buffy
Jag sådde lite rättikor i början av augusti i år, i en pallkrage. Det är en röd sort, fröna är köpta på Liedl i våras. Rättikorna har nu skjutit upp en bit ur jorden och är väl ca 6 cm i omkrets. Jag har aldrig sått rättikor förut och har ingen aning om hur stora de är tänkta att bli eller hur länge de skall växa innan det är dags att skörda dem. Bor i zon 1, det var varmt för säsongen här tills för ca 2 veckor sedan, nu är det ca 8 grader på nätterna. Gräset växer fortfarande. Vore väldigt tacksam för råd om rättikorna!
buffy
Jag råkade skriva 6 cm i omkrets, jag menar 6 cm i diameter!
KURT
Du får nog bara prova och plocka en, de finns olika former av rättikor. Både vanliga avlånga och runda former, och det är definitivt en grönsak som det borde odlas mera av. Den växer ju fort, och är därför mycket bra att odla tidigt på säsongen eller sent på säsongen, efter att man skördat annat.
buffy
Jag har nu provat 2 st, de hade blivit ca 25 cm långa, jämntjocka och helt vita inuti, de smakar alldeles som rädisor =) Mkt kul tycker jag, helt klart en grönsak jag skall odla igen, jag var osäker på om det skulle bli ngt alls av så sen sådd. De har inte krävt annan skötsel än lite vattning.
KURT
CITAT (buffy @ 30-09-2008, 11:23) *
Jag har nu provat 2 st, de hade blivit ca 25 cm långa, jämntjocka och helt vita inuti, de smakar alldeles som rädisor =) Mkt kul tycker jag, helt klart en grönsak jag skall odla igen, jag var osäker på om det skulle bli ngt alls av så sen sådd. De har inte krävt annan skötsel än lite vattning.


Det är nog tack vare en så sen sådd som de blev så bra. Rädisor och dess släktingar tycker ju inte om varmt väder och långa dagar. Det brukar vara bäst att så dem tidigt eller sent.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tror du sådde "Eiszapfen" och är en sort rädisor. Bara större och avlång.

Röda rättikor finns nämligen inte.

Jag sådde mina rättikor tidigt på våren och sedan en omgång i augusti, men då en annan sort

Elisabeth


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon