Carina
Hej!

Har just köpt två äppelträd. Ett Ingrid-Marie och ett familjeträd med 6 olika sorter. Hur nära varandra kan man sätta träden (och hur långt bör det vara till andra träd i närheten)?
Jag vill gärna få plats med ett melonäppelträd också.....och körsbär...och päron....och plommon...
Jag drömmer om den gamla typen av fruktträdgård där fruktträden står i rader brevid varandra men jag har inte så stor yta för att få in tillräckligt många gissar jag.
Är fruktträden mycket beroende av solljus hela dagen? Jag har två stora skuggande almar strax intill där jag tänkt plantera några fruktträd.

Mvh, Carina
Unn
Hej en gång till Carina!
Jag är inte proffsfruktodlare så jag svarar inte på din fråga! Ville bara säga kul att vi har samma dröm! Jag sätter också samman en fruktträdgård med gamla sorter så sakterliga. (Har 8 meter mellan mina o planterar i "rutor). Det där med sol har väl mycket med hur mycket frukt man vill ha,
min kära o väldigt gamla astrakan har vuxit med almar o kastanjer runt sig troligen sedan barnsben o lutar kollosalt men i mitt tycke vackert mot ljuset, o tillräckligt med äpplen blir det för att jag ska vara nöjd!
Cilla
Jag när också samma dröm, men det tar tid att få träden att växa samman. Men på bara 5 år med rätt plantering börjar man kunna ana att träden ska bilda "frukttak" över ängarna här.

Några saker att tänka på om man vill ha många fruktträd i en trädgård:

- Äppelträd satta på A2 grundstam (de man köper i handeln som kronträd är nästan alltid satta på A2) blir 8-10 meter i diameter. 4-5 m rätt ut från stammen åt alla håll alltså. Päronträd blir ungefär lika vida.

- Vill man ha mindre äppleträd som kronträd bör man beställa äppelträd (valfri sort) som är satt på svagväxande grundstam. I trädgårdshandeln vet de vad du menar och kan beställa in sådana om de har någorlunda bra service.

- Vill man ha mycket frukt på liten yta kan man välja spaljéträd (plommon, päron, äpple, körsbär, persika) som man kan ha intill vägg eller fristående med stöd. De ger frukt snabbt och på liten yta. Andra varianter är att sätta en frukthäck - t ex i lepageform som är en häck i bågform, eller som spaljé. Passar bäst för äpple eller päron. Har man mycket liten yta kan man sätta pelaraplar som är mycket smala.

Man kan sätta äppelträd (satta på A2) närmre varandra än 10 meter från varandra, men sätter man dem närmre än 7-8 meter kommer bägge träden att skugga varandras grenar och de kommer att bli risiga där de möter varandra. Ett friskt, vårblomstrande och fruktbärande "valv" får man om de yttersta grenspetsarna går samman, inte hela eller stora partier.

Alla fruktträd behöver så mycekt sol som möjligt för att de ska vilja sätta frukt och för att frukterna ska bli goda. Äpplen långt inne i kronan eller på en mörk norrsida blir inte lika goda som de åt söder, och dessutom kommer fruktsättningen i ett skuggat träd igång mycket senare. Det kan ta 10-15 år innan det vill ge frukt.

Alternativ till att sätta fruktträd på skuggiga ställen i trädgården är att plantera andra träd som kan blomma eller ge intressanta höstbär, och att låta fruktträd, spaljéer, frukthäckar mm få de soligaste platserna.

I övrigt om plantering har jag skrivit lite här.
Cilla
Jo, ytterligare en sak om "frukttak", dvs fruktträd vars grenar når varandra och därför bildar "valv":

det gäller att ha dessa krongrenar på rätt höjd så att man inte måste åla sig in under träden för att kunna uppleva valven.

de flesta fruktträd som säljs har krongrenar mycket långt ned - på 70 cm höjd eller så. Det går inte att gå under dem. Vill man kunna klippa gräs, gå och njuta under träden eller hänga en hängmatta i dem och kunna titta upp i kronorna bör man ta bort de lägst sittande grenarna.

Detta gör man när trädet stått på sin växtplats 2-5 år. När man klipper bort de lägsta grenarna bildar trädet krona högre upp. Jag tycker att 1,5 meter till lägsta krongrenarna är lagom om trädet står i en trädgård. Då kommer man under genom att huka lite. Står trädet vid en garageinfart, vid väg eller liknande måste man stamma upp ännu högre, likso om man tänker sig att man ska kunna gå rak under träden.
Unn
CITAT (Cilla @ 10-09-2003, 16:28)
- Äppelträd satta på A2 grundstam (de man köper i handeln som kronträd är nästan alltid satta på A2) blir 8-10 meter i diameter. 4-5 m rätt ut från stammen åt alla håll alltså. Päronträd blir ungefär lika vida.

- Vill man ha mindre äppleträd som kronträd bör man beställa äppelträd (valfri sort) som är satt på svagväxande grundstam. I trädgårdshandeln vet de vad du menar och kan beställa in sådana om de har någorlunda bra service.

Hrmpf....så måste jag inflika (hoppas jag har lärt mig citerandets ädla konst nu) att normalstora (A2) eller svagväxande (M-whatever) går så bra att beställa, men vi (fast det tycks ju bara vara jag huh.gif ) som vill ha starkväxande, är det om jag förstått saken rätt - inte minst från kunniga på detta forum - fröstammar man ska ha. Och sådana finns inte att beställa i trädgårdshandeln fast de har någorlunda bra service! (Jag har terroriserat ganska många handlare i denna fråga! )
Fattar inte varför, det måste ju finnas folk som vill ha stora o långlivade fruktträd med?Eller finns det andra nackdelar med fröstam som jag har missat?
Undrar Unn
Cilla
Nej jag håller verkligen med! Om man ändå har plats för ett A2 så har man plats för ett äpple satt på fröstam också - som har möjlighet att leva i flera hundra år till skillnad från A2orna med betydligt kortare livslängd.

De går att beställa, bl a från de nordiska genbankerna, t ex Julita i Sörmland (som både privatpersoner och handlare kan vända sig till). Och de går att göra. Sätt kärnor i marken, tag väl hand om de unga plantorna de första två åren och ympa sedan på en sort som du vill ha. Mycket enklare än man kan tro!

För enskilda finns inga nackdelar med fröstamsträden. För odlarna ger fröstammar ojämnt växande träd - alla kärnsådder ger ju unika individer.
Johan.S
CITAT (Cilla @ 10-09-2003, 21:52)
Nej jag håller verkligen med! Om man ändå har plats för ett A2 så har man plats för ett äpple satt på fröstam också - som har möjlighet att leva i flera hundra år till skillnad från A2orna med betydligt kortare livslängd.

De går att beställa, bl a från de nordiska genbankerna, t ex Julita i Sörmland (som både privatpersoner och handlare kan vända sig till). Och de går att göra. Sätt kärnor i marken, tag väl hand om de unga plantorna de första två åren och ympa sedan på en sort som du vill ha. Mycket enklare än man kan tro!

För enskilda finns inga nackdelar med fröstamsträden. För odlarna ger fröstammar ojämnt växande träd - alla kärnsådder ger ju unika individer.

Såvitt jag förstår har EU förbjudit försäljning av träd som är förädlade på fröstam (kärnstam). En plantskola jag varit i kontakt med påstår det.
Den mest starkväxande grundstammen de kan erbjuda är därför A2.

Cilla
CITAT (Johan.S @ 01-09-2006, 07:45)
Såvitt jag förstår har EU förbjudit försäljning av träd som är förädlade på fröstam (kärnstam). En plantskola jag varit i kontakt med påstår det.
Den mest starkväxande grundstammen de kan erbjuda är därför A2.

Den plantskolan skulle jag gärna vilja tala med. Säkert gäller bestämmelser för export, förökning i mass osv, men att Nordiska Genbanken och andra skulle ha missat detta betvivlar jag. Men man vet aldrig, det kommer nya regler hela tiden.

Jag ska leta i Jordbruksverkets senaste regler när jag hinner. Om någon annan har tid att leta i deras internetsajt så är jag idel öra.
Johan.S
CITAT
Den plantskolan skulle jag gärna vilja tala med. Säkert gäller bestämmelser för export, förökning i mass osv, men att Nordiska Genbanken och andra skulle ha missat detta betvivlar jag. Men man vet aldrig, det kommer nya regler hela tiden.


Hej!
Kanske missförstod jag dem, men jag uppfattade att EU satt stopp för fröförökning av grundstammar till äppelträd.
Själv tycker jag i så fall det är synd. Jag vill gärna ha djupa rotsystem som håller trädet stadigt på plats i min finkorniga och mjuka sandjord. Dessutom tror jag det blir mindre sårbart för torka, sjukdomar, sorkangrepp, eller vad nu ett träd kan tänkas råka ut för.

Vänliga hälsningar Johan.
Hannele
CITAT (Cilla @ 10-09-2003, 17:21)
de flesta fruktträd som säljs har krongrenar mycket långt ned - på 70 cm höjd eller så. Det går inte att gå under dem. Vill man kunna klippa gräs, gå och njuta under träden eller hänga en hängmatta i dem och kunna titta upp i kronorna bör man ta bort de lägst sittande grenarna.

För en kort trädgårdsmästare med höjdskräck känns det perfekt att ha låga träd för att kunna plocka frukt.
Whiskuchi
CITAT (Cilla @ 10-09-2003, 17:21)
de flesta fruktträd som säljs har krongrenar mycket långt ned - på 70 cm höjd eller så. Det går inte att gå under dem.

I synnerhet inte eftersom förra ägarna - som satte våra fruktträd - tyckte det räckte med tre-fyra meter mellan träden. Och aldrig beskar dem. Hej och hå vad lätt det är att gå däremellan och plocka frukt unsure.gif
(funderar på att såga ner alltihop och sätta nytt som jag vill ha det)
Cilla
CITAT (Hannele @ 02-09-2006, 08:29)
För en kort trädgårdsmästare med höjdskräck känns det perfekt att ha låga träd för att kunna plocka frukt.

Självklart ska man ha frukten på spaljé och låg nivå om man inte vill kliva upp i träden. Men de flesta har äppelträd också som prydnad och för att kunna sitta under dem. Eller klippa sin gräsmatta. Det är inte kul att behöva åla sig fram med gräsklipparen under ett träd som fått ha sina grenar på låg nivå under den tid de blivit 6 meter långa...

Ett stor anledning i landet att våra medelålders äppelträd ser ut som 100-åringar är för att man kapat de låga grenarna för sent, när de blivit grova.
Jan af Lisö
Jag måste säga att det här är en aspekt som bekymrar mig. Tittade på min Amorosa i helgen, den är planterad 2002 och har just nu ca 70 äpplen på sig. Den har sina lägsta grenar på ca (ej mätt) 80 - 100 cm höjd och dessa utgör ca 80-90% av trädet (som är skålformat). Ändå så har jag tagit bort 4 "stora" grenar som växte ännu längre ner.

Jag förstår att det blir problem med tiden att klippa gräset eller gå under trädet, men jag kan knappt ta bort dessa grenar idag eller de närmaste åren. Bl.a så skulle mitt hjärta förblöda och trädets form skulle förstöras för många år framåt.

Jag vet inte vad som skall göras, men jag kommer nog att ha liknande problem med några till av mina frukkträd, de blir troligen mer synliga när grenarna som idag växer snett uppåt böjer sig neråt under frukterns tyngd.

Är inte ovanstående ett vanligt problem när man köper frukkträd idag där ALLA grener sitter på ca 60-10 cm höjd ???
Pirum
"Är inte ovanstående ett vanligt problem när man köper frukkträd idag där ALLA grener sitter på ca 60-10 cm höjd ???"

Jo, det är ett svårt problem, speciellt som alla dessutom (oavsett hur liten trädgård de har) ska köra runt med stora traktorer och klippa gräset. Missförstå mig inte, åkgräsklippare är fullständigt jättebra för den som har värk &/ en stor trädgård, men ska man köra åkgräsklippare obehindrat runt ett äppelträd så får man se till att grenarna sitter högt. Vi har ett par gamla träd från sena 1800-talet (tror vi), där var de turligen nog förutseende och lägsta grenarna är så att man gott och väl kan gå obehindrat under träden smile.gif

Vi fick kapa våra nedersta grenar på ett Melba-äppelträd häromåret, just pga att de satt så lågt. Samt att vi ändå måste glesa ut pga skorv. Skorv ja, det trädet kommer att möta döden i form av en motorsåg snart om det inte skärper sig.

Tillägg : grenarna vi kapade på Melbaträdet var, för ordningens skull, inte speciellt tjocka eller många, det är inte pga kapningen som trädet sliter med hälsan
KURT
Om inte annat så är det ju ett gott skäl att inte ha gräs under äppelträden!
Katarina H
CITAT (Johan.S @ 01-09-2006, 07:45)
CITAT (Cilla @ 10-09-2003, 21:52)
Nej jag håller verkligen med! Om man ändå har plats för ett A2 så har man plats för ett äpple satt på fröstam också - som har möjlighet att leva i flera hundra år till skillnad från A2orna  med betydligt kortare livslängd.

De går att beställa, bl a från de nordiska genbankerna, t ex Julita i Sörmland (som både privatpersoner och handlare kan vända sig till). Och de går att göra. Sätt kärnor i marken, tag väl hand om de unga plantorna de första två åren och ympa sedan på en sort som du vill ha. Mycket enklare än man kan tro!

För enskilda finns inga nackdelar med fröstamsträden. För odlarna ger fröstammar ojämnt växande träd - alla kärnsådder ger ju unika individer.

Såvitt jag förstår har EU förbjudit försäljning av träd som är förädlade på fröstam (kärnstam). En plantskola jag varit i kontakt med påstår det.
Den mest starkväxande grundstammen de kan erbjuda är därför A2.


Jag vill också slå ett slag för att sätta egna äppelkärnor. Det är bra tid att göra det nu och låta dem stå ute till i vår. Det är riktigt roligt att odla sina egna äppelträd! Om inte annat för att slippa frustrationen över att det är svårt att hitta frösådda äppelträd!
gammelnalle
CITAT (Katarina H @ 04-09-2006, 11:08)
Jag vill också slå ett slag för att sätta egna äppelkärnor. Det är bra tid att göra det nu och låta dem stå ute till i vår. Det är riktigt roligt att odla sina egna äppelträd! Om inte annat för att slippa frustrationen över att det är svårt att hitta frösådda äppelträd!

Låter spännande..
Men hur gör man?? "BRA TID NU och låta dem stå ute till i vår" ???

Vore tacksam för mer info (eller var jag kan få info)

I krukor utomhus?
Jord?
Skall fröerna "behandlas" (torkas-tas från övermogna äpplen-blötläggas??)

Kan man göra det med fler träd?? Päron, plommon etc.??


Ja jag är okunning!! Men nyfiken... (läs även min devis här nedan..)
Tänk er en äppel-päron-allé.... vore inte dumt i Maj-juni...

b
Katarina H
Jag satte äppelkärnor i kruka på hösten och lät dem övervintra i krukorna som var nedgrävda i kalldrivbänken utomhus och fick små skott på våren. Lätt och kul!
Katarina H
Glömde skriva att kärnorna petades ned i jord i krukorna (kanske inte helt självklart?) rolleyes.gif Tror inte att jag gjorde något särskilt med kärnorna först.
gammelnalle
lovar att jag skall försöka!!!
TACK

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon