Full version: Fliksumak
CillaM
På fliksumak som jag ska plantera nere hos min mamma sitter det 2 etiketter. Rhus glabra 'Laciniata', flikblad korallsumak, Höjd 1-1,5 m, på den andra etiketten står det Rhus typhina 'Dissecta' fliksumak, höjd 2-3 m. Jag har inte kameran med mig men undrar vad som är mest troligast att det är. Googlar man hittar man samma bilder men namnen.... Ska försöka lägga ut bild på busken senare
Alexander-VG-zon3
bägge buskarna/träd finns , men den ena har jag för mig har mer flikigare blad och mer rödare höstfärg .

Huggorm
Jag har en Rhus glabra 'Laciniata', så om du fixar en bild skall jag se om jag känner igen den.
Aqvakul
Väldigt oproffsigt att sälja en växt under två beteckningar - lite som Putte Kock "garderar med kryssch"
CillaM
Ska ta bilder i morgon. Min mamma har en annan sumak som är namnad Rhus typhina 'Dissecta', men den ser helt annorlunda ut, och är dessutom köpt på helt annat ställe.
CillaM
Nu har jag bilder på växterna.


Bild 1 är den med två lappar och som jag behöver en bestämning på.
Sumak1.jpg


Bild 2 är en redan liten planterad sumak med namnet Rhus typhina 'Dissecta' men är det verkligen en sån?

Sumak2.jpg

Huggorm
Jo, den är väldigt lik min Rhus glabra 'Laciniata', bild nummer ett
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 30-09-2008, 19:24) *
Nu har jag bilder på växterna.
Bild 1 är den med två lappar och som jag behöver en bestämning på.
Sumak1.jpg
Bild 2 är en redan liten planterad sumak med namnet Rhus typhina 'Dissecta' men är det verkligen en sån?

Sumak2.jpg


bild nummer 2 är en Fläder en Flikfläder .

bild nummer 1 är jag inte säker på ,, bägge sorterna är snarlika . kommer inte ihåg vad min är !! . kan kolla på min lapp .
CillaM
Nääää?? En fläder? Hur sjutton har dom lyckats förväxla en fläder med en sumak och dessvärre satt en namnlapp på den? Men nu när jag fått veta så är stammen o grenarna ovanligt lika en fläder. Jäklar, får hälsa mamma och be henne reklamera plantan
Alexander-VG-zon3
så här ser min flik Rhus typhina ut
[attachment=24963:linusbilder_008.jpg]

du får se om du tycker dom är lika eller ej .

en metod jag kom på som dock inte ger säkert svar , men den lapp som ser nyast ut kan ju ev vara den som plantan är . ev har dom ''kommit'' på att dom etiketterat den fel och satt på en ny lapp med rätt namn sedan glömt att ta veck den gamla .

jag hade gått tillbaka och frågat dom vad det är för sort .
Aqvakul
Hur kan man sälja en Fläder som Sumak? Snacka om oproffsigt! mad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 30-09-2008, 20:07) *
Hur kan man sälja en Fläder som Sumak? Snacka om oproffsigt! mad.gif


väldigt oseriöst !!
CillaM
Hm, behöver jag säga B-landet? För det är där flädern är köpt.... Tror jag ska ta ett snack med dom själv faktiskt. Men flaxss, din och den jag frågade efter från början är ju helt lika. Den delvis ludna stammen och bladen... jo, det är samma, men om det är en Rhus glabra 'Laciniata', eller en Rhus typhina 'Dissecta', det återstår eller?


Korkat av mig, borde ha kollat Kulturväxtlexikon:


Rhus glabra är korallsumak

Rhus typhina 'Dissecta' är rönnsumak

Rhus typhina 'Laciniata' är numera 'Dissecta'
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 30-09-2008, 20:21) *
Hm, behöver jag säga B-landet? För det är där flädern är köpt.... Tror jag ska ta ett snack med dom själv faktiskt. Men flaxss, din och den jag frågade efter från början är ju helt lika. Den delvis ludna stammen och bladen... jo, det är samma, men om det är en Rhus glabra 'Laciniata', eller en Rhus typhina 'Dissecta', det återstår eller?
Korkat av mig, borde ha kollat Kulturväxtlexikon:
Rhus glabra är korallsumak

Rhus typhina 'Dissecta' är rönnsumak

Rhus typhina 'Laciniata' är numera 'Dissecta'


min är en Rhus typhina 'Dissecta' tycker du dom är lika eller inte ? ,, Rhus glabra har inte flikiga blad men en rödare höstfärg .

eller menar du att det är samma sak bara olika synonymer ?


CillaM
CITAT (flaxss @ 30-09-2008, 21:38) *
min är en Rhus typhina 'Dissecta' tycker du dom är lika eller inte ? ,, Rhus glabra har inte flikiga blad men en rödare höstfärg .

eller menar du att det är samma sak bara olika synonymer ?

Jag anser självklart efter att ha sett bilden att din o min är densamma. Enligt lexikonet är det frågan om formepitet (vad nu det är frågan om), men det ska kopplas till och i löpande text stå efter antingen art-, underarts- eller varietetsepitetet.
Huggorm
Problemet är att även Rhus glabra 'Laciniata' är identisk med dessa båda. Jag skall fixa bild på min när jag kommer hem i slutet på veckan så skall ni få se
Huggorm
Här kommer en bild från i somras på min Rhus glabra 'Laciniata'

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon