Azur
Planterade i mitten av oktober på friland en del perenner som skulle höstsås. Det är bara det att nu är det fullt med små groddar i bädden.
Är detta normalt? Jag trodde de grodde till våren, inte redan nu på hösten?
Maggan H
CITAT (Azur @ 28-10-2008, 19:49) *
Planterade i mitten av oktober på friland en del perenner som skulle höstsås. Det är bara det att nu är det fullt med små groddar i bädden.
Är detta normalt? Jag trodde de grodde till våren, inte redan nu på hösten?

Är jorden ff ganska varm och vädret är milt, så ja, tyvärr kan de gro för tidigt. Håll tummarna att de klarar sig över vintern. Täck med löv och fiberduk för att öka chanserna.
CillaM
Vad kul för dig smile.gif Vad är det du har sått för något? Täck med löv men se till att det är luftigt ändå.
Azur
1) Det är diverse olika perenner (Digitalis, vallmo, färgkulla...).

2) Täcka med löv? Jag har massor av löv jag kunde lägga på, men framåt vintern/våren blir det väl blött och kompakt? Klarar verkligen små groddar det?
Heda
Gör ett lågt "tak" av ex kycklingnät, ger ett luftigt mellanlager (om du inte har ris) och över det löv. De är annars tåligare än man tror, jag hade små självsåddingar i en rabatt förra hösten. Kastanjen formligen dränkte hela rabatten i löv (som jag lät ligga kvar) och på våren lyfte jag undan lite försiktigt....där var de små rackarna!!

Men om jag hade sått så skulle jag nog vara mer försiktig och lägga nät över som skydd.

//Heda
Azur
Pja, vi får se hur det går.
Det kom hård frost (-12) innan jag hann lägga på löv, följt av tjockt snölager som sen tinade följt av översvämning pga snösmältning & extrem grundvattennivå sen den regniga sommaren, så det bitvis var decimeterdjupt vatten över de stackars grodda fröerna. Sen dess har temperaturen legat på minus, och ingen snö.

Vi får väl se till våren, men jag tror att groddarna knappast kan ha överlevt, utan jag får nog hoppas på att det fanns ogrodda frön kvar.
Heda
Uj, uj, uj ett sådant elände -cry-.gif men det var ju gratisplantor i alla fall och alla fröer hade säkert inte grott...

//Heda

Geranium
CITAT (Azur @ 20-01-2009, 12:08) *
Pja, vi får se hur det går.
Det kom hård frost (-12) innan jag hann lägga på löv, följt av tjockt snölager som sen tinade följt av översvämning pga snösmältning & extrem grundvattennivå sen den regniga sommaren, så det bitvis var decimeterdjupt vatten över de stackars grodda fröerna. Sen dess har temperaturen legat på minus, och ingen snö.

Vi får väl se till våren, men jag tror att groddarna knappast kan ha överlevt, utan jag får nog hoppas på att det fanns ogrodda frön kvar.



Hej, jag är nyfiken på hur detta gick. Det vore väldigt intressant att få veta! Tack på förhand! smile.gif
smuleborg
Också jag är intresserad av att få veta hur det gick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon