Full version: vippspirea igen
vanjalarsa
FRågade tidigare om Vippspirea "Holodiscus " och fick bra svar.
NU har jag upptäckt att det finns två varianter ,Holodiscus discolor och H.dumosus.

SEdan kollade jag i mitt gamla trädgårdslexikon från 40:talet. Där hade man två andra namn. Nämligen H. ariifolia och Holodiscus med tillnamnet Maxim.

Är det någon som kan reda ut begreppen åt mig? Tips på var den finns att få tag på.

Tusen tack!
MVH Vanjalarsa
Betty
Som jag fattar så är det frågan om samma växt enligt skud (Svensk Kulturväxtdatabas)

Holodiscus discolor (Pursh) Maxim.
vippspirea
Betoning: discolor
Synonymer och övriga botaniska namn
Holodiscus discolor var. ariifolius (Sm.) Asch. & Graebn.
Spiraea ariifolia Sm.
Spiraea discolor Pursh
Spiraea discolor var. ariifolius (Sm.) Asch. & Graebn.
Egenskaper
Livsform: buske
Användning: prydnad ute
Utbredning: SV Canada - Kalifornien


Borde gå att få tag på t.ex. HÄR
(jag Googlade fram den sidan, du kanske hittar fler via Google)

Min vippspirea har inte blommat ännu, den är för ung, annars hade du kunnat få fröer av mig.
vanjalarsa
Tack för ett väldigt bra svar!

mvh vanjalarsa
Eva 33c
Fast (också enligt "skud") H. discolor och H. dumosus är inte samma buske. H. dumosus heter liten vippspirea. Dumosus är visst lite härdigare än discolor läste jag en gång. Jag har dumosus, sådde den från frö som jag köpte av Konnässörklubben, Göteborgs Botaniska Trädgård, en gång i tiden. Söt buske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon