Full version: Röd lök
Majjijann
Jag fick ett infall i våras o snappade åt mig en påse röd sättlök på ica. Pillade ner dem på lite fri yta i växthuset och har haft glädjen att se dem växa.

Det gröna iaf. Jag har aldrrig odlat någon sorts lök innan, så jag vet inte riktigt hur det ska bli. Men det har kommit stiliga långa gröna blad o så småningom har de vissnat ner. Läste att när bladen torkar är det dags att skörda.

Döm av min förvåning när de lökar jag plockar upp inte är många millimeter större än de jag pillade ner i jorden i våras. Vad har hänt? Ska de inte bli större? Har det varit för varmt? Huset är ganska litet så periodvis har det varit lite svettigt. Uppåt 40 grader har hänt. Har de fått för lite näring? För mycket/lite vatten? Eller var löken från ica bara ingen bra lök?

Till våren ska mitt nya morotsland vara färdigt, där trivs kanske löken bättre...
KURT
Det är nog inte bra att odla den i växthus, dessutom växer alltid rödlöken sämre än vanlig gul lök. De brukar bli mindre, men något brukar de ju alltid växa.
Bassam
du har fattigt jord rödlök lyckas med olika jord med naturligt gödsel och väldränerade jord.
OBS om du har lera jor behöver blanda med naturligt gödsel och komposten också behöver soligt läge.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon