Full version: Ichias
Pjater
Ja som sagt jag har ichias ska till läkaren nästa fredag så jag får veta mer då.
Vad kan ni berätta om det för jag vet ingeting sad.gif
Pratade med mamsen och vi har det i släkten...
Red Top
Stackars dig! trostar.gif
Det är jobbigt som sjutton. Har haft problem själv ibland.
Det beror ju på att ischiasnerven blivit inflammerad. Är ju dock inget kroniskt tillstånd, om det kan vara till nån tröst=)
Se vidare i bifogade länkar
vårdguiden
Kiropraktorn svarar
Lycka till!
Red Top
Sussie F-Flower
CITAT (Pjater @ 03-10-2008, 04:22) *
Ja som sagt jag har ichias ska till läkaren nästa fredag så jag får veta mer då.
Vad kan ni berätta om det för jag vet ingeting sad.gif
Pratade med mamsen och vi har det i släkten...



Usch, vad jobbigt!
Har det kommit smygande eller har du gjort något som utlöst ischiasvärken? Känner du av i ryggen också eller är det bara i skinkan och benet?
Det kan vara så banalt så att det bara är Piriformismuskeln som är spänd och gör att nerven kommer i kläm där. Det är inte alls ovanligt. Faktiskt mycket vanligare att ischiasvärk beror på det än att det beror på nervinklämning mellan diskarna. Piriformis gör utåtrotation i höftleden och sitter djupt inne i skinkan. Man kan töja den själv men bästa resultat blir om en terapeut gör det.
Sussie.
Eva-Helene
Huga så besvärligt! Stackars dig! Jag har "bara" haft ryggskott men det känns ungefär likadant - enligt min far som hade prövat på båda - det är INTE roligt att ha!
Tack för informationen, Sussie! Det visste inte jag. Men nu vet jag! tummenupp.gif
Pjater
Tack för alla svar, nu har jag läst.
Jag har ont längst ner i ryggen och ner i hela benet och haft det några månader, kan knappt gå nu.
Sen så har jag juh bara legat i soffan hela året och sett filmer giggle.gif
Netha
CITAT (Pjater @ 03-10-2008, 20:09) *
Tack för alla svar, nu har jag läst.
Jag har ont längst ner i ryggen och ner i hela benet och haft det några månader, kan knappt gå nu.
Sen så har jag juh bara legat i soffan hela året och sett filmer giggle.gif

Ischias är inget som "går i släkten" ... det är inget ärftligt el genetiskt betingat.
Men det är klart, ligger man på soffan i månader/år så ger det förr el senare sjukdomssymptom.

Ut och rör på dig ... lite stretching och promenader ute i friska luften kan göra underverk. tummenupp.gif biggrin.gif

Säger jag som också ligger på soffan alldeles för mycket tongue.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Pjater är du säkert att det är Ischias?

Låter nästan som spinal stenos. Blir det lite bättre när du lutar dig framåt?

Elisabeth
Pjater
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-10-2008, 09:55) *
Pjater är du säkert att det är Ischias?

Låter nästan som spinal stenos. Blir det lite bättre när du lutar dig framåt?

Elisabeth


Nja det vet jag inte, har så förbannat ont så det verkar inte det påfrestar benet och gumpen eller vad den delen heter då tongue.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Om du googlar så finns det mycket om onda ryggar.

här en sida om Spinal stenos och annat

http://www.oxygendreams.com/spinecenter/di...php?page=spinal

Jag kunde till slut bara gå höchst 50 meter och då med hjälp av rollator. Värken var till slut så hemskt att man kunde bli tokig för mindre.

Men jag blev senare även stelopererad.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon