Full version: Nybliven täppägare
tamt
Precis köpt en bostadsrätt med en liten trädgård. Men... jag behöver en häck.
Min önskelista på en häck lyder som följer:
Grön hela året runt
Ska klara sig bra utomhus i Skåne
Gärna blomma på våren/sommaren och får gärna lukta gott ;-)
Ska kunna bli upp till två meter hög
Behöver inte vara bred
Lättskött
Tät


Finns det någon som omedelbart vet vad jag pratar om är jag jättetacksam för tips och råd. Jag är inte en stor vän av gröna barrväxter och liknande...
Tackar på förhand
KURT
Nej någon sådan häck finns inte!

Skall den blomma, så måste det nästan vara en friväxande häck, och då blir den varken smal, och knappast heller vintergrön. Det allra bästa rådet är i stället att åka/gå cykla runt och finna en häck som ser ut att kunna passa, nu kan du i alla fall se vilka egenskaper den har vintertid och då ser du också hur den ser ut som uppväxt.
Cilla
Jag får inte heller någon idé om en häck som klarar alla kraven, men det finns de här som bor i Skåne och de kanske kan trolla fram något.

Ofta får man fundera på vilka krav som är de vitkigaste. I en mycket liten täppa brukar smalheten vara viktigt. Kanske tätheten också. En tät bladfällande häck ger också ganska bra insynsskydd. Liguster kanske?

Om du vill kombinera smalhet, blomning, frukt och höjden 2 meter så är en häck i äpple eller päron bra. Det går att ha beskuren päron- och äpplehäck så smal som 40 cm och ändå få blom och frukt. Man kan forma den med raka sidogrenar (rak spaljéform) eller böjda som bågar (lepagehäck) och så småningom beskära den med elektrisk häcksax.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon