Full version: Vilken lönn?
Gunilla T
I våras planterade jag en liten lönn, ca 1dm hög, som nu har vuxit till sig oredentligt i sommar.

Vet dessvärre inte vilken lönn det är - säkert någon här som vet.

Bladens baksida är röda..ingen japanare.

Vill gärna, om möjligt, veta det vetenskapliga namnet också.
Azur
Bild?
Gunilla T
[attachment=25803:DSCN06190001.JPG]

En bild...
stennie
Ingen aning...men den var snygg!
Azur
Aldrig sett något liknande. Du är spikad på att det är en lönn?
Gunilla T
Jag tror väl att det är en lönn..liknar lönn iaf! Den är jädrans vacker, bladen är gröna på ovansidan och på undersidan nästan purpurfärgade...vackert när vinden vänder på bladen.

Jag vann den på ett lotteri hos Trädårdsamatörerna för tre år sedan. Hade ingen plats för den då så den har fått invänta sin tur i en pallkrage. I våras planterade jag ut den och oj, vilken fart den fick.

Det märkliga är att ingen bland trädgårdsamatörerna vet vilken art/sort det är och där brukar man kunna identifiera det mesta så då står mitt hopp till Odla...
Aqvakul
Nog är det väl en lönn allt - men det finns ju väldigt många sorter....
Azur
Bladformen liknar Silverlönn, Acer saccharinum, men som namnet antyder har den arten silverfärgad undersida på bladen, och jag hittar ingenting om nån odlingsform med röd bladundersida heller.
Heda
Jag tror att det är en Tysklönn Acer pseudoplantanus, även kallad Sycamore lönn. De kan även ha limegröna/gula blad. Är lite läderartade i bladen, dvs mkt tjockare blad än vår vanliga Lönn. De jag sett på nära håll hade mörkgrön ovansida, nästan lila undersida och rödaktiga stjälkar. De är jättefiina!! smile.gif

Inte att förväxla med det amerikanska Sycamore tree, som tillhör släktet Platanus.


//Heda
Aqvakul
Mkt tveksam till att det skulle vara en Tysklönn (Acer pseudoplantanus), möjligen någon namnform isf.
Alexander-VG-zon3
Acer pseudoplatanus 'Atropurpureum' har röd undersida har jag för mig .

så en sådan tror jag att det kan vara . är dock inte helt säker , någon annan kanske vet säkert .
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 13-10-2008, 18:17) *
Acer pseudoplatanus 'Atropurpureum' har röd undersida har jag för mig .

så en sådan tror jag att det kan vara . är dock inte helt säker , någon annan kanske vet säkert .


tycks finnas en sådan namnsort - men hittar inga bilder, tyvärr ...
Heda
Aquakul varför inte Tysklönn? Vad stämmer inte? Är mkt nyfiken!

//Heda
CillaM
Jag hade en liknande fråga för ett tag sedan och fick svaret att det är en tysklönn Acer pseudoplatanus, tråd. Den som jag såg hade inga röda baksidor, men det kan ju vara som flaxss skrev.

På ett ställe jag går förbi ofta växer det mängder med baksidesrödalönnar (ursäkta). Näsorna är dessutom mycket mindre (kortare) och lite mer krumma än den vanliga skogslönnen. Tror jag samlade några näsor för sådd, undrar vad den krukan tog vägen...
Big Gardener
Acer pseudoplatanus f. purpureum tror jag är den som ligger närmast. Svårt att säga vilken namnsort det är. Den har förvisso väldigt flikiga blad, men det kan ha att göra med bladens juvenila form. När grenarna blir äldre kan bladen se annorlunda ut.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 13-10-2008, 17:23) *
tycks finnas en sådan namnsort - men hittar inga bilder, tyvärr ...


hittade denna bilden ,tycker dom är lika

http://www.drzewa.com.pl/images/Acer_pseud...urpureum-xl.jpg
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 13-10-2008, 18:23) *
tycks finnas en sådan namnsort - men hittar inga bilder, tyvärr ...

tyckte bladformen var atypisk, för flikiga, och känner inte igen röda baksidan

men fär ge mig om det är en namnsort och bladformen möjligen är under utveckling...
Heda
Gunilla T kan du inte ta bild på bara ett blad, eller några om de är olika i formen? Detta var spännande!

Aquakul kan hålla med om att flikarna är djupa, men efter att ha kollat runt på bilder på nätet av (enligt fotograferna) Acer pseudoplatanus, verkar de kunna ha ganska olika blad. ?? Hmm g.gif

//Heda
Gunilla T
Tycker nog att bilden från flaxss är snarlik min lönn - återkommer i morgon med bilder från bladen..

så roligt att ni engagerar er smiley_small_hug.gif
Azur
Tysklönn tror jag inte på - bladformen är ju helt olika!
Tysklönn har ganska mjukt rundade blad, medan Gunillas växt ser ut att ha mycket vasst tandade blad med mycket djupa lober.

Däremot kan den nog tänkas ha atropurpureum-mutationen, den finns hos många lönn-arter.

Går det att ordna närbild på ett blad?
Heda
Men enligt de här bilderna http://www.bomengids.nl/uk/soorten/Gewone_...more_maple.html
verkar de vara ganska variabla i både form och färg, eller håller ni inte med? Måste nog bläddra lite bland de amerikanska lönnarna jag hittade länkar till... g.gif

//Heda
Gunilla T
[attachment=25846:DSCN06240001.JPG][attachment=25845:DSCN06220001.JPG]

Närbilder..notera de röda bladskaften.
Azur
Aha, ja det är atropurpureum-formen av tysklönn.

Jag tyckte i första bilden det såg ut som om bladen såg ut så här:
http://www.dkimages.com/discover/previews/863/65008508.JPG
men det gör de ju inte, utan de har tysklönnens typiska mjuka rundningar.
Heda
Jag håller med!! Ser ut som dom jag har sett. Härligt bravo.gif gåtan är löst!! Den är fantastiskt vacker!! Grattis Gunilla till din fina lönn!!

//Heda
Aqvakul
Hur stor kan den bli, som en vanlig tysklönn - 15 meter?
Heda
Ja, de jag har sett är så stora i alla fall. Vet dock inte hur fort de växer.

//Heda
Gunilla T
Jättemycket tack till er alla som engagerat er och hjälpt till att identifiera mitt vackra träd - nu vet jag att jag har en tysklönn (Acer pseudoplantanus). Jag är något petig när det gäller växter, för upp alla mina växter i ett register. Köper man växterna får man ju namnet men ibland hittar det växter hit på lite olika vägar som saknar namn och då får man börja leta..

Att den blir stor är inget problem, här finns plats.

Tack än en gång - ni är sååå duktiga!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon