Full version: krolliljor
ammis
om jag planterar frön från krolliljor vet nån om dom kommer att ta sej. mvh ammis
Helen i Piteå Zon 5
Hej ammis och Välkommen hit!
Jodå, det blir Liljor av fröna men det tar några år innan dom börjar blomma, allt mellan 4-7år smile.gif Lycka till!
ammis
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 24-09-2008, 05:12) *
Hej ammis och Välkommen hit!
Jodå, det blir Liljor av fröna men det tar några år innan dom börjar blomma, allt mellan 4-7år smile.gif Lycka till!

Elisabeth P
så bra, det var ju precis detta jag ochså undrade. sen undrar jag ochså om krolliljan behöver kylbehandlas, eller hur jag bäst lyckas med dem?
Jag fick mängder med frön av en arbetskamrat, men kan knappast så alla. Hur bra grobarhet brukar det vara?
Novis som ja är undrar jag ochså om kroliljan finns i olika färger shy.gif ?
Heda
Krolliljor (Lilium martagon) vill ha ganska svalt för att gro. Det enklaste är att pilla ner fröer där du vill ha dem direkt ute eller så ute i krukor på skyddad plats, så får väder och vind sköta resten. Enligt Tom Clothiers lista : så vid max 5grader, oregelbunden groning ofta flera månader.

Kolla på http://tomclothier.hort.net (vet inte hur man lägger in länkar)

Har själv en massa frön som jag tänker så några i krukor ute och några direkt i rabatt.

Krollilja finns i rosa (vanligast) och i vitt.

Edit: det var visst lätt att lägga in en länk.... smile.gif

//Heda
Elisabeth P
Tackar för snabbt svar. Då blir det till att pilla ner dem i jorden. Jag sätter dem nog i krukor så vet jag var jag har dem giggle.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har man ganska mycket frö kan man även bara slänga ut fröerna där man vill ha dem man behöver inte peta ner dem en och en, alla gror inte men en del gör det. Så har mina krolliljor hamnat i rabatterna, jag skördade frö hos släktingar och bara slängde ut fröerna, några år senare började de första blommorna dyka upp.
Elisabeth P
okej. Jag provar så får vi se vad som dyker upp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon