Netha
Idag tittade jag på syrisk-ortodox gudstjänst på Svt2
och reagerade på att jag såg endast två el möjligen tre personer i hela stora skaran, som bar glasögon.

Liknande sändning från svenska kyrkan ser man många glasögonprydda.

Kan det kanske bero på kosten ... många konstgjorda tillsatser ... att så många av oss, svenskar bär glasögon. g.gif
Huggorm
Eller så hade dom linser i stället wink.gif
Netha
CITAT (Huggorm @ 12-10-2008, 21:43) *
Eller så hade dom linser i stället wink.gif

Nja .. såna har säkert en stor del svenskar också.
Aqvakul
Intressant iaktagelse.
Om de har något "knep" så att de inte behöver glasögon, så borde vi försöka ta efter.
Det kan inte vara så att man helst inte använder glasögon i kyrkan, av något för mig okänt skäl?
Huggorms förslag om linser, tror jag inte så värst mkt på.
Netha
CITAT (Aqvakul @ 12-10-2008, 22:14) *
Intressant iaktagelse.
Om de har något "knep" så att de inte behöver glasögon, så borde vi försöka ta efter.
Det kan inte vara så att man helst inte använder glasögon i kyrkan, av något för mig okänt skäl?

Näe ... det tror jag inte.

estet
Håller med, intressant iaktagelse... kan "se" sånt där också som ingen annan ser.

Brukar sitta o se och tänka på släkt/familjemiddagar, både på min o sambons sida att det är nån enstaka som inte har glasögon/linser.

Har ingen idé alls vad det kan bero på, skillnaden.
Berith
Intressant, som sagt. Hur är det bland andra stora folksamlingar? Fotbollspublik t.ex. Nån som brukar kolla på tv-sända matcher från England som kan jämföra med hur det var häromdagens match från Råsunda?
Gossen Ruda
Man behöver väl inte ha glasögon i kyrkan? Det räcker med att dom kan lyssna.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 13-10-2008, 08:32) *
Man behöver väl inte ha glasögon i kyrkan? Det räcker med att dom kan lyssna.

Tror du har en poäng där. g.gif Var prästen med eller utan glasögon?
Chamomille
Ni är bra tossiga rotfl.gif
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 13-10-2008, 08:51) *
Tror du har en poäng där. g.gif Var prästen med eller utan glasögon?


Jo, det händer ju då och då att folk sitter med slutna ögon i kyrkan. Zzzzzzzzz! laugh.gif
Solstorm
Fåfänga? En del människor går ju omkring och kisar sig fram eftersom de ser glasögon som ett ålderstecken och är rädda att se gamla ut. Jag älskar mina glasögon, det är en befrielse att bära dem. Fast är man mer fåfäng i vissa grupper än i andra? Eller också är man helt enkelt snål eller har inte råd. Glasögon är dyra. cool.gif

När jag var liten så var det fegt att slå någon med glasögon på. När två killar rök ihop och blev rejält ovänner på skolgården så kunde en utav dem prydkligt och nästan högtidligt ta av sig glasögonen och lämna över dem till en vän. Då visste man att det skulle bli ett rejält slagsmål. Tänk om man genom att bära glasögon kunde vara skyddad mot våld coolgleam.gif Man kanske helt enkelt ska skaka av sig kyrkligheten med ett rejält slagsmål efteråt. Jag erkänner att det var ett dåligt skämt.
Myosotis
Kan det vara så att många av dem skulle behöva glasögon/linser men inte har det? De har kanske inte råd eller så finns inte samma tradition att gå till optikern eller nåt.

(Eller så behöver du glasögon för att du inte såg att det i sjäva verket var 50% som bar glasögon... wink.gif )
Red Top
Det kan ju inte vara något påbud uppifrån. Hittade den här glasögonprydde patriarken när jag googlade
[attachment=25802:PATRIARC...kka_iwas.jpg]
Moran Mor Ignatius Zakka I
Netha
Tittar aldrig på fotboll ... vet därför inte hur många/få ... som bär glasögon.
Man kan lyssna, utan att titta ... på mycket ... inte bara i kyrkan,
exempelvis i riksdagen sover ett antal varje dag.
Bara en av prästerna bar glasögon.

Jag bär glasögon sen 52 år tillbaka ... alltså såg jag på ett ungefär rätt.

Summa summarum ... visst kan man skämta om allt och alla, men man kan ändå inte sluta
undra och fundera om hur det eg ligger till och vad det beror på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon