Full version: Vad betyder P. cer?
Hundkvinnnan
Hejsan! Jag har köpt ett tunaplommon nu på höstrean. Det är nog ympad på någon grundstam och märkt tunaplommon p. cer. Är den beteckningen på grundstammen och vad betyder förkortningen confused.gif
Huggorm
Prunus cerasifera kanske, om man ympar på grundstam från körsbärsplommon? En vild gissning bara
Piccante
CITAT (Hundkvinnnan @ 27-10-2008, 22:31) *
Hejsan! Jag har köpt ett tunaplommon nu på höstrean. Det är nog ympad på någon grundstam och märkt tunaplommon p. cer. Är den beteckningen på grundstammen och vad betyder förkortningen confused.gif

Plommon heter Prunus och släktnamn förkortas med första bokstaven tex plommon Prunus domestica kan skrivas P. domestica. Jag tro att grundstammen är av Prunus cerasifera, så har de helt enkelt förkortat namnet bara.

Från wikipedia:
CITAT
Andra närbesläktade växter med ätbara plommon är slån (Prunus spinosa), samt myrobalan (Prunus cerasifera). Den sistnämnda används vanligen som grundstam vid ympning av plommon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon