utan att får hjälp. Se till att du kommer iväg till läkaren nu, lovar du??????

Elisabeth

Tack Elisabeth för din omtanke blomma.gif
Ja, jag ska ringa till veckan yes.gif
Min äldsta dotter äter Levaxin mot för lågt värde sedan många år men hon hade konstigt nog tvärtom symtom, hyperaktiv och magrade.

Låter jobbigt med värk, då är det ju absolut inte lätt att sova. Kan du inte få någon hjälp?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Felicia dåhade din dotter nog gör hög omsättning på sin skäldskörtel, men är den fär låg så äe man trött, orkeslöst och många gånger oclså frusen, men det måste inte vara så. Kolla det

Nej , tyvärr får jag leva med min värk.

Men jag måste säga det igen, min walkman hjälper mig på natten när ja inte kan sova. Ibland somnar jag mitt i karlavagnen, även om jag vaknar igen. Kl 4 nyheter här jag alltid.

Elisabeth
pejori
Här är en ickesovare till. tummenupp.gif
Här är det värk i kombination med oregelbundna arbetstider som rubbat rytmen. sleeping.gif
Sover aldrig mer än en, och en halv timma utan sömnmedel. no.gif
Är utredd och har provat alla sömnmedel och kurer som finns tillgängliga men tål bara en sorts sömnmedel, utan att drabbas av biverkningar.
Får den numera igen. 000.gif

Nu kan jag sova fyra timmar, och sedan somna om igen... w00t.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 08-11-2008, 20:30) *
Här är en ickesovare till. tummenupp.gif
Här är det värk i kombination med oregelbundna arbetstider som rubbat rytmen. sleeping.gif
Sover aldrig mer än en, och en halv timma utan sömnmedel. no.gif
Är utredd och har provat alla sömnmedel och kurer som finns tillgängliga men tål bara en sorts sömnmedel, utan att drabbas av biverkningar.
Får den numera igen. 000.gif

Nu kan jag sova fyra timmar, och sedan somna om igen... w00t.gif


Vet inte vad jag klagar för... blush.gif
pejori
CITAT (Aqvakul @ 08-11-2008, 20:40) *
Vet inte vad jag klagar för... blush.gif



Det vet jag... tummenupp.gif
Det är nämligen ett rent helvete!!! att inte få sova...Att ligga och vända och vrida sig natt efter natt.
Där ligger man i tystnaden och vet (tror) att resten av landet sover gott.
Det är närmast att likna tortyr och självmordsförsöken är höga bland ickesovare.
Så klaga du.. smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon