LaPaloma
Äntligen har jag hunnit före de tvåbenta med vingar och förresten de andra tvåbenta varelserna också!

Igår kväll plockade jag och sonen en del men aj, vad det gjorde ont! När mörkret hade lagt sig så var vi tvungna att återvända hemåt men det finns mängder kvar att plocka.

Idag känns det inte riktigt lika kul att plocka då händerna är lite ömma men plocka ska vi i alla fall.

Hur gör ni andra? Plockar ni för hand, med utan handskar, med bärplockare, bryter av grenar fulla med bär (vad händer då förresten med busken?).

Tacksam för hjälp!
KURT
Det framgår inte om det är vilda eller odlade plantor? Man försöker att selektera fram sorter som har lite längre bärskaft, så att det är lättare att plocka. Annars finns det ju också havtornspress, som man kan pressa bären direkt på grenarna, även om det riskerar att skada grenarna något. I kommersiella odlingar har man provat att klippa av grenar och frysa dem för att sedan skaka av bären, men för att göra det så måste man se till att det utvecklas nya grenar kontinuerligt - kallas arching .

Du kanske kan prova med arbetshandskar som du klipper av fingerspetsarna på?
LaPaloma
Hej!

Det är vilda plantor det är fråga om. Jag försökte med handskar men det var svårt att plocka. Önskvärt vore ju att klippa av grenar som är fulla av bär men jag kanske skadar busken?

Mvh
Christine
Platinum
Är det frågan om att skörda från ett vildbestånd så skulle nog jag avstå från att klippa den.

Jag skulle nog stå ut med ömma händer och smörja in dom med honungskräm efteråt för att lindra svedan.
LasseB
Under den tid jag bodde på Åland tog jag en nagelsax och en glasburk. Som högerhänt blev det buken i vänster och saxen i höger so försökte jag klippa ner bären i burken.
Många vill bara åt saften och dom riggade med en tratt slang och flaska i fickan sedan klämde dom bären ibland mennan stekspadar ibland mellan något annat som inte sög saft.
På Åland är busken fridlyst och får inte skadas/klippas
Myosotis
Klippa med sax eller frys in hela grenar. Busken tar inte skada av att beskäras.
KURT
CITAT (Myosotis @ 27-08-2008, 19:46) *
Klippa med sax eller frys in hela grenar. Busken tar inte skada av att beskäras.


Man bör nog inte ge sig ut och klippa grenar på vilda träd/buskar om man inte har markägarens tillstånd. Och eftersom Havtorn ger frukt på 2-årsskott så kan det minska skörden kraftigt till nästa år.
Christa
Jag klippte med en pytteliten sybehörssax som inte kärvar när man öppnar den. Det gick bra. Jag satt på en pall och hade en plastbalja under.

Det borde vara ett bra sätt att bevara C-vitaminerna eftersom de minskar så fort man tar bort skaftet eller på annat sätt öppnar bäret så att syre får tillträde.

De bevaras också bra i frysen då de är hela och fina. Lätta att skölja av också när de är så hela.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon