Full version: Ringblomssalva
therese.kvist
Har provat o koka min första ringblomssalva idag!!!

Har nån tips på var man kan köpa små burkar? Har ganska mkt olja kvar o koka av.
Har vart på Panduro i Solna men inget super utbud.
Vet nån någon postorderfirma eller nåt???
Chamomille
Va roligt! Hur blev salvan? Har funderat att göra själv. Hur gjorde du?

IKEA har gulliga burkar, inte så dyra.

[attachment=25015:burk.jpg]
therese.kvist
De är för stora!!! Tack iaf smile.gif

Jag plockade ringblommor i somras plus lite lavendelblommor, la de i en stor glasburk
och fyllde på med kallpressad rapsolja och olivolja (Det gick massor av olja!!!)

Sen fick den stå i köksfönstret i 4 veckor, vände på den då o då.
Sen silade jag jag av växterna.
Var till en biodlare o köpte vaxkakor (10 kr st)

Sen idag tog jag tag i kokningen tog en glasburk med lite olja i och satte i ett vattenbad
Bröt i lite bivax i rörde runt tills det smälte, sen tog jag lite på skeden o hällde på ett lock
och det blev tjockt när det svalnade!!!

Så jag hällde upp mitt provkok i de små burkar jag hade hemma så nu är det till o leta småburkar!!
Chamomille
Va kul! Tack för recept.

Men burkarna är ju inte så stora... Hur små burkar hade du tänkt dig?

Eva-Helene
Panduro har små burkar både i glas och i plast och dom har även en webbutik på http://www.panduro.se Dom är ju inte så billiga förståss, men... Du är inte med i något pysselforum elle så? Nu fick jag en idé! Hör om du får sätta upp en lapp på anslagstavlan på BVC och i mataffärerna där du ber att få köpa glasburkar (småbarnsföräldrar får massor av burkar över!!!)
Grå
Sanna Nature har burkar och flaskor till hemkokerier i sin webshop.
Adressen är väl sannanature.com eller något liknande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon