Full version: Kallt element?..
Sol_blomman
Hej!Jag har ett kallt element i mitt sovrum fast det står på max värme, där man skruvar med temperaturen där är det varmt hela vägen ner på elementet men det är bara varmt där, resten av elementet är kallt. help.gif

Det är väldigt kallt längs ner på elementet , på rören är det varmt.
Ska det verkligen vara så här?? -cry-.gif
Har jämfört med dem andra elementen i lägenheten och har inte kunnat hitta något sånt fel dem funkar utmärkt.

Vaktmästarn har varit här o tittat på det, sa att det funkade o att det styrs av utetemperaturen men ändå börja jag tvivla för att det är så himla kallt elementet. g.gif


Har någon några tips vad man själv kan göra åt elementet? Eller vad det kan vara för fel?? confused.gif Vänliga hälsningar Sol blomman
Pia L
Om röret är varmt ska ialla fall elementet vara pissljummet, har du provat att lufta elementet?
Nu ÄR det såpass kallt ute att det ska vara mer än ljumna element.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag skulle också råda att lufta elementet.
Sol_blomman
Hej! Tack för ditt svar. Elementet är kallt det är inte ens ljumet, det är mest kallt längst

ner på elementet.
Lufta har jag inte gjort.

Det som är så konstigt att det är varmt där man skruvar med temperaturen upp och ända ner utanpå elementet, resten av elementet är kallt.
Chamomille
Returventilen? Den är kalibrerad för att värmen ska räcka till hela fastigheten. Öppnar man den så blir det varmare. Men, sen beror det på... Gammalt eller nytt element? Man kanske inte ska rekommendera att skruva på ventilen för skruven kan följa med i värsta fall och det kan resultera i vattenskador crying.gif Kan hända med gamla element.

Testa och lufta elementet först smile.gif Annars kanske du skulle ringa fastighetsskötaren igen...
Sol_blomman
Tack för alla svar från er.Vänliga hälsningar Sol blomman
Sol_blomman
Vad menas med att det styrs av utetemperaturen elementet? Vaktmästarn sa det.
Fungerar det inte i vinter skulle jag höra av mig jag har en känsla att det inte kommer att göra det för att det fortfarande är kallt.
Pia L
Det ska vara visst många grader ute innan elementen slår igång, men eftersom röret är varmt så ÄR det såpass kallt att dom SKA fungera, så lufta elementet och skulle det ändå vara kallt så kontakta vaktmästaren på en gång.
Det är inte meningen att man ska behöva frysa.
Sol_blomman
Tack för dina svar. thanks.gif Dem tycker att det är normalt elementet dem bryr sig inte skulle höra av mig i vinter i stället. -cry-.gif Det känns så nonchalant att säga så. confused.gif
Jag ska lufta det. Vänliga hälsningar Sol blomman
Chamomille
Näe det är inte normalt att elementet är kallt när alla andra är varma. Det har nog med snålhet att göra från fastighetsägaren... Stå på dig smile.gif

Hoppas luftningen hjälper.
henriks
CITAT (Chamomille @ 18-10-2008, 17:01) *
Näe det är inte normalt att elementet är kallt när alla andra är varma. Det har nog med snålhet att göra från fastighetsägaren... Stå på dig smile.gif

Hoppas luftningen hjälper.

Om en del av elementet är varmt har det inget med snålhet hos fastighetsägaren att göra. Däremot tycker jag att det låter som en konstig fastighetsskötare?
Att elementet bara är varmt på den sida där rören kommer in tyder på att det är i princip tomt på vatten. Att han inte skulle veta detta verkar mycket märkligt

Chamomille
CITAT (henriks @ 18-10-2008, 17:47) *
Om en del av elementet är varmt har det inget med snålhet hos fastighetsägaren att göra. Däremot tycker jag att det låter som en konstig fastighetsskötare?
Att elementet bara är varmt på den sida där rören kommer in tyder på att det är i princip tomt på vatten. Att han inte skulle veta detta verkar mycket märkligt

Ja, jag kanske uttryckte mig lustigt i dina ögon/öron, men jag menade att fastighetsskötaren kunde väl ha fixat elementet istället för att noncha det hela. Han slapp ju ta dit någon som kan ordna saken, för antagligen kunde han inte själv.
Sol_blomman
CITAT (Chamomille @ 18-10-2008, 17:01) *
Näe det är inte normalt att elementet är kallt när alla andra är varma. Det har nog med snålhet att göra från fastighetsägaren... Stå på dig smile.gif

Hoppas luftningen hjälper.


Tack för dina bra svar. Vaktmästarn sa att jag skulle vänta tills vinter har det inte blivit bättre då så skulle jag höra av mig. Hm jobbigt sen i vinter om dem skulle greja med det då som först, han säger att det styrs av utetemperaturen.

Måste tilllägga att han har inte jobbat så länge här som vaktmästare.
Det har varit mkt

Problem med det elementet, det har brummat mkt i det har runnit vatten från det ja allt möljigt har det varit. Har varit fel på temperaturen.

CITAT (Chamomille @ 18-10-2008, 17:01) *
Näe det är inte normalt att elementet är kallt när alla andra är varma. Det har nog med snålhet att göra från fastighetsägaren... Stå på dig smile.gif

Hoppas luftningen hjälper.



Vad menar du med snålhet? angående vaktmästarn.
henriks
CITAT (Chamomille @ 18-10-2008, 17:53) *
Ja, jag kanske uttryckte mig lustigt i dina ögon/öron, men jag menade att fastighetsskötaren kunde väl ha fixat elementet istället för att noncha det hela. Han slapp ju ta dit någon som kan ordna saken, för antagligen kunde han inte själv.

Det var det jag menade, en fastighetsskötare som inte har en elementluftningsnyckel med sig i nyckelknippan? det skulle garranterat inte ha tagit honom mer än fem minuter att lufta.
Chamomille
CITAT (Sol_blomman @ 18-10-2008, 17:57) *
Tack för dina bra svar. Vaktmästarn sa att jag skulle vänta tills vinter har det inte blivit bättre då så skulle jag höra av mig. Hm jobbigt sen i vinter om dem skulle greja med det då som först, han säger att det styrs av utetemperaturen.

Måste tilllägga att han har inte jobbat så länge här som vaktmästare.
Det har varit mkt

Problem med det elementet, det har brummat mkt i det har runnit vatten från det ja allt möljigt har det varit. Har varit fel på temperaturen.


Vad menar du med snålhet? angående vaktmästarn.

Förmodligen kunde han inte fixa problemet själv och det hade kostat pengar att ta dit en rörmokare. Eller också är han kanske lat.
Sol_blomman
Jag ska lufta elementet när jag har köpt nyckel. Hjälper inte det så får jag väl bita i hop och vänta tills vintern kommer o hoppas att det blir bättre då, annars får jag ringa han i gen. sad.gif Får sova med filtar eller så får jag väl sova i mitt tv rum för där är det varmt. tummenupp.gif


Måste tillägga att han bara tittade på elementet sist kände lite på det, och det var för 1 vecka sen, han luftade det aldrig sist. confused.gif Det känns som han inte bryr sig riktigt om det man säger -cry-.gif
MariaS
Din beskrivning är solklar! Det är MASSOR med luft i elementet! Elementet kommer bli ljummet med tiden, men du kommer ALDRIG få den där goa värmen ifrån det.
Om jag vore som du, skulle jag be fastighetsskötaren infinna sig med omedelbar verkan! och att han tar med sig en luftningsnyckel. Så länge du betalar hyra, ska du inte behöva stå med ngt sådant. Du har ju redan betalat hans lön för att göra jobbet!
Fy sjutton för såna fastighetsskötare!
Sol_blomman
CITAT (MariaS @ 18-10-2008, 19:09) *
Din beskrivning är solklar! Det är MASSOR med luft i elementet! Elementet kommer bli ljummet med tiden, men du kommer ALDRIG få den där goa värmen ifrån det.
Om jag vore som du, skulle jag be fastighetsskötaren infinna sig med omedelbar verkan! och att han tar med sig en luftningsnyckel. Så länge du betalar hyra, ska du inte behöva stå med ngt sådant. Du har ju redan betalat hans lön för att göra jobbet!
Fy sjutton för såna fastighetsskötare!



Tack för ditt svar. Han bryr sig inte, det styrs av ute temperaturen säger han hela tiden. Han har redan varit här o han har visat att han inte vet hur han ska göra med det. Det är en svår situation för han har en teori om det, jag har en annan, har sagt till om luftning men han har inte gjort det, får göra det själv. Kan man klaga hos hyresvärden om han?
MariaS
CITAT (Sol_blomman @ 18-10-2008, 19:31) *
Tack för ditt svar. Han bryr sig inte, det styrs av ute temperaturen säger han hela tiden. Han har redan varit här o han har visat att han inte vet hur han ska göra med det. Det är en svår situation för han har en teori om det, jag har en annan, har sagt till om luftning men han har inte gjort det, får göra det själv. Kan man klaga hos hyresvärden om han?

Det går utmärkt att klaga hos värden. Det är en självklarhet att han ska fixa ditt element! Annars finns det fler instanser. Idag ska man vara rädd om sitt jobb...
henriks
CITAT (Sol_blomman @ 18-10-2008, 19:31) *
Kan man klaga hos hyresvärden om han?

Klart du kan, det är ju hans jobb att se till att element mm fungerar.

Frågan är bara om det är värt besväret - om det hjälper med att lufta (vilket jag och andra i denna tråden tror), hade jag nog gjort det och sparat klagandet till en annan gång när det gör mer nytta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon