Full version: En fråga om genetik
Dito Verde
Köpte en pumpa Hokkaido Uchiki kuri förra året. Sådde fröna på vinst och förlust. Fick jättefina exemplar som verkar vara rena Uchki kuri. Min fråga:
Bär alla fröna ur samma frukt identisk genetisk uppsättning? Då kan jag lita på att de frön jag har kvar från förra året ger samma frukt som dem jag fick fram i år. Elelr är de som små spermer o ägg med olika genuppsättningar?
Jag förstår att fröna ur årets frukter kan bli vad som helst eftersom jag har andra pumpor och squash i närheten.
Jag tänker ändå dra upp något ex för att se vad det blir. Då kvarstår frågan. Blir resten av fröna samma?
(Förutsatt att de kommer ur samma frukt.)
/p
Åsa, mälardalen zon 2
Nej de blir inte identiska genetiskt sätt även om man enbart har samma sort men de blir mycket lika varann, de blir inte kloner.

Olika frön i pumpan kan dock vara pollinerade av olika sorter med tanke på att de ju kan komma flera insekter och lämna olika sorters pollen på pistillen. Varje frö pollineras av ett pollenkorn.
Dito Verde
Jaaa,
Ibland slänger jag ur mig en fråga innan jag tänkt färdigt. Det är klart att det är pollen och pistiller som är sperma och ägg. Tänkte inte på att de är dom som blir alla fröna.
Tre plantor har givit till synes identiska frukter. Men de är då egentligen bara syskon, ev bara halvsyskon.

Tack Åsa.
/p
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon