fredwel
Hej!

Funderar på att anlägga en lärkhäck, men jag undrar hur en sådan ser ut på vintern när barren är borta, någon som kan bistå med en bild? rolleyes.gif

Sen undrar jag också hur smal man kna göra en sådan...

/fredrik
Sussie F-Flower
Hahaha, jag läste rubriken som : Nån som har en vinterbild på en läcker häck? shy.gif rotfl.gif
Ibland blir det bara så tokigt.... yes.gif slap.gif

Tyvärr fredwell, har jag inget tips att ge dig på din fråga men det kommer nog så småningom... laugh.gif
KURT
Den skjuter nog skott sämre än gran vid beskärning, så man måste nog släppa upp den ordentligt.
Ingrid Zon3
Inga bilder men det finns en i Enköping, en av fickparkerna. Kanske det går att skaffa fram en bild därifrån.

Jag funderar också på att plantera en, tyckte den var jätteläcker, lite skir även på sommaren men med grova stammar och grenar. Nästan motsatsen till granhäck. Enligt Beskärningsboken (Vollbrecht, mfl) klipper man den som avenbok när man ska ha den som häck, alltså inte toppa förrän den har fått den höjd man vill att den ska ha. Står inget om bredd, tyvärr.
Euphorbia
Jag kan snart bidra med en vinterbild på en lärkskog, men det var ju inte det du var ute efter.
Lärk rekommenderas inte om du har håriga hundar, dom drar in drivvis av dom där DJ**LA barren ranting.gif
Ingrid Zon3
Googlade på "lärkhäck" utan att hitta vinterbilder. Men däremot en sommarbild av Ulf Nordfjell, och uppgift att även Wij trädgårdar har en.

Enköpingsparken med lärkhäck är Munksundskällan och sorten är Larix x eurolepis /hybridlärk.
fredwel
CITAT (Ingrid Zon3 @ 15-09-2008, 22:44) *
Googlade på "lärkhäck" utan att hitta vinterbilder. Men däremot en sommarbild av Ulf Nordfjell, och uppgift att även Wij trädgårdar har en.

Enköpingsparken med lärkhäck är Munksundskällan och sorten är Larix x eurolepis /hybridlärk.



Mmmm. Hittade också de bilderna. Missade lärkhäcken när jag var i Wij. Enköping är ju inte så långt från mig, får se om jag har vägarna förbi.

/fredrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon