Felicia M
Vi har en bergsknalle mellan oss och grannen. Där växer just nu mest bara vinca och spretiga rosenhallon som jag försöker utrota eftersom de kväver en rabatt intill. Men... jag skulle gärna vilja ha det litet lummigare för trevnad och insynsskydd... men vad skall vi sätta där på bergsknallen? Någon som har något tips? Inte jättetjockt med jord, halvskugga. Skulle fläder kunna funka? Eller finns något annat tåligt? Schersmin? Eller skall man tänka något högt gräs eller bambu kanske?

Tacksam för alla goda idéer!
/Felicia
rolleyes.gif
susanne67
Hej,
jag har tyvärr inget svar till dig - däremot samma problem; bergsknalle mellan oss och grannen. Jag tänkte därför hänga på i tråden i stället för att skapa en ny! Hos oss är det max 3 dm jord ovanpå berget och jag skulle bli överlycklig om någon kan tipsa om vad man sätter där för att få lite insynsskydd. Soligt läge.

tack//susanne, zon 3
ingrids
Ett inte särskilt insatt svar, men bergtall och vildrosliknande rossorter har jag iallafall sett på sådana platser. Rhododendron bor ju i berg vilt och har inte så stort rotsystem men där vet jag inte riktigt hur man gör så att de inte torkar ut för fort.
Felicia M
Något vildrosliknande...? Jaa, det kanske vore något? Jag skall fundera litet på saken.

Barrträd vill jag försöka undvika, hela tomten är full av barrträd och liknande - huset är byggt under thujornas förlovade tidevarv - 1980.

Någon snygg buske vore egentligen trevligast... men det verkar inte vara så lätt att komma på vad... confused.gif
Aqvakul
Rosa rugosa skulle kunna fungera....
susanne67
Tack för tips om vild- och vresrosor; rosor I love! Lämnar snart ett sommarhus med en egenplanterad häck gammeldags buskrosor (Mme Plantier) och flyttar till nytt utan större rosenhäckpotential. Så rosiga solitärer som lämpar sig på bergsknalle vore alltid någon form av kompensation...
Felicia M
Sent omsider tänkte jag bara berätta att jag tog till mig detta med vresrosor: vita Rosa Rugosa blev det! Hoppas och tror att det blir fint.
Tjockepoffa
Vi har också en bergsknalle mellan oss och grannen.
Där har en Forsythia och en schersmin rotat sig väldigt bra
Jan Lindgren
Hej!
Prova någon art av silverbuske. Den samarbetar med kvävesamlande bakterier och tål torka, dessutom är bären ätliga.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon