Full version: skolträdgård
kent
Vi vill starta en skolträdgård på vår skola som är från årskurs 0 till 9. Har någon tips på var man kan hämta information och råd för att få det att fungera. Den ska vara pedagogisk så klart och lättskött. Vikjet växtval är bäst? Har 9 rutor a 3 kvadratmedeter i gynnsamt läge i Krokek (Norrköping)
Tacksam för hjälp! Kent Andersson (kent1.andersson@telia.com)
Åsa, mälardalen zon 2
Frukt och bärbuskar, rabarber och liknande brukar vara ganska lättskötta, och kräver inte så enormt mycket skötsel under sommaren (de kräver dock att man ser till att de har gott om vatten under första säsongen + under torka). Är det mera grönsaker som är önskemål fundera först över om det finns någon som kan sköta om grönsakerna under sommaren för där brukar krävas mycket mera skötsel.

Moviums faktablad i serien Gröna fakta innehåller ett faktablad som heter "När skolgårdar blir en del av pedagogiken" av Titti Olsson, Susan Paget och Petter Åkerblom nr 5 2002 kanske det faktabladet kan ge något tips.

http://www.movium.slu.se/grfakta.htm

+Hushållningssällskapen i ditt område brukar kunna hjälpa till:
http://www.hush.se/

+I norrköping finns ju även ett naturbruksgymnasium med trädgårdsinriktning (Himmelstalund) kanske de vill vara med och hjälpa till med projektet.
rosettei
Hej Kent
ett litet tips kommer här
när jag var akut med min son på Karolinska Sjukhuset
hade de gjort en liten trädgård för barnen
den ligger utanför ingången.
Vad jag fortfarande kommer ihåg är att de hade två stycken fyrkantiga trälårar med sand i, inte så stora.
Däri kunde man stoppa ned sin hand och i den mjuka sanden leta efter guldmynt. Hmm jag kunde inte låta bli!!
Rabarber, olika kryddor- doft-känsel-smak.
Undrar om det finns info om den på nätet?
Lycka till med skolträdgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon