Miro
Jaha... Nu är den här igen... Den stora stygga influensan.
Tydligen ska den vara värre i år än på länge. Är det bara jag som har för mig att de
sa precis samma sak förra året?

MariaS
Jo de sa samma sak förra året, liksom alla år?!

Nope, kommer inte vaccinera mig. Blir sjukare av vaccinet än av flunsan! (Om flunsan biter vill säga)
Aqvakul
Nej, jag tänker inte vaccinera mig. Optimist som alltid, så tror jag att jag kommer att klara mig. Eller är det så att jag gör som strutsen, sticker huvudet i sanden... giggle.gif
Irene_L
Ja jag kommer vaccinera mig. Det räcker med värken som jag redan har.
Red Top
Jag kommer oxå att vaccinera mig. Gjorde det aldrig förr, men mina läkare tycker jag ska göra det för att inte bli sämre i redan dåliga leder(för att inte tala om värken som är tillräckligt hopplös ändå yes.gif) . Har väldigt dåligt immunförsvar sad.gif
Ingrid Zon3
Inte jag. Är frisk och då tror jag inte på att mecka med immunförsvaret i onödan.

För ett par år sen började dom prata om på jobbet att vaccinera "nyckelpersoner" mot fågelinfluensa, höll på att trilla av stolen... Har inte hört nåt mer om det whist.gif
Platinum
Nu är jag lite mot medicinering om det inte absolut behövs, så nä jag tänker inte vaccinera mig och hoppas jag klarar mig undan årets elaka flunsa. Hade jag däremot tillhört en "riskgrupp" hade jag inte tvekat att vaccinera mig.
Huggorm
Jobbet erbjuder gratis vaccinering till alla som vill, men sprutor är det enda här i världen jag är rädd för, så jag avstår biggrin.gif
Miro
Mitt jobb erbjuder också vaccinering, eftersom det ligger i anslutning till/blandat med ett sjukhus, men en del säger ju att vaccinationer kan vara skadliga. (skulle dock inte heller tveka om jag tillhörde riskgrupp)
Det var någon på jobbet som sa att de på smittskydd som är ansvariga för influensahantering inte vaccinerar sig....
Floppy
Jupp...kommer att ta sprutan...men precis som någon tidigare skrev så är det pga värk och för att läkaren rekommenderar mig...
AgnetaCron
Ja det kommer jag att göra och det har jag gjort i många år.
Betty
Jag tillhör riskgruppen så därför kommer jag att vaccinera mig, annars hade jag låtit bli.
Netha
Tillhör högriskgrupp och vaccinerar mig årligen.

För en frisk person ser jag ingen anledning att ta vaccinet ...
bättre då att ev smittas och sedan ha ganska bra naturlig immunitet.

Lady Hamilton
CITAT (Netha @ 08-10-2008, 21:59) *
......För en frisk person ser jag ingen anledning att ta vaccinet ...
bättre då att ev smittas och sedan ha ganska bra naturlig immunitet.



tummenupp.gif Precis så tycker även jag. En frisk person bör tåla att få Influensa även om det är jobbigt precis när man är sjuk. Men det är MYCKET BRA att bygga upp ett naturlig immunförsvar.

Jag har tagit vaccination en gång och det var p g a att vi hade haft en så svår Influensa året innan på jobbet så arbetsledningen ville säkerställa att det skulle finnas personal att tillgå inför det årets influensa bland vårdbehövande patienter. Det året vart det ingen svår influensa
Myosotis
Nej, har aldrig vaccinerat mig mot influensa. Brukar klara mig bra då jag träffar så få människor.
Magdis
Ingen vaccination här inte, eftersom jag inte tillhör riskgruppen. För dem som riskerar att av influensan är det bra att det finns vaccination.
pejori
Här vaccineras inte heller. även om jag tillhör riskgruppen.
Av någon underlig anledning, drabbas jag inte av influensan, eller maginfluensan. tummenupp.gif
Vårdade både dotter (jättesjuk) och sambo för influensan, men varken jag eller sonen drabbades, så vi är nog imuna...peppar peppar flirting.gif
Boxer
Jag ska inte heller ta någon spruta.

Vad jag kan minnas, har jag bara haft den en gång - och det var ganska mysigt att ligga nerbäddad i soffan framför tv:n. flirting.gif
Gossen Ruda
Ingen vaccinering här heller, har aldrig gjort det. Vet inte om och när jag hade nån influensa, verkar klara mig. Kan få vanliga förkylningar men inte värre, även just då influensan går som värst.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tar sprutan, tillhör riskgruppen.
Tobb
Vilket virus är det som sprids i år?

EDIT: Hittade det http://www.smittskyddsinstitutet.se/publik...er-2008/#p12745
det var ett A/H3N2
Man blir inte alls skadad av de kurser man läser tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon