malin72
nu är jag ledsen -cry-.gif titta..dom hann ju inte mogna ju!!!!!
finns det något man kan göra med sånt man vill ta reda på som inte hann mogna och nu riskerar att ruttna bort i frost crying.gif kan man tex knipsa av en hel ranka och lägga på tork eller går det inte alls dunno.gif
ville ju lyckas få frön av tex min älskade ostronört...vem säger att dom kommer igen nästa år -cry-.gif -cry-.gif
[attachment=26883:_r_2008_..._Medium_.jpg]
Helen i Piteå Zon 5
men jag tycker det ser ut som några frön är mogna... dom är mer mörka/svarta... ostronörten brukar självså sig rätt friskt. Jag tror ju inte fröna mognar inne men jag tycker du kan pröva... ta in några och se vad som händer men 'knipsa' inte av allt... men jag är ganska säker på att plantan kommer att överleva tills nåsta år
malin72
håller tummarna helene att dom överlever...det mörka som syns att taget av frosten alldeles sladdriga..nu när jag tog in en några så var nog alla frön för mjuka crying.gif så jag håller tummarna om att dom finns där i vår :thanks:
Alexander-VG-zon3
ostronört är väl härdig i Sverige ? och är flerårig väl ? för då gör det väl inget om fröna inte mognar .
Anki V
Jag sår ostronörten varje år för hos mig är den inte speciellt långlivad.

Om jag inte minns fel så har ingen överlevt mer än tre år och ändå har jag den i flera olika lägen och med lite olika förutsättningar.

Malin...... jag har inte så många frön kvar men jag kan skicka några om du vill.

Att fröna är mjuka behöver inte betyda att de är omogna....De torkar när du tar in dom. I det där droppformade fröet så ligger det ett nästan halvmåneformat litet frö och det är det som sedan ska gro. Jag har provat att enbart så det lilla fröet och ostronörten har grott snällt då också.

/Anki
malin72
CITAT (Anki V @ 05-11-2008, 17:09) *
Malin...... jag har inte så många frön kvar men jag kan skicka några om du vill.

Att fröna är mjuka behöver inte betyda att de är omogna....De torkar när du tar in dom. I det där droppformade fröet så ligger det ett nästan halvmåneformat litet frö och det är det som sedan ska gro. Jag har provat att enbart så det lilla fröet och ostronörten har grott snällt då också.

/Anki


thanks.gif men vi väntar lite för jag har tagit in någta nu och lagt på tork...vi får se om det blir något av dom håller tummarna tummenupp.gif
varför jag ville ha frön är för att jag vill ha dom på andra ställen med samt att jag lovat några att driva upp plantor så vi får se om det blir några frön yes.gif vi återkommer ang fröna Anki kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon