Full version: vindruvor
gunvor
- 20 st för 12 kr plus porto.
Men vad gör jag nu, så dom nu eller till våren??
Skall alltså vara en härdig sort - minns inte namnet men vill gärna försöka i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr är det så att vindruvor INTE är fröäkta så man vet inte vad man får då man frösår, det kan bli goda druvor men det kan också bli mindre goda druvor. +Man vet inte hur härdig en frösådd planta blir, är fröerna skördade från en riktigt härdig sort är dock chansen god att den överlever svenskt klimat.

Om du vill ha en speciell vindruvesort är det sticklingar eller att köpa plantor som gäller.


Om du ska fröså så skulle jag så nu och låta lådan stå inne några dagar så fröerna börjar suga upp vatten och svälla sedan så skulle jag ställa ut lådan utomhus och förhoppningsvis gror de då vårsolen börjar värma, vindruvefrön brukar behöva flera månaders kallstratifiering (speciellt ifall fröerna är labrusca de ska behöva ganska lång kallstratifieringstid).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon