Thé
Vi har ett hagtornsträd som ser riktigt tråkigt ut. Det blommar på våren, men det blir aldrig särskilt lummigt, utan ser ut som en stor risbuske. När vi flyttade hit för ett år sedan tänkte vi fälla trädet och vi planterade ett äppleträd en bit ifrån för att ersätta det. Nu har jag fattat att äppleträdet förmodligen aldrig kommer att bli särskilt stort och att det nog blir tomt efter hagtornsträdet om vi tar bort det.

Men det finns vissa problem med trädet. De nedersta grenarna sitter för lågt för att man ska kunna passera under, och eftersom trädet är taggigt är det inte kul att klippa gräset. Dessutom tänker vi ha en sittplats till vänster om trädet, och då måste de nedersta grenarna bort för att man ska kunna ta sig till soffan.

Jag har funderat på att försöka glesa ur "risbusken" och försköna den med hjälp av murgröna och eller klätterros. Men nu har jag läst att hagtorn kan skjuta mängder med vattenskott vid beskärning och därmed bli ännu trassligare än innan.

Någon som har ett bra förslag? Vi kanske ska prova och se vad som händer, och i värsta fall fälla trädet? Hade varit roligt att veta om det finns en chans att få det bra. Tyvärr tycker jag inte att trädet har en särskilt vacker grundstruktur, men det kanske kan funka som "spaljé" i alla fall?
[attachment=24170:Hagtorn.jpg]
Bassam
FÖR att du ska undvika vattenskott du ska korta nederst grenar nu, men om du vill slipa risig och ska bli träd bra, du ska gödsla den med naturlig gödsling på våren.
H: Bassam
Cilla
Generellt är det så att vårvinterbeskärning av hagtorn stimulerar tillväxt av gren och blad, medan sensommarbeskärning (juli - september) inte gör det i alls samma utsträckning. Generellt ger all beskärning av hagtorn som är för hård, dvs för mycket på en gång eller för mycket av grenar som hagtornet har mest nytta av (topp, ytterpartier mm), vattenskott oavsett när man beskär men om man gör en alltför hård beskärning i JAS kommer vattenskott nästa försommar när trädets grenar börjar växa och med aningen mindre tillväxt. Generellt gäller att hagtorn tål beskärning av de lägst sittande grenarna bra, och att göra det i JAS är en bra period.

Ditt träd ser ut att ha ovanligt bra grundstruktur för att vara hagtorn (oavsett vilken sort det är) och det ser också ut att nu kunna uppstammas utan att ta skada (ta bort de lägst sittande grenarna). Det är svårt att se bladutvecklingen men den ser aningen outvecklad ut med små blad och att den skulle kunna vara tätare. Man kan gissa att orsaken till att trädet inte utvecklat tätare, mer mörkgfrön och större bladmassa är markförhållandena. Gräsmattan ser tät och fin ut och kanske har trädet inte fått jordförb'ättring i form av luckring, kompost, gödsel här sedan det planterades och kanske har till och med löv (organiskt material) krattats bort, trädet inte vattnats under torra perioder och kanske har till och med gräsmattegödsel använts i rotområdet, dvs under hela kronan och en bit utanför.

Glesa ur denna för arten redan mycket glesa struktur skulle jag aldrig göra om jag ville behålla trädet levande. Stamma upp skulle jag göra också om jag gillade trädet och ville kunna gå under det. Skulle det få stå kvar hos mig skulle jag någon gång fram till nästa vår ha luckrat jorden på några ställen där trädet tar upp näring och där efter bladfällning öst på med kompost. Nästa torra period under bladsäsongen vattnat minst ett par gånger rejält och - inte minst viktigt - låtit det behålla alla blad det släpperpå marken och upphört med alla gräsmattemedel om jag använt sådana tidigare.
Thé
Oj! Tack för detta mycket initierade svar! Det stackars trädet har inget vidare bra läge, det kan vara därför det är så dåligt med bladtillväxt. Förmodligen stod det där långt innan den gigantiska tujahäcken anlades, sedan har den vuxit upp och stulit både ljus, vatten och näring, kan jag tänka. Det står dessutom en stor björk hos grannen på andra sidan häcken.

Vi har inte använt någon gräsmattegödning, men vi har bara bott här ett år. Förra ägaren tog bort alla bärbuskar och blomrabatter och sådde gräsmatta över hela alltet, så de kanske har pysslat med sådant. Annars växer det mest mossa i den delen av gräsmattan, av begripliga skäl, men det gör inte mig något. Mossa är vackert. Vi har en mulcherklippare, så vi gödslar gräset med gräsklippet.

Om jag förstår saken rätt ska jag såga av de nedersta grenarna så att vi kan passera under (en gång slog jag faktiskt sönder läppen mot gräsklipparen när jag duckade under trädet!), men inte göra något mer med kronan. Den får vara ett risigt virrvarr? Ska vi ta bort gräs runt stammen nu? Eller ska man göra hål i gräsmattan i linje med yttersta delarna av kronan? Har för mig att jag såg på Söderläge att de gjorde hål runt om och vattnade med något gödningsmedel (blir till våren).

Du skriver "efter bladfällning öst på med kompost". Är det nu på hösten vi ska göra det i så fall?

Är det väldigt dåligt för trädet om vi sätter en ros eller murgröna som kan klättra i det?

Tack för ditt superbra svar! Och ändå uppstår ständigt nya frågor... smile.gif
Bassam
--Ja, du kan göra hål runt om och vattnade med något gödningsmedel , du kan göra den nu eller på våren, i alla fall ska växter sova nu och behöver inte närig, men du kan borta nedersta grenar nu.
H:Bassam

Cilla
Här ser inte ut att behövas ett enda grovt snitt för att man ska kunna gå under kronan. Kolla på min sajt om snittläggning och sök efter "lyftning". Man kan åstadkomma passage genom att beskära underst i kronan på mycket yngre ved än grovgrenarna.

Ett vuxet träd med låg tillväxt som man gör ett stort snitt i är kraftigt livsavkortande. Trädet står öppet länge för rötsvampar och med ett träd som detta kan det ta bara några år så måste ni ta bort trädet för att det är genomruttet i stammen.

Det är inte i första hand gödsel/gödning som trädet behöver. Och det räcker inte att stoppa ned gödsel i några små hål (även om jag vet att vissa firmor fortfarande rekommenderar detta överallt). Det är syresättning, dvs luckring, av jorden. Om du kolla på gröngödsling "gödsla med blommor" på min sajt ser du var trädet tar upp näring. I detta område kan du ta bort grässvålen och under en eller ett par säsonger odla något ettårigt. Då sätter trädet fart, och sedan kan du så i gräsmatta igen - eller behålla rabatten/ängspartiet.


>Du skriver "efter bladfällning öst på med kompost". Är det nu på hösten vi ska göra det i så fall?

Ja det kan ni göra, men det kan också ske på våren eller nästa försommar. Med jordförbättring nu eller tidigt i vår kommer ni garanterat att se effekt-

>Är det väldigt dåligt för trädet om vi sätter en ros eller murgröna som kan klättra i det?

Om ni ändå funderar på att göra stora snitt i trädet (stort på hagtorn i vuxen ålder med låg tillväxt är allt över 3 cm i diameter) kan det vara bra att sätta något intill trädet. När trädets stam så sakteliga rötas övergår det från träd till att bli trädskulptur, och då kan det vara bra som klätterställning.

Om ni vill behålla trädet så friskt och långlivat som det går och fortfarande har skönhetsvärde så är det inte helt förenligt med att gräva och sätta något som klättrar och skuggar bladen. Framför allt skapar all grävning i närheten av stammen att man skadar de grova rötterna, och det sätter ned trädets vitalitet betydligt. När sedan klätterväxten får fart skuggar det bladverket på trädet och det blir ytterligare en negativ effekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon