Tanjatall
Läser ni poesi? Skriver ni poesi själva? Har ni någon dikt som ni gillar och vill dela med er? Jag har inte hittat någon liknande tråd, har jag fel? För mig det är olika dikter beror på humöret.

Men ” O en klinga ” av Karin Boye är klassiker och favorit när jag mår som jag gör nu (arg o ledsen).

O en klinga,
sviktande böjlig och stark,
o en smidigdansande klinga,
lydande stolt den strängaste lag,
rytmens hårda lag i stålet -
o en klinga
ville jag vara till kropp och själ!
Dig jag hatar,
du mitt usla videväsen,
du som flätas, du som vrides,
lydande tåligt andras hand.
Dig jag hatar,
du mitt lata drömmarväsen.
Du skall dö.
Hjälp mig, mitt hat, du längtans syster,
hjälp mig varda
klinga, ja klinga,
dansande svärd av härdat stål!

Tanjatall
Här är en av mina egna dikter, som passar för oss som är ledsna idag:

* * *

Hör på mig

- ingenting är för evigt

Allt tar slut

både sorgen och glädjen,

din skönhet, dina tårar och sår,

din kärlek, din tro och ditt hopp.

Hör på mig

- ingenting är för evigt

och ditt liv har ett slut

och en mening
Biggan_
Här är några gamla trådar och det finns säkert fler.

Dagens dikt

Poesiterassen
ingrids
Pirum startade Poesiterassen tråden i somras, men jag tror ingen blir arg för att du startar en ny tråd smile.gif
Läser poesi ibland (inte så mycket längre), har skrivit en del men det är några år sedan. Minns ett rätt uselt men terpeutiskt alster om lejon, symboliserade ett bråk mellan två chefer.
Gunilla T
"Jag satt bredvid min mamma
och höll hennes hand
när hennes ljusblå blick brast

I den stunden lovade jag henne
att jag aldrig
skulle säga som hon:
Jag har inte fått

Det jag skall säja
om jag måste, är:
Jag har inte gjort"



Märta Tikkanen 1978 Århundradets kärlekssaga
pejori
CITAT (Gunilla T @ 05-11-2008, 16:27) *
"Jag satt bredvid min mamma
och höll hennes hand
när hennes ljusblå blick brast

I den stunden lovade jag henne
att jag aldrig
skulle säga som hon:
Jag har inte fått

Det jag skall säja
om jag måste, är:
Jag har inte gjort"



Märta Tikkanen 1978 Århundradets kärlekssaga


Mycket tänkvärd...Tack för den tummenupp.gif
Gunilla T
Roligt att du gillade den pejori..hela boken är full av guldkorn!
Aqvakul
När jag är ledsen så läser jag Fröding. Ju sorgsnare dikter, ju mer tröstande...konstigt faktiskt. Ibland läser jag också Lagerkvists "Ångest", vilken har samma undergörande verkan. Det händer också att jag plitar ner något själv, men jag har bestämt mig (dyrt och heligt) att de alltid ska stanna i byrålådan.
Tanjatall
CITAT (Aqvakul @ 05-11-2008, 20:50) *
När jag är ledsen så läser jag Fröding. Ju sorgsnare dikter, ju mer tröstande...konstigt faktiskt. Ibland läser jag också Lagerkvists "Ångest", vilken har samma undergörande verkan. Det händer också att jag plitar ner något själv, men jag har bestämt mig (dyrt och heligt) att de alltid ska stanna i byrålådan.


synd, någon skulle uppskatta det, säkert

Tack alla Ni som har skrivit – det blev så mycket härlig läsning för mig thanks.gif
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 05-11-2008, 20:50) *
När jag är ledsen så läser jag Fröding. Ju sorgsnare dikter, ju mer tröstande...konstigt faktiskt. Ibland läser jag också Lagerkvists "Ångest", vilken har samma undergörande verkan. Det händer också att jag plitar ner något själv, men jag har bestämt mig (dyrt och heligt) att de alltid ska stanna i byrålådan.


Ja, dikter kan ju vara mycket personliga och utlämnande men kanske någon gång?

Trösten kanske finns i igenkännandet..inte ensam om detta..
Lars-Olof Arvids
Förr brukade jag skriva humor- och satirtexter till kända melodier. Här är första versen på en jag skrev på Taube-melodin "Huldas Karin" en gång när det stormade i kommunen:

Åjianemej vad vi härjar och har oss
här på kommunen i Stenungsund!
En whisky vi tar oss och sedan vi drar oss
långt bort där ingen ser oss för en angenäm stund
Syssel och pyssel där nere i Bryssel
där pampen och vampen, de möttes under rampen
Ja, där hade vi roligt den långa heta natt
Betalningen vi tog från pensionärernas skatt

Olle
Eva i Höga
Men Olle, inte visste jag att du hade en poetisk ådra också! Den var rolig.
Aqvakul
Mitt intresse för dikt och musik är nog väldigt likartat och samtidigt väldigt annorlunda gentemot hur jag närmar mig andra företeelser i livet. "Normalt" är jag en kritiskt kunskapssökande individ med en typisk vetenskaplig blick. När det gäller musik och dikt så söker jag något som talar direkt till känslan och när jag verkligen ger mig hän så blir det verbala innehållet närmast ointressant.
Snigelhatare
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 06-11-2008, 15:20) *
Förr brukade jag skriva humor- och satirtexter till kända melodier. Här är första versen på en jag skrev på Taube-melodin "Huldas Karin" en gång när det stormade i kommunen:

Åjianemej vad vi härjar och har oss
här på kommunen i Stenungsund!
En whisky vi tar oss och sedan vi drar oss
långt bort där ingen ser oss för en angenäm stund
Syssel och pyssel där nere i Bryssel
där pampen och vampen, de möttes under rampen
Ja, där hade vi roligt den långa heta natt
Betalningen vi tog från pensionärernas skatt

Olle



Jag hoppas att den publicerades i lokaltidningen! Den ska du inte hålla inlåst i byrålådan inte.
Lars-Olof Arvids
Lokaltidningen ville tyvärr inte ha mina texter, men några av dem publicerades i Bohusläningen. En text om EU, som jag skrev strax före folkomröstningen, kom däremot med i lokalrevyn det året.

Olle
Eva i Höga
Grattis i efterskott Olle! Fortsätt med ditt skrivande, lokalrevyn kanske vill ha dina texter igen, du kan bli en kändis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon