Full version: Klippa gräs
Öland
Efter denna regniga sommar har man verkligen tröttnat på att klippa gräs. Gräset växer ju så det knakar.
Har börjat fundera på en "Auto Mower", är det någon som har erfarenhet av dessa? Hur stor tomt de klarar av, om det är besvärligt att begränsa den, dvs rabatter mm.
Auto Mowern är väl en Husqvarna, men jag tror det finns liknande av andra fabrikat.

Hoppas på lite info
KURT
Jag har ingen praktisk erfarenhet av dem, men jag har sett dem i drift . Det finns både de som laddas i urtag och solcellsdrivna. Storleken på tomten är nog inget problem, så länge gräsmattan är sammanhängande så att den kan "röra sig fritt". Man får lägga ner en slinga som avgränsar dess rörelser, och den kan verkligen klippa NÄRA den gränsen. Ev skulle man kunna tänka sig att den är stöldbegärlig, men det lär finns någon form av kodlås så att den inte kan användas av vem som hellst (om nu det hidrar stöld?).
Öland
Jag har också läst att det ska finnas något stöldskydd, men man skulle ju kunna tänka sig nån busunge som helt enkelt lyfter ut den från tomten o släpper lös den laugh.gif
Skulle tänka mig hur det skulle kännas om man kommer hem och denna sak har fart fram på grannens vall en hel dag ohmy.gif
KURT
CITAT (Öland @ 09-09-2003, 08:17)
Jag har också läst att det ska finnas något stöldskydd, men man skulle ju kunna tänka sig nån busunge som helt enkelt lyfter ut den från tomten o släpper lös den laugh.gif
Skulle tänka mig hur det skulle kännas om man kommer hem och denna sak har fart fram på grannens vall en hel dag ohmy.gif

Jag tror att skyddet fungerar så att man inte kan flytta den utan koden. Den stannar förmodligen om man lyfter den (så att man inte skadas av kniven) och skall den sedan starta så måste man nog ha koden. Men naturligtvis kan den stjälas av okunniga personer som TROR att de kan använda den.
Hannele
Tja, jag gör rabatter av alla gräsmattor!
Jag gödslar och vattnar aldrig; då växer gräset långsammare... tongue.gif
Öland
Jag gödslar o vattnar inte gräsmattan men som sagt i år har vi fått alldeles för mycket regn. Jag är också inne på på att begränsa gräsytorna men 3000 kvm rabatter tror jag inte att det kommer att bli rolleyes.gif
Betty
Dessa "mekaniska getter" äter allt som är lägre än tio centimeter... Glöm aldrig någonting på gräsmattan! En bekant till mej glömde en vattenslang... den omvandlades snabbt till svettslang. Vid ett annat tillfälle perforerades en jeepdunk av plast... tur att den var tom! ohmy.gif

Dessutom måste alla rabatter ha en decimeterhög kant, annars äter "geten" upp blommorna... huh.gif sad.gif
Cilla
Jag har också sett sjävklippare in action och de ser för roliga ut! En jag skrämdes av i Kivik i somras såg ut som ett Stealth-flygplan (krigsflygplan) just på väg att starta... Den klippte hela dagarna när gräset bara var ett par millimeter för långt. Inte ett klippt strå syntes i mattan - det måste blir superbra gödning med så litet klipp. Svindyr var den och bra är den, sade äppelodlaren som ägde den.

Men visst kan man begränsa mattorna också. Dels genom rabatter, och dels genom att låta vissa partier växa upp och bli äng. De delar man använder mindre i en trädgård kan få en stig uppklippt - det känns mysigt att gå i och den kan slingra i ett S så att trädgården känns större. Jag har varit med om att skapa "rum" i trädgårdar genom att använda gräset, och trots att det blev mindre gåbar yta kändes trädgårdarna större och mysigare.

Om man vill göra ett större projekt kan man byta gräs där man inte sliter på gräsmattan. Tar man bort grässvålen och använder som kompost ed kan man så svingelgräs. De blir aldrig långa, växer lite tuvigt och har en mörkare färg än gröegräsen.
nilla
Den jag har sett funkar bara innanför de nergrävda gränserna, dvs om nån snor den måste dom gräva upp gränserna också ... ganska smart!

Dom kan rymma däremot - köra på nåt och hoppa över gränsen, varpå dom stannar och man måste lyfta in dom igen. Ser ganska gulligt ut.


Gunilla
yla
jo de e ju tråkigt att klippa gräs men jag tycker att det känns så himla mysigt då man stänger av oljudet o sätter sej o beskådar sitt verk
för medge att det blir så snyggt
med klippt gräs emellan alla rabatter så bildas det så fina rum o man kan sätta sej o njuta

fast om ett par år så orkar man väl inte längre o då kan de va bra me en sån där sak som går själv men man kan ju ha den igång o framme bara då man är där o kan kolla att den inte far iväg på fel ställen, för i min gräsmatta växer det saker lite här o där som jag inte vill klippa det skule antagligen gå åt VÄLDIGT mycket slingor
Wargen

Jag tröttnade oxå på att klippa gräset, så det blev både mönster och gångar, nu ska jag satsa på marktäckare och buskar! smile.gif
Cilla
Vilken rolig klippning Wargen! Dekorativt kan det verkligen bli om man klipper i mönster.
Ingo
Det enda i trädgården som är tristare än att klippa gräs är att rensa ogräs i gräsmattan. Jag vill inte ta bort all gräsmatta, för som Oldwolfie var inne på är det skönt att ha en mjuk grön plätt att sitta ner på bland rabatterna - och trevligt för barnen att springa på - men för varje projekt jag gör blir det lite mindre kvar och mitt mål är att en dag ha så lite gräsmatta kvar att jag orkar hålla efter ogräset i den.
Rensa ogräs i rabatter är roligare, det blir ju sån skillnad...
Eva i Västerås
Våra grannar har en klippautomat. Den har en ledning nergrävd längs gräsmattekanten som begränsar vart den ska gå. Där innanför kör den slumpmässigt fram och åter och klipper och klipper och klipper. Tyst och fint, med ett undantag:
På ett ställe ligger gränsen för nära den grävda rabatten, och klipparen halkar ut i den lösa rabattjorden innan den hinner vända. Sedan står den där och piper ynkligt tills den får hjälp att komma tillbaka upp på gräsmattan igen.
För övrigt sköter den sig fint. Dom har gräsmatta på ett par ställen och får flytta "geten" mellan gräsytorna.
Den går på solceller, och det verkar gå bra. Men DYR var den...
estet
CITAT (Öland @ 09-09-2003, 07:35)
Efter denna regniga sommar har man verkligen tröttnat på att klippa gräs. Gräset växer ju så det knakar.

Hejsan hoppsan...
Jag tycker att vi har haft en förträfflig sommar, vad gäller gräsklippning.
Vi har bara klippt hela gräsmattan en gång denna sommar. Resterande 3-4 gånger har vi bara behövt klippt två frodigare plättar.
Men vad gäller rabatten och grundvattennivån kunde det gärna ha fått regnat mer.
biggrin.gif biggrin.gif
Hannele
Wargen, gôrsnyggt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon