Tuss
Planterade ut en kruka "köpesallad" i mitt växthus för 4 år sedan. Får nya plantor tidigt varje vår. Låter en av dem gå i blom och självså sig varje (egentligen så var jag för lat att ta bort plantan första året den blommade).
yla
häftigt jag gjorde nästan som du förra året satte ner min köpeplocksallad i landet o plockade sallad hela sommaren o så satte den frön till hösten som jag tog in o sparade
jag sådde dom i mitt växtskåp o det gav en otroligt bra skörd nu har jag sparat ett par som jag vill ska gå i frö o hoppas bara att den hinner den står i knopp nu så jag håller tummarna men jag kanske blir tvungen att pollinera själv om den inte blommar snart
jätte kul me EGNA frön
Ingrid på Västkusten
Jättekul med egna frön fast jag måste erkänna att i salladsväg vill jag ha andra sorter än köpesallad - och så skall det va MÅNGA sorter samtidigt.
Just nu är min köldhärdiga ruccola favvisen - den som överlevt två vintrar på friland!

Hälsar Ingrid
yla
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-09-2003, 16:30)
.
Just nu är min köldhärdiga ruccola favvisen - den som överlevt två vintrar på friland!

Hälsar Ingrid

vad heter den ruccolan så att man får rätt sort om jag går o handlar frön det skulle vara bra med en köldhärdig sort
Ingrid på Västkusten
Det är den som kallas vild ruccola Diplotaxis tenuifolia - men jag tror jag har en speciell selektion, den blommarr med KNALLGULA blommor - och är köpt ifrån Future Foods i England. Vanlig ruccola samt mkt av det som säljs har fesgula blommor med bruna streck i.
Jag har låtit den självså sig i år - plantan är kanske en halvmeter i diameter nu :-) och lika hög - en riktig minibuske!

Hälsar Ingrid
Hannele
Tuss, precis så ska man göra.
Jag äter upp min köpesallad i kruka och försöker komma ihåg att planetra ut den.
Det växer alltid nya fräscha skott!
Resterna funkar i komposten. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon