Full version: Braskaminer
Pius
Vi funderar på att skaffa braskamin, vad ska man tänka på och finns det någon speciell som är bättre?

Vi skulle helst vilja ha en som är rund upptill med tanke på våra katter som kan få för sig att hoppa upp på den och bränna tassarna.

Pius
Chamomille
Vi har en Contura 480 (täljstenskamin, titta på contura.se.) Vi är jättenöjda med den. Om vi eldar på kvällen så kaminen blir riktigt varm (10-15 klabbar) så håller täljstenen värmen till på morgonen.
Sen det där med kissarna, då är inte vår att rekommendera, den är platt. Fast det finns ju andra modeller, t.ex 470, där kan dom nog inte hoppa upp.
I alla fall, jag rekommenderar täljsten smile.gif
MayaLisa
Håller med , täljsten är kanon! Och även om den blir varm så blir den aldrig så het som en järnkamin.
*Stintan*
Det finns ju massor av fina bra braskaminer och jag tror inte det är någon fara beträffande katterna om det inte är en ren järnkamin man har. Man bränner sig ju knappast på dom även om de blir ganska varma på utsidan. En av mina katter hoppade upp på vedspisen en gång när jag eldade i den men katten hoppade ner illa kvickt utan skador och gjorde sedan aldrig om det. Braskaminen var dom aldrig på. Skulle jag idag köpa en braskamin skulle jag absolut satsa på en täljstenskamin fast en kakelugn hade ju inte varit helt fel förståss det är en gammal dröm.
Vippan
[attachment=24300:lp300_urklippt.gif]


I sommarstugan har jag en sån här täljstenskamin,är helnöjd med den, täljsten ger den bästa värmen man kan tänka sig.
Aqvakul
Vi har och har haft flera braskaminer och vi har också haft katter. Men de har aldrig lyckats bränna sig. Skulle jag köpa en ny idag så hade jag köpt en av täljstenstyp.
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 16-09-2008, 20:27) *
Det finns ju massor av fina bra braskaminer och jag tror inte det är någon fara beträffande katterna om det inte är en ren järnkamin man har. Man bränner sig ju knappast på dom även om de blir ganska varma på utsidan. En av mina katter hoppade upp på vedspisen en gång när jag eldade i den men katten hoppade ner illa kvickt utan skador och gjorde sedan aldrig om det. Braskaminen var dom aldrig på. Skulle jag idag köpa en braskamin skulle jag absolut satsa på en täljstenskamin fast en kakelugn hade ju inte varit helt fel förståss det är en gammal dröm.

På vår kamin bränner man sig garanterat ifall man skulle hålla handen på ovansidan. Täljstenen blir bra varm där. Ifall en katt skulle få för sig att hoppa upp på den (vilket jag inte tror de gör när det brinner i den, men kanske när elden slocknat), så är den nog nere på golvet innan den ens hoppade upp. Jag kan inte hålla handen på den. Inte ens snudda vid den utan att bränna mig.
Grönberg
Ingen fara för kattorna, det går ju att gå på glödande kol, bara man flyttar fötterna snabbt och DET gör en katt om det är hett under tassarna......
DragonLady
Har oxå braskamin med täljsten.. katterna har aldrig hoppat upp på den.
När vi eldar så håller de sig på behörigt avstånd happy.gif
Är man orolig kan man kanske ställa nåt som hindrar dem från att hoppa upp på den, nåt snyggt galler eller så.
Aqvakul
En viktig aspekt är om man vill ha en kamin som snabbt värmer upp - t.ex. när man kommer till fritidshuset på vintern - eller en som håller värmen längre (mer typ kakelugn).
ingrids
En kamrat till mig har dessutom upptäckt ytterligare en aspekt - ska man välja pellets eller ved. Egentligen, handlar det om mys eller pålitlig värmekälla.
Han vill hålla nere uppvärmningskostnaderna (direktverkande el) och har upptäckt att en pelletskamin räcker att fylla på en gång om dygnet och numer finns snygga också. Syrran, som hade vedeldad, upptäckte att man behövde upp tidigt för att elda kalla dagar och att det hann bli utkylt innan hon kom hem igen (gammal skolbyggnad, väldigt stora fönster).
Thé
Jag tycker att man får gå och mata vedkaminer hela tiden. En fyra fem vedträn brinner upp på ingen tid. En gång i timmen eller så kan man behöva fylla på, så det är rätt opraktiskt. Skulle nog välja täljsten som håller värmen länge.

Vi eldar bara lite för värme, mest för mys. Ska man hålla igång brasan under dagen måste man som sagt springa där en gång i timmen.
Solstorm
Täljstenskamin är nog det mest ekonomiska att ha. Jag har en kakelklädd gjutjärnskamin, den håller också värmen ett tag men allra varmast blir det om man eldat i några timmar så skortstenspipan blir varm. Då håller sig värmen riktigt länge.

Här blir kaminen så varm att man tar bort handen från den direkt men man hinner aldrig skada sig. Katterna hoppar inte upp på den när man eldar. Enda gången jag är rädd så är det om här är småbarn som nyss börjat ställa sig upp med hjälp av stöd och som går när de kan hålla sig i något. Om de ställer sig med stöd av kaminen så kan ju inte de rycka till sig handen på samma sätt. Då har jag satt stolar framför kaminen så att småbarn inte kan komma åt den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon