Margith
Sonen var på puben igår. Inträde 80,-. Sen kan du lämna in ytterkläderna och få en nummerbricka, kostar ingenting.
När sonen ska hem och lämnar sin nummerbricka är den jackan redan utlämnad!
Hotellet tycker då att han antingen kan vänta tills dem stänger = en dryg timme extra, eller lämna namn och telefonnummer så hör de av sig.
Sonen väljer att lämna namn och telefonnummer och går hem.
Med tanke på att det var mitt i natten och regnet stod som spön i backen, hade jag varit på bättre humör om hotellet erbjudit sig att betala en taxi hem åt honom. Men icke, ungen såg ut som en dränkt katt när han kom hem -cry-.gif

Hotellet har inte hört av sig ännu angående jackan.

Vad har hotellet för ansvar för kläderna en sån här gång?
Vilka krav kan jag ställa? Ungen kan ju inte vara utan jacka, det är ju snudd på vinter hos oss angry.gif
KURT
Näringsstället skall ersätta kläder som förkommit i garderoben (oavsett om de har skyltar som säger annat), däremot ersätts inte andra värdeföremål som man inte skall lämna i en garderob:

http://www.arn.se/4/avanceradsok/?quicksearchquery=garderob
Ralf
Var väl nåt rättsfall för några år sedan som gick till tingsrätt där restaurangen förlorade o dömdes att betala allt o lite till.
Margith
Tack smiley_small_hug.gif

Första inlägget i Kurts länk verkar vara klock-rent det som hänt min son.

Men hur ställer man ersättningsanspråket?
Jag har inte en susning om vad sonens jacka kostade och när den är inköpt.
Och i ärlighetens namn tycker jag att det är oväsentligt.
Hade sonen fått tillbaka sin jacka hade allt varit frid och fröjd. Nu fick han inte tillbaka den, vilket innebär att han måste köpa en ny ranting.gif
Vad han hittar som han kan tänka sig att använda, och vad den isf kostar, vet jag ju inte förrän han hittat den crying.gif
Kathy
CITAT (Margith @ 26-10-2008, 17:21) *
Tack smiley_small_hug.gif

Första inlägget i Kurts länk verkar vara klock-rent det som hänt min son.

Men hur ställer man ersättningsanspråket?
Jag har inte en susning om vad sonens jacka kostade och när den är inköpt.
Och i ärlighetens namn tycker jag att det är oväsentligt.
Hade sonen fått tillbaka sin jacka hade allt varit frid och fröjd. Nu fick han inte tillbaka den, vilket innebär att han måste köpa en ny ranting.gif
Vad han hittar som han kan tänka sig att använda, och vad den isf kostar, vet jag ju inte förrän han hittat den crying.gif


Då tycker jag din son ska handla en ny, likvärdig jacka och sen yrka på ersättning av hotellet för vad den nya jackan kostar. Bifoga en kopia på kvittot.
Myosotis
När det gäller inbrott gör i alla fall vårt försäkringsbolag så här numera: Om en gammal borrmaskin blir stulen ersätts den ju bara med ett visst procentantal av nyvärdet, beroende på ålder. Men om man köper en ny som ersättning och viser upp kvittot, ersätter de hela värdet (bortsett från självrisken, men det är ju oftast många saker som stjäls samtidigt). Något liknande borde gälla i ditt fall tycker jag, för det är ju helt och hållet deras fel att din son måste skaffa ny jacka. Det räcker att han har besväret, han ska inte behöva stå för utgifterna också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon